به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) بزرگترین گردهمایی رسانهای ایران امسال نیز با پویایی و استقبال قابل ملاحظه رسانهها و بازدیدکنندگان از طیفهای مختلف برگزارشد و به گفته بسیاری از شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان، این گردهمایی توانست حلقه وصلی میان مخاطبان و فعالان این عرصه باشد.
آنچه گذشت تا آغاز نمایشگاه مطبوعات
برای برپایی بزرگترین گردهمایی رسانهای ایران مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران از 11 آبان ماه در اختیار ستاد برگزاری نمایشگاه مطبوعات قرار گرفت و ازاین رو متقاضیان غرفههای خودساز که طرح و اجرای سازه غرفه بر عهده خودشان بود، مقدمات حضور خود را در این گردهمایی بزرگ فراهم کردند.
روش نوین معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در جانمایی الکترونیک غرفهها امسال با بهبود نرم افزاری رضایت حداکثری رسانهها را در پی داشت. چرا که در سالهای قبل جانمایی محل غرفهها یکی از مسائلی بود که مدام مورد اعتراض رسانهها قرار گرفته و عنوان میشد که محلهای مناسب غرفهها به برخی رسانههای مشخص داده شده و برخی دیگر از رسانهها در محلهای دور از دسترس و حاشیه نمایشگاه قرار گرفته میشود.
این جانمایی الکترونیک در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، بدون دخالت ستاد برگزاری و مانند سال گذشته بر عهده متقاضیان بود و با هدف آگاهی از مکان گروهها، نقشه نمایشگاه قبل از جانمایی منتشر و در اختیار رسانهها و متقاضیان قرار گرفت.
زنگها به صدا در آمد
زنگ آغازین بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات روز 16 آبان ماه با حضور 600 مؤسسه مطبوعاتی، نشریه، خبرگزاری و پایگاه اطلاع رسانی به صدا درآمد.
البته آیین افتتاح رسمی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات صبح روز یکشنبه ١٧ آبان ماه با حضور حجتالاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان کشوری، سفرا و میهمانان داخلی و خارجی، مدیران مسئول خبرگزاریها و نشریات و اصحاب رسانه برگزار شد.
در این مراسم، ١٨ نفر از سفرا و کارداران کشورهای مختلف از جمله کشورهای آلمان، بلغارستان، کنیا، مالزی، قطر، مصر، کویت، سودان، غنا، افغانستان، فلسطین، ویتنام، مالی، بنین، سنگال، بولیوی، ارمنستان و یمن حضور داشتند.
بنابراین گزارش، بازدید با تأمل و یک ساعته رئیسجمهور از غرفههای حاضر در نمایشگاه از نکات جالب توجه این دوره از نمایشگاه بود. در این روز علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد که ریاست نمایشگاه مطبوعات را نیز بر عهده داشت، دکتر علی اکبر فرهنگی استاد ارتباطات، حجتالاسلام خسروپناه رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران، حجتالاسلام غرویان استاد حوزه علمیه، دکتر میر جلال الدین کزازی استاد دانشگاه، دکتر پیروز مجتهدزاده استاد دانشگاه، دکتر علیاصغر مصلح رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر محیط طباطبایی استاد دانشگاه، دکتر محمدرضا شمس دبیر فرهنگستان علوم ایران، دکتر آزاد ارمکی جامعه شناس و استاد دانشگاه و دکتر محمود گلزاری، امیر خوراکیان، قائم مقام دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری میهمانان ویژه مراسم افتتاحیه بودند.
رئیسجمهور: کشور نیازمند رسانه و مطبوعات است/ توقیف آخرین کلمه
رئیس جمهوری در آیین افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، کشور را نیازمند به نظام رسانه و مطبوعات دانست و گفت: ما به نظام مطبوعات شفاف، روشن، مقررات و قوانین روشن نیاز داریم و کلمه توقیف باید آخرین کلمه برای یک رسانه باشد.
رویکرد خانواده محوری
امسال نمایشگاه با رویکرد خانواده محوری و با هدف آشتی خانوادهها با مطبوعات و رسانهها و دعوت از همه قشرهای مردم از کودکان تا کهنسالان برای حضور در نمایشگاه و پیوند آنها با رسانه و ترغیب و تشویق برای مطالعه برگزار شد.
از جمله برنامههای این دوره از نمایشگاه مطبوعات میتوان به برگزاری استارت آپهای رسانهای در بخش نشستهای جنبی اشارهکرد.
«معرفی تجربهای از محتوای دیجیتال ایران و جهان»، «جستوجو، چگونه بیابیم، چگونه یافته شویم»، «معرفی backend as a service در ایران و جهان»، «روشهای درآمدزایی از محتوای دیجیتال» و «تولید محتوای دیجیتال» از جمله سرفصلهای این کارگاهها بود که از ١٧ تا ٢١ آبان ماه در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.
به گزارش ایکنا 22 نماینده از رسانههای کویت، ایتالیا، عراق، ترکیه، آلمان، روسیه، ژاپن، آمریکا، فرانسه، لبنان و چین به منظور معرفی رسانه متبوع خود در میز تخصصی بخش بینالملل بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات حضور یافتند که با استقبال خوب مردم و اهالی رسانه نیز همراه بود.
در این دوره از نمایشگاه مطبوعات که در 600 غرفه محصولات و آثار خود را به نمایش گذاشتند، نشریات تخصصی به ویژه در حوزه دین، سلامت، حوزه، پزشکی، آشپزی، کودک و دیگر حوزهها حضور فعال و حداکثری یافتند که از جمله غرفههای ویژه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
استودیو ویژه صداوسیما
شبکههای مختلف رسانه ملی امسال با استقرار در غرفهای ویژه با هدف اطلاع رسانی و تولید محتوای مدنظر به خصوص برنامهها و رویدادهای جنبی به نمایشگاه آمدند که در این میان شبکه خبر علاوه بر برنامههای تولیدی روزانه 20 دقیقه به طور زنده از نمایشگاه مطبوعات با اصحاب رسانه و در خصوص موضوعات روز و صنفی به گفتوگو میپرداخت.
یاد ایام...
انجمن نویسندگان و روزنامهنگاران دفاع مقدس غرفه «رسانه و مقاومت» را در نمایشگاه برپا کرده بود که با حضور و سخنرانی پیشکسوتان و روزنامهنگاران دفاع مقدس، اساتید روزنامهنگاری و اعضاء انجمن در کنار دعوت از یادگاران جنگ تحمیلی لحظههای خوبی را در نمایشگاه رقم زد. حضور سردار رفیق دوست اولین وزیر سپاه کشور و پرسش و پاسخ او با مردم از جمله برنامههای پرمخاطب و ویژه این غرفه صنفی بود.
اسناد مطبوعاتی از دیروز تا امروز
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از متولیان اصلی حوزههای کتاب، سند، کتابداری و مطالعه، ظرفیتهای بسیاری نیز در عرصه مطبوعات کشور دارد. برخی از این ظرفیتها که شاکله بخش غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نمایشگاه مطبوعات بود، شامل ارائه اسناد مطبوعاتی و مطبوعات قدیمی، کتابهای مرتبط با تاریخ مطبوعات و نشریات سازمانی در معرض دید مردم قرار گرفت. مرور تاریخ معاصر با محوریت مطبوعات، و نگاهی گذرا به مطبوعات قدیمی از جمله جذابیتهای این غرفه در نمایشگاه مطبوعات بود.
چهرهها و تجربهها
سفر به دنیای جذاب ارتباطات و صید مرواریدهای تجربه و تخصص در غرفه جدیدی با عنوان «چهرهها و تجربهها» در نمایشگاه مطبوعات امسال ضمن ادای دین به بزرگان حوزه رسانه و مرور خاطرات و تجربیات آنها، دقایق شیرین و پرباری را برای مردم و علاقمندان بویژه دانشجویان ارتباطات در نمایشگاه امسال رقم زد.
یک موزه متفاوت
مؤسسه فرهنگی موزههای بنیاد مستضعفان، «موزه مطبوعات ایران» را برای اولین بار در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات برپا کرد که از جمله پرمخاطبترین بخشهای جنبی نمایشگاه امسال بود که علاوه بر مردم، مسئولان بسیاری نیز با حضور در آن، از این موزه بازدید کردند.
همه برای محیط زیست
این غرفه توسط ماهنامه دوزبانه «چهارفصل» و با هدف تبیین عمق فاجعه بحران آب برپا شد و از جمله چشم نوازترین غرفههای نمایشگاه امسال بود که با حضور مردم و مسئولان نیز گرم و پر رونق فعالیت کرد.
نمایشگاه عکس ایران و ١+٥
انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران با حضوری متفاوت در نمایشگاه امسال، اقدام به برپایی نمایشگاه عکس ١+٥ کرد. این نمایشگاه شامل ١٠٠عکس برگزیده از ١٩ عکاس مطبوعاتی ایران بود که در دو سال گذشته و در جریان مذاکرات ایران و ١+٥ حضور داشتند. مردم و بازدیدکنندگان بسیاری در کنار این عکسها، حضور مییافتند و با آنها عکس یادگاری میگرفتند. تصاویر انتخاب شده در این نمایشگاه برای نخستین بار به صورت جمعی به معرض دید عموم قرار گرفت و با استقبال بسیاری از مردم و البته مسئولان کشوری و لشکری مواجه شد. البته انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران، همچنین عکسهای برگزیده جشنواره عکسان مطبوعاتی را در حوزههای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی و بینالملل در قالب ٦٠ تابلو در بخش دیگری از نمایشگاه نیز در معرض دید بازدیدکنندگان بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات گذاشت.
