به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، اتمام نخستین دوره طرح دانشجو معلم قرآن کریم فرصت مناسبی است تا به منظور آگاه شدن از کم و کیف این طرح با دانشجویان منتخب طرح به گفتوگو بنشینیم.
طرح دانشجومعلم قرآن کریم، با هدف ریشهکن کردن بیسوادی قرآنی، به ویژه در محیطهای دانشگاهی به همت سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان در نیمه دوم مهرماه سال جاری اعلام فراخوان داد و با استقبال چشمگیر دانشجویان سراسر کشور آغاز شد.
دوره نخست این طرح پس از چندین مرحله آزمون از میان دانشجویان پسر آغاز شد و پس از انجام آموزشهای قرآنی به مدد بهره بردن از اساتید بنام، برنامه ریزی منسجم و برگزاری ۲ اردوی ۳ روزه در شهرهای تهران و قم، نهایتا ۳۰ دانشجو موفق به کسب نمرات لازم و قبولی در آزمون پایانی طرح شدند. بر اساس اهداف این طرح، دانشجویان یاد شده باید پس از اتمام طرح، آموزشهای کسب شده را در قالب حلقههای چند نفره به سایر افراد به ویژه دانشجویان منتقل نمایند تا بیسوادی قرآنی به طور کامل از جامعه و خاصه محیطهای دانشگاهی رخت بر بندد. گفتوگو با یکی از این دانشجویان را در ادامه بخوانید:
ایکنا: لطفا خودتان را معرفی کنید؟ عدنان سلطانینسب هستم، ۲۶ ساله و دانشآموخته مقطع کارشناسی علوم تربیتی از دانشگاه شهید چمران اهواز.
امسال دانشگاه را به اتمام رساندهام، فرزند هفتم خانواده و ساکن اهوازم.
ایکنا: فعالیت قرآنی شما قبل از ورود به طرح دانشجو معلم چگونه بود؟حافظ ۲۴ جزء قرآن کریم هستم و در جشنوارهها و مسابقات قرآن در سطح دانشگاه نیز شرکت کردهام و حائز عناوینی نیز میباشم.
همچنین معلم قرآن در مدارس غیرانتفاعی هستم؛ هفتهای ۲۵ ساعت در مدرسه نوید صالحین اهواز به تدریس قرآن در ۸ کلاس مقطع ابتدایی میپردازم.
ایکنا: از چه طریق با طرح دانشجو معلم آشنا شدید و انگیزه شما برای حضور در این طرح چه بود؟ تبلیغات طرح را که توسط سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان برگزار میشد در مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه چمران دیدم و از آنجا که آقای بیت مشعل، معاون فرهنگی این دانشگاه نیز فعال قرآنی است، در جریان طرح قرار گرفتم و سپس در آزمونهای مقدماتی طرح حضور یافتم.
ایکنا: تا پیش از این طرحی مشابه دانشجومعلم را دیده بودید؟ در طرحهای دیگری نیز حضور داشتم، اما آن طرحها به حاضرین محدود میشد ولی طرح دانشجومعلم قرآن کریم، در پی دستیابی به این هدف بود که ضمن آنکه دانش قرآنی من افزایش مییابد، بتوانم آن را به دیگران نیز منتقل کنم.
ایکنا: طرح دانشجومعلم تا چه اندازه توانست که به ارتقای سطح دانش و مهارت شما کمک کند؟ پیش از این در دورههای دیگری نیز حضور داشتم، اما کمکی که طرح دانشجومعلم قرآن کریم به ما کرد، این بود که روش تدریس دانش قرآنی را به ما آموخت؛ در واقع علاوه بر فراگیری محتوا، روش تدریس این محتوا را نیز کسب کردیم تا بتوانیم معلومات و دانش قرآنی که کسب کردهایم را به دیگران نیز انتقال بدهیم.
با آنکه رشته تحصیلیام نیز علوم تربیتی است، متاسفانه درباره روش تدریس کتابهای زیادی موجود نیست، و این کمبود در رشتههای خاص و تدریس دروس نیز به چشم میآید؛ در باره قرآن نیزای گونه است و متاسفانه درباره روش تدریس قرآن کریم کتابهای زیادی در دسترس نیست؛ خوشبختانه این طرح در زمینه روش تدریس کمک زیادی به من کرد.
ایکنا: ویژگی بارز این طرح را در چه چیز میدانید؟ دوره خوبی بود و یکی از نکات مهم آن استفاده از اساتید بارز در این طرح بود؛ در اردوی اول چهار استاد، دانشجویان را راهنمایی میکردند که بسیار پربار بود. اما در دوره دوم دو استاد حضور داشتند.
ایکنا: سطح سایر دانشجویان حاضر در این دوره چگونه بود؟ سطح دانشجویان حاضر در دوره یکسان نبود؛ کسانی در دوره حضور داشتند که حافظ کل قرآن بودند و یا افرادی که در تلاوت قبلا فعالیتهای خوبی داشتند؛ از طرفی کسانی نیز حضور داشتند که برای نخستین بار در دورهای قرآنی حضور مییافتند و در واقع در سطوح مختلفی بودند؛ البته در اردوی دوم طرح، این ناهمگن بودن کاهش یافت و نفرات برتر به اردوی دوم راه یافتند.
ایکنا: انگیزه شما برای حضور در این دوره چه بود؟ انگیزهام از حضور در این دوره و سایر دورههای که در آن حضور یافتهام این است که مصداق این حدیث پیامبر اکرم (ص) باشم که میفرمایند: بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران نیز یاد دهد؛ این مهمترین انگیزه من برای حضور در این طرح بود.
ایکنا: پس از اتمام طرح فعالیت قرآنی شما چگونه است؟ توانستهاید که به اهداف طرح دانشجومعلم کمک کنید؟ به لحاظ علمی و مهارتی توانستهام با اهداف طرح دانشجو معلم هماهنگ شوم؛ در باب انتقال این دانش قرآنی نیز اگر سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان بتواند ما را راهنمایی کند، میتوانم در این زمینه نیز عملکرد بهتری داشته باشم.
ایکنا: چه پیشنهادی برای کیفیتر شدن طرح دارید؟ تمرکز طرح بیشتر بر مباحث نظری بود و تمرینات عملی پس از آن قرار میگرفت، اگر زمان تمرینات عملی و رفع اشکال توسط اساتید بیشتر گردد، بازده طرح نیز بیشتر میگردد.