کد خبر: 3468864
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
در گفت‌وگو با دانشجوی منتخب طرح دانشجومعلم قرآن مطرح شد؛

ثمرات طرح دانشجومعلم قرآن در دانش‌افزایی شرکت‌کنندگان

گروه دانشگاه: اتمام نخستین دوره طرح دانشجو معلم قرآن کریم فرصت مناسبی است تا به منظور آگاه شدن از کم و کیف این طرح با دانشجویان منتخب طرح به گفت و گو بنشینیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) طرح دانشجومعلم قرآن کریم، با هدف ریشه‌کن کردن بیسوادی قرآنی، به ویژه در محیط‌های دانشگاهی به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در نیمه دوم مهرماه سال جاری اعلام فراخوان داد و با استقبال چشمگیر دانشجویان سراسر کشور آغاز شد.

دوره نخست این طرح پس از چندین مرحله آزمون از میان دانشجویان پسر آغاز شد و پس از انجام آموزش‌های قرآنی به مدد بهره بردن از اساتید بنام، برنامه ریزی منسجم و برگزاری ۲ اردوی ۳ روزه در شهرهای تهران و قم، نهایتا ۳۰ دانشجو موفق به کسب نمرات لازم و قبولی در آزمون پایانی طرح شدند. بر اساس اهداف این طرح، دانشجویان یاد شده باید پس از اتمام طرح، آموزش‌های کسب شده را در قالب حلقه‌های چند نفره به سایر افراد به‌ ویژه دانشجویان منتقل نمایند تا بیسوادی قرآنی به طور کامل از جامعه و خاصه محیط‌های دانشگاهی رخت بر بندد. گفت‌وگو با یکی از این دانشجویان را در ادامه بخوانید:

ایکنا: خودتان را معرفی کنید.

سجاد علی‌بیگی هستم؛ ۱۸ سال دارم و اهل کاشمر. دانشجوی رشته تربیت مربی قرآن در دانشکده علوم قرآنی سبزوار هستم.

ایکنا: پیش از ورود به طرح دانشجو معلم قرآن کریم، فعالیت‌های قرانی شما در چه زمینه‌هایی صورت می‌گرفت وچگونه بود؟

قبل از ورود به طرح دانشجو معلم قرآن کریم بیشتر به امر فراگیری قرآن و مفاهیم آن مشغول بودم، که بخشی از آن در محیط دانشگاهی و بخشی نیز از طریق مطالعات خارج از دانشگاه حاصل می‌شد.

ایکنا: از چه طریق با طرح دانشجو معلم آشنا شدید و انگیزه شما برای حضور در این طرح چه بود؟ لطفا توضیح دهید.

این طرح را مسئول امور فرهنگی دانشکده به من معرفی کرد و در ابتدا به من گفته شد که این طرح اردوهای جهادی خواهد داشت و امتیازاتی نیز به حاضرین در این طرح تعلق می‌گیرد، ضمن آنکه پس از پشت سر گذاردن این طرح، می‌توانستم قرآن را به سایر دانشجویان نیز آموزش دهم؛ اما پس از حضور در اردوی اول این طرح انگیزه‌ام بیشتر شد.

ایکنا: تا پیش از این طرحی مشابه دانشجومعلم را دیده بودید؟

خیر

ایکنا: طرح دانشجومعلم تا چه اندازه توانست به ارتقای دانش و مهارت قرآنی شما کمک کند؟

آموزهش‌هایی که در طول این طرح دیدم، تا حد زیادی به بالا رفتن دانش قرآنی من کمک کرد؛ همچنین مطالعه کتاب‌هایی که در خلال طرح معرفی شده بود در این امر بی‌تاثیر نبود. علی رغم اینکه رشته تحصیلی خودم تربیت مربی قرآن کریم است، اما آموزش‌هایی نظیر تلفظ حروف و... کمک زیادی به من کرد.

ایکنا: ویژگی بارز این طرح را چه می‌دانید؟

اردو‌ها، یکی از ویژگی‌هایی بسیار خوب طرح دانشجو معلم است که در کنار آموزش‌های قرآنی توسط اساتید مطرح علوم قرآنی، تعدادی از دانشجویان قرآنی و بسیجی را گرد هم می‌آورد و این زمینه آشنایی و تبادل فکری با هم سن و سالان خود در کنار آشنایی با دغدغه‌های آن‌ها و بهره بردن از تجربیات یکدیگر می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

ایکنا: ارتباط با سایر حاضرین در طرح را حفظ کرده‌اید؟

بله، این ارتباط را حفظ کرده‌ام و بیشتر از طریق تلفن و پیامک با دوستانی که در طول این طرح پیدا کرده‌ام در ارتباطم. دانشجویانی که برخی از آن‌ها از استان خوزستان بوده‌اند و برخی نیز از هم دانشگاهیان خودم هستند.

ایکنا: سطح دانشجویان حاضر در این دوره چگونه بود؟

سطح دانشجویان حاضر در دوره خوب بود و بیشتر آن‌ها پیش از حضور در طرح دانشجو معلم قرآن کریم دوره‌های مختلفی را پشت سر گذاشته بودند، و دانشجویانی که در طول طرح فعال و پویا بودند و از آموزه‌های قرآنی خود استفاده کردند، موفق به حضور در اردوی دوم نیز شدند.

ایکنا: پس از اتمام طرح، فعالیت قرآنی شما چگونه است؟ آیا توانسته‌اید به اهداف طرح دانشجومعلم کمک کنید؟

هنوز فرصت نکرده‌ام که فعالیت‌های قرآنی خودم را در راستای طرح دانشجو معلم قرآن کریم آغاز کنم، که یکی از دلایل آن پایان ترم تحصیلی و آغاز امتحانات بود. با توجه به اینکه دانشجوی دانشکده علوم قرآنی هستم و دانشجویان دانشکده‌ها علوم قرآنی آشنایی خوبی با مفاهیم قرآنی دارند، تصمیم دارم فعالیت قرآنیم را معطوف به نوجوانان کنم که بعضا از این گروه سنی غفلت می‌شود و آموزش‌های قرآنی به خوبی به آن‌ها منتقل نمی‌گردد.

captcha