کد خبر: 3484030
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
فخاری:

مسافران مسلمان خدمات حلال درخواست کنند

گروه جامعه: دبیر مؤسسه حلال جهانی با تأکید بر اینکه درخواست غذا و خدمات حلال حق مسافر است، گفت: در صورتی که این درخواست از سوی مسافران مسلمان مدام تکرار شود، موجب افزایش خدمات حلال در کشورهای غیر مسلمان خواهد شد.

عبدالحسین فخاری، دبیر مؤسسه حلال جهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه اولین دغدغه گردشگران مسلمان در سفرهای خارجی مسئله غذا است، گفت: به محض اینکه مسافر مسلمانی سوار هواپیما می‌شود، اگر ایرلاین خارجی باشد ممکن است در ارائه غذا به مسافران استانداردهای حلال را رعایت نکند اما به لطف فراگیر شدن استاندارد حلال در دنیا ایرلاین‌ها موظف شده‌اند (و یا حداقل به خاطر از دست ندادن بازار مشتری‌های مسلمان) اگر مسافری درخواست غذای حلال داشته باشد، غذایی با برند حلال به آنها ارائه می‌دهند.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که حتی برخی ایرلاین‌ها قبل از آغاز سفر از شما سؤال می‌کنند که آیا درخواست دریافت غذای حلال در داخل هواپیما را دارید یا خیر؟ برخی دیگر از ایرلاین‌ها نیز به محض درخواست غذای حلال توسط مسافر این خدمات را به وی ارائه می‌کنند.

فخاری تصریح کرد: این حق مسافر است که از ایرلان‌ها غذای حلال درخواست کند و حتی اگر ایرلاینی این خدمات را هم ارائه نکرد، همین درخواست مسافران موجب می‌شود که برای از دست ندادن مسافران مسلمان به فکر ارائه خدمات غذای حلال بیفتند.

حلال پرچم مسلمانی است

وی حلال را پرچم مسلمانی عنوان کرد و گفت: همه در مقابل این پرچم خضوع می‌کنند حتی شده به دلیل مسائل اقتصادی. به همین دلیل مسافران مسلمان همان زمانی که می‌خواهند بلیط تهیه کنند اگر اعلام کنند که در داخل هواپیما غذای حلال می‌خواهند، مسئولان خدمات هواپیماها ناگزیر هستند در پذیرایی خواست مسافر را رعایت کنند.

فخاری در ادامه به مسافران مسلمان به ویژه مسافران ایرانی پیشنهاد کرد وقتی می‌خواهند به کشورهای خارجی غیر مسلمان سفر کنند هتل‌هایی را انتخاب کنند که خدمات حلال ارائه می‌کنند و افزود: خدمت به مسافر فقط این نیست که برای وی بلیط تهیه شود بلکه مسافران باید از آژانس‌های مسافرتی بخواهند برای آنها هتل‌هایی را در نظر بگیرند که در آنها غذای حلال ارائه می‌شود. این درخواست ها موجب توسعه فرهنگی در نهادهای گردشگری خارجی می‌شود.

وی به وجود رستوران‌های حلال متعدد در خارج از کشور به ویژه در کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: حتی در نقشه شهرهای محل رستوران‌های حلال مشخص شده است و وقتی مسافر بخواهد این خدمات بیشتر خواهد شد. انتظار ما از ایرانیانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند این است که لغت حلال از زبانشان نیفتد و در هر محلی سرویس حلال درخواست کنند.

دبیر مؤسسه حلال جهانی با تأکید بر اینکه هیچ کشوری نمی تواند در مقابل درآمدهایی که گردشگران مسلمان به آن کشور می‌برد، بی‌تفاوت باشد گفت: بر همین اساس اگر گردشگران مسلمان خدمات گردشگری حلال مانند درخواست مشخص شدن جهت قبله در هتل‌ها، پاکیزه بودن هتل‌ها از نظر اسلامی و دریافت غذای حلال را داشته باشند حتماً مسئولان گردشگری کشورها محقق خواهندکرد.

وی ادامه داد: سال گذشته هفت میلیون گردشگر ایرانی به خارج از کشور سفر کرده‌اند و میلیون‌ها دلار به کشورهای خارجی برده‌اند، در مقابل این همه سودی که به سایر کشورها برده شده حداقل باید خدمات مناسب درخواست شود. ما اگر مطالبه خدمات حلال داشته باشیم قدر مسلم انها به خاطر حفظ حضور مسافران ایرانی این خدمات را ارائه خواهند داد.

فخاری به همه ایرانیانی که به خارج از کشور می‌روند توصیه کرد یکی از اپلیکیشن‌های مربوط به جهت قبله و اوقات شرعی را در تلفن همراه خود داشته باشند.

captcha