به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، محمد فرهادی، وزیر علوم در همایش تبیین برنامه ششم توسعه کشور که عصر روز گذشته، چهارم اسفندماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: هماکنون سالانه 29 اختراع بینالمللی توسط ایران ثبت میشود که تا سال 1399 باید این تعداد به 50اختراع در سال افزایش یاید.
وزیر علوم گفت: هماکنون سهم اعتبارات پژوهش و فناوری بخش عمومی از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است که تا سال 1399 باید به یک و نیم درصد، سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا از کل محصولات صنعتی از 35 درصد به 50 درصد و سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا از تولید ناخالص داخلی از نیم درصد به 5 درصد افزایش یابد.
فرهادی در تشریح فرآیند تصویب لایحه برنامه ششم توسعه کشور گفت: وظیفه تدوین برنامههای پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری برای لایحه برنامه ششم توسعه کشور بر عهده دو شورای برنامهریزی آموزشی به ریاست وزیر آموزش و پرورش و شورای برنامهریزی علم و فناوری گذاشته شده بود که معاون آموزشی وزارت علوم ریاست کارگروه آموزش عالی را در برنامهریزی آموزشی و مدیرکل دفتر سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم ریاست کارگروه پژوهش را در شورای برنامهریزی علم و فناوری برعهده داشت.
وی افزود: شوراهای برنامهریزی آموزشی و برنامهریزی علم و فناوری" در مجموع 19 جلسه و5 کارگروه 95 جلسه برای تدوین برنامههای پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری تشکیل دادند و در مجموع بیش از 4200 نفر ساعت کار کارشناسی در این زمینه صورت گرفت.
وزیر علوم گفت: سیاستهای علم و فناوری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اولین الگوی ما در تدوین برنامههای پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری برای لایحه ششم توسعه کشور بود که دستیابی به رتبه اول منطقه در علم و فناوری، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزایش سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزشی کشور، توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی، نظریهپردازی و نوآوری، ساماندهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی، پژوهشی و فناوری جامع و کارآمد، تحول و ارتقاء علوم انسانی، تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال، گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری، توسعه و ساماندهی نظام ملی نوآوری و حمایت از پژوهشهای مسئله محور و تجاریسازی پژوهش و نوآوری از محورهای اصلی این سیاستها هستند.
وزیر علوم پایین بودن سطح تعامل آموزش عالی با نیازهای بخشهای اقتصادی ـ اجتماعی کشور، توسعه نامتوازن و روند کاهشی کیفیت در آموزش عالی و تعاملات و ارتباطات ناکافی آموزش عالی و مراکز پژوهشی در عرصههای بینالمللی را از چالشهای مهم آموزش عالی کشور عنوان کرد که در برنامه ششم توسعه برای رفع آنها برنامههایی پیشبینی شده است.
وی در تبیین اهداف کمًی آموزش عالی در برنامه ششم توسعه گفت: هماکنون جمعیت دانشجویی کشور 4 میلیون و هشتصدهزار نفر است که در برنامه ششم توسعه این تعداد 4 میلیون و 200 هزار نفر پیشبینی شده است.
وزیر علوم گفت: همچنین تعداد دانشجویان بینالمللی شاغل به تحصیل در ایران باید از 15 هزار نفر فعلی به 75000هزار نفر در برنامه ششم توسعه افزایش پیدا کند.
فرهادی افزود: تعداد دانشجویان کشور در بخش دولتی 2 میلیون و 700هزار نفر و در بخش غیر دولتی 2 میلیون و 100هزار نفر است که در سال 1399 باید تعداد دانشجویان بخش دولتی 2 میلیون و 300 هزارنفر و بخش غیر دولتی 1 میلیون و نهصد هزار نفر باشد.
وی با اشاره به سطحبندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: دانشگاههای برتر مأموریت بینالمللی خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل، 40 درصد دوره کارشناسی، 40 درصد دوره کارشناسی ارشد و 20 درصد دوره دکترای تخصصی خواهد بود.
وزیر علوم افزود: در مجموع 5 درصد دانشجویان داخل کشور و 10 درصد دانشجویان بینالمللی در این دانشگاهها به تحصیل خواهند پرداخت.
فرهادی افزود: دانشگاههای سطح یک مأموریت ملی خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل دو ونیم درصد کاردانی، 45 درصد کارشناسی، 45 درصد کارشناسی ارشد و هفت و نیم درصد دکترای تخصصی خواهد بود و در مجموع 20 درصد دانشجویان داخل کشور در این دانشگاهها تحصیل خواهند کرد و 3 درصد دانشجویان این دانشگاهها، دانشجویان بینالمللی خواهند بود.
وزیر علوم گفت: بر اساس سطحبندی دانشگاهها، دانشگاههای سطح دو، مأموریت منطقهای خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل، 25 درصد دوره کاردانی، 55 درصد دوره کارشناسی و 20 درصد دوره کارشناسی ارشد خواهد بود و در مجموع 35 درصد دانشجویان داخل کشور در این دانشگاهها تحصیل خواهند کرد و 2 درصد دانشجویان این دانشگاهها دانشجویان بینالمللی خواهند بود.
وی سطح سوم دانشگاهها را دانشگاههای علمی ـ کاربردی و فنی حرفهای ذکر کرد که مأموریت محلی دارند و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل، 50 درصد کاردانی و 50 درصد کارشناسی است و 40 درصد دانشجویان داخل کشور در این دانشگاهها به تحصیل مشغول خواهند بود.
فرهادی، نبود انسجام در سیاستگذاری و راهبری کلان علم و فناوری و وجود موازیکاری و ابهام در وظایف دستگاههای ذیربط و نبود ثبات در مدیریت پژوهشی کشور را چالش علم و فناوری کشور دانست و گفت: برای رفع این مسائل، در برنامه ششم توسعه کشور، انسجام در نظام سیاستگذاری، راهبری و ارزیابی عملکرد حوزه علم، فناوری و نوآوری و افزایش هماهنگی بین نهادهای متولی بهعنوان یک هدف پیش بینی شده است.
وی پایین بودن نرخ رسوخ و انتشار فناوری و تجاریسازی پژوهشها، براساس نیازهای بازار و جامعه را چالش دیگر علم و فناوری کشور دانست که برای رفع این مسائل، حمایت و تقویت پژوهش و فناوری، توسعه بخشهای دولتی و غیر دولتی افزود: حمایت از انتشار دستاوردهای پژوهشی و فناورانه جهت رفع نیازهای جامعه با رویکرد تعمیق کیفیت به عنوان یکی از اهداف برنامه ششم توسعه کشور مطرح شده است.