ایستگاه طنز و کارتون
ماهنامه خط خطی، امسال علاوه بر فعالیتهای ویژه نشریه خود به عنوان رسانه تخصصی حوزه طنز و کارتون، از ظرفیت نمایشگاه مطبوعات و بازدیدکنندگان متنوعش، برای برخوردی متفاوت با مسائل سیاسی – اجتماعی از دریچه طنز و کارتون استفاده کرد و هواپیمای متفاوتی را برای فرود در نمایشگاه طراحی کرده تا مسافرانی که مسیر لبخند را انتخاب کردهاند به مقصد برساند. کاریکاتور چهرههای محبوب کشور، در کنار ایستگاه طراحی زنده، ملاقات با طنزپردازان، نمایشگاه کارتون و ...از جمله برنامههای ویژه ایستگاه طنز و کارتون بود. حضور هنرمندان طنز در کنار مردم و بازدیدکنندگان، این غرفه را به یکی از شلوغترین غرفههای نمایشگاه امسال بدل کرده بود.
حضور همه طیفهای سیاسی
امسال نمایشگاه مطبوعات میزبان تمام سلایق فکری و سیاسی کشور نیز بود به طوری که رسانههای اصولگرا و اصلاح طلب در کنار رسانههای اعتدالی و بیطرف و البته رسانههای تخصصی حوزه دین و اندیشه هر یک سهمی قابل تامل در برپایی با شکوه نمایشگاه امسال داشتند.
فعالیتهای جنبی نیز امسال حال و هوای دیگری داشت، از چادر هلال احمر برای تستهای رایگان غربالگری تا غرفه محک، انجمن حمایت از بیماران ام اس و... همچنین کمپین «من یک اهداءکننده خون هستم» در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات راه اندازی شد و تا پایان نمایشگاه حدود 70 چهره سرشناس به این کمپین پیوستند.
همچنین در نمایشگاه امسال مطبوعات 33 نشریه استانی در کنار 700 رسانه سراسری در حدود 600 غرفه برای حضور در این رویداد بزرگ فرهنگی گردهم آمدند.
جانمایی نشریات محلی امسال بهتر و با رضایت بیشتری انجام گرفت و آنها با توجه به سیاست حمایتی وزارت ارشاد که تنها با پرداخت 25 درصد بهای غرفهها، به نمایشگاه آمده بودند، در ابتدای نمایشگاه و نزدیک به غرفههای بخش عمومی و خانواده جای گرفتند.
به جرات میتوان گفت که نمایشگاه مطبوعاتی که شاهد برگزاری آن در تهران بودیم رویدادی منحصر به فرد است که در عرصههای بینالمللی نمیتوان به راحتی مشابهی برای آن پیدا کرد؛ آن هم با این وسعت و حجم متقاضیان.
تقدیرهای ویژه
بر اساس این گزارش 10غرفه برتر این نمایشگاه معرفی و تقدیر شدند. در بخش استانی، علاوه بر یک غرفه برتر در بخش ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک غرفه هم در بخش نشریات استانی، به عنوان برتر انتخاب و به جمع غرفه های برتر افزوده شد.
سه رسانه به جهت رعایت پاکیزه نویسی زبان فارسی در سه بخش خبرگزاریها، روزنامههای سراسری و نشریات محلی از طرف فرهنگستان زبان و ادب فارسی در اختتامیه مورد تجلیل قرار گرفتند.
به ۵۰ رسانه بخش خصوصی که در جدول شاخصهای ارزیابی غرفه برتر، امتیاز بالاتری نسبت به سایرین کسب کردهاند، از یک تا ۵ میلیون تومان (بر اساس امتیاز کسب شده) هدیه نقدی اعطا شد که در گروه مؤسسات مطبوعاتی از ۳ غرفه، نشریات استانی و منطقهای، ۷ غرفه، روزنامههای سراسری، ۴ غرفه، دین و اندیشه ۳ غرفه، فرهنگی و هنری و سیاسی - اقتصادی و آموزشی - تخصصی هر کدام ۹ غرفه، و در گروه عمومی و خانواده نیز از ۶ غرفه فعال تقدیر شد.