به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین فرهاد عباسی، رئیس پژوهشکده حدیث حوزه امروز 15 اردیبهشت در همایش صدوقین در مزار علی بن بابویه قمی گفت: اگر بخواهