کد خبر: 3456243
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
معاون پژوهشی پردیس قرآن و حدیث عنوان کرد:

چالش‌ پژوهش‌های قرآنی در دانشگاه‌ها/ تلقی از پژوهش به منزله آخر خط آموزش

گروه دانشگاه: معاون پژوهشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه به‌طور کلی پژوهش دانشگاه‌ها در مقایسه با آموزش کم‌رنگ‌تر است، گفت: در مراکز بسیاری اصلاً پژوهش جایگاهی ندارد و به‌عنوان آخر خط آموزش تلقی می‌شود.

محمد پارچه‌باف دولتی، معاون پژوهشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با حمایت این دانشگاه از پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری، گفت: به این دلیل که دانشگاه قرآن و حدیث، غیر انتفاعی است و هزینه‌ها صرفاً از طریق شهریه تأمین می‌شود و به جهت شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه‌ در تأمین هزینه‌های جاری خود با مشکل مواجه است، در ارائه تسهیلات و حمایت‌های مالی با مشکل مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: در عین حال به‌طور مثال دانشجویی که تحقیق، مقاله‌ و کتاب دارد از تخفیف در ثبت نام برخوردار می‌شود ولی حمایت فوق‌العاده و خاصی در روال عادی انجام نمی‌شود.

دولتی در مورد جذب دانشجویان دکتری که قرار است از سال آینده به دانشگاه‌ها واگذار شود، عنوان کرد: اگر صرفاً به خود این قانون نظر شود می‌تواند قانون خوبی دیده شود و محاسنی داشته باشد، ولی وقتی به مرحله اجرا می‌رسد، اینکه هر دانشکده و دانشگاهی چگونه آن را اجرا کند و دانشجو را بپذیرد و چقدر منجر می‌شود که دانشجو به جهت نخبه و توانمند بودن انتخاب شود، امری است که نمی‌توان آن را پیش‌بینی و مدیریت کرد.

وی ادامه داد: نقاط مثبت و منفی جذب دانشجوی دکتری به این شیوه را الان خیلی نمی‌توان بررسی کرد؛ بنا بر شرایط و موقعیت‌هایی که پیش می‌آید می‌توان گفت که چه حُسن‌ها و عیب‌هایی ممکن است داشته باشد؛ در حال حاضر نمی‌توان به‌طور کلی حکم کرد.

آسیب‌های جذب دانشجویان دکتری از سوی دانشگاه‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث اظهار کرد: آسیب‌های طرح جذب دانشجویان دکتری از سوی دانشگاه‌ها، ناظر به مرکزی است که آن را انجام می‌دهد، آسیب‌ها قابل پیش‌بینی هست؛ منتهی باید ببینیم کدام مرکز و با چه روشی آن را انجام می‌دهد.

دولتی در مورد وضعیت پژوهش‌های قرآنی عنوان کرد: آیت‌الله ری‌شهری به‌عنوان رئیس این دانشگاه همواره تأکید دارند که تحقیقات باید کاربردی باشد و مشکلی از جامعه حل کند، حتی خود ایشان در بعضی عناوین در دوره دکتری نظارت مستقیم دارند. دانشگاه قرآن و حدیث نسبت به این قضیه خیلی با جدیت و اهتمام عمل می‌کند و سخت‌گیری دارد؛ گاهی اوقات پروپوزال یک دانشجوی دکتری یا ارشد با فاصله زمانی، چند بار به تصویب نرسیده است. با توجه به وضعیت دانشجویانمان و توانمندی‌هایشان، دانشگاه به امر تحقیق و پژوهش اهتمام جدی ورزیده و سعی دارد موضوعاتی را وارد کار تحقیق و پژوهش کند که ان‌شاء‌الله کاربردی باشد.

چالش‌های پژوهش‌های قرآنی در دانشگاه‌ها

وی در رابطه با مهم‌ترین چالش‌ها در زمینه پژوهش‌های قرآنی در دانشگاه‌ها، گفت: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های اکثر دانشجویانی که به رشته‌های قرآنی می‌آیند، این است که ارتباط دانشجویان با قرآن کم است؛ با کتاب‌هایی که در حواشی قرآن نوشته شده شامل تاریخ قرآن، تاریخ تفسیر و تدوین قرآن و علوم قرآنی تا حدی آشنا هستند، ولی وقتی به دانشگاه می‌آیند انتظار است که مسلط به قرآن باشند و حداقل بعضی از آیات را حفظ باشد و یکسری از معارف و مطالبی که در قرآن هست را بدانند و یا حداقل با برخی داستان‌های قرآنی آشنا باشد.

ولتی عنوان کرد: انتظار این است که دانشجو با قرآن زندگی کرده باشد؛ اما اینطور نیست، بیشتر از اینکه به خود قرآن پرداخته شود به حاشیه‌ها پرداخته می‌شود.

معاون پژوهشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث اظهار کرد: طبیعی است که در همسایگی ضعف تسلط بر قرآن، ضعف در زبان عربی هم هست. زبان عربی دانشجویان ضعیف است و همین امر توان پژوهشی دانشجویان را پایین می‌آورد و نوع نگاه به کار پژوهشی و قرآنی را عوض کند.

پژوهش کاملاً به عنوان آخر خط دوره آموزش تلقی می‌شود

وی گفت: به‌طور کلی بخش پژوهشی در مقایسه با بخش آموزشی کم‌رنگ‌تر است و این به سیاست‌های کلی برمی‌گردد، بخشی از آن، ناظر به این است که در دانشگاه‌ها گاهی معاونت آموزش و پژوهش یک معاونت است.

معاون پژوهشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: دانشگاه قرآن و حدیث چون در بدو تأسیس دارالحدیث و پژوهشکده بوده؛ لذا همواره سابقه پژوهشی قوی و تألیفات و کارهای پژوهشی بیشماری داشته است. دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش، تعریفی برای خود داشته باشند تا کم کم آسیب‌ها و چالش‌های بخش پژوهش برطرف می‌شود، در بسیاری از مراکز اصلاً پژوهش جایگاهی ندارد و کاملاً به‌عنوان آخر خط و تمام شدن دوره آموزشی تلقی می‌شود.

captcha