به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، نشست دوم گزارش برنامه پژوهشی «کلاس درس دانشگاهی» با حضور اعضای هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ارائه نتایج پژوهشها و بررسیهای آنها برگزار شد.
در این نشست عباس کاظمی، مدیر این پروژه ضمن قدردانی از مسئولان پژوهشکده به دلیل پذیرش و همراهی در تسهیل امور مربوط به پیشرفت این پروژه گفت: این طرح علاوه بر اینکه یک پروژه تحقیقاتی و علمی است، به دلیل مشارکت اعضاء و پژوهشگران متعدد به بازسازی اعتماد در میان آنها نیز میانجامد.
وی افزود: کلاس درس بهعنوان قلب دانشگاه در ایران عمل میکند و اگر درست عمل نکند، برای آموزش عالی کشور مسئله میسازد. پیشینه کلاس درس، رابطه استاد و دانشجو، فرهنگ کلاس درس، مسئله یادگیری، تکنولوژی، روزمره شدن دانشگاه و ... از موضوعات در حال بررسی است.
کاظمی با اشاره به تصویب طرح در بهمنماه1393 و آغاز آن از اردیبهشت 1394 از حسین ابراهیمآبادی، رئیس وقت پژوهشکده، سپاسگزاری و بیان کرد: طرحهای پژوهشی را به دو شکل دنبال کردهایم؛ بخشی را اعضای پژوهشکده و بخشی را همکاران بیرون از مجموعه در حال پیگیری هستند. به علاوه، از خردادماه امسال نیز برای تکمیل منابع نشستهایی با عنوان «تجربه زیسته کلاس درس دانشگاهها» با حضور استادان و دانشجویان برگزار کردهایم که مواد مناسبی برای کار تحقیقاتی فراهم آورده است.
این پژوهشگر حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر نیاز به تبلیغات پروژه عنوان کرد: باید فضای عمومی را نسبت به این مسئله حساس کرد و روی بحث سیاستگذاری در حوزه کلاس درس در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای سیاستگذار کار جدی کنیم. برای رسیدن به این هدف، دو طرح ضمیمه را با عنوان مسابقه ملی عکس کلاس درس دانشگاهی و مسابقه یادداشتنویسی کلاس درس دانشگاهی اجرا میکنیم.
کاظمی یادآور شد: مصرف فرهنگی کلاس درس، تجربه زیسته دانشجویان در کلاس درس، تجربه کار جمعی در کلاس درس، تجربه کلاسهای درس عمومی و معارف، روابط استاد و دانشجو در کلاس درس، شیوههای تدریس در کلاس درس، فضای مجازی و کلاس درس، غیبت و سکوت در کلاس درس و شیوههای مطلوب کلاس درس از جمله محورهای پیشنهادی برای مسابقههاست.
بنا بر این گزارش، «تبارشناسی کلاس درس (تجربههای تاریخی و تجربههای زیسته)»، «اخلاق کار جمعی در کلاس درس دانشگاهی»، «بررسی تفاوتهای جنسیتی در تجربه کلاس درس»، «بررسی کلاسهای درس معارف دانشگاهی»، «ابعاد روانشناختی ـ جامعهشناختی کلاس درس با تأکید بر یادگیری با توجه به فضای مجازی»، «شناسایی ابعاد و زوایای نارضایتی از کلاس درس» و «ابعاد فرهنگی، اجتماعی و آموزشی کلاس درس» عناوین برخی از پژوهشهای در دست انجام است که در این نشست گزارشی از روند انجام آنها بیان شد.
این پروژه یکی از اولویتهای پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که نتایج آن در قالب مقاله، کتاب و همایش ارائه خواهد شد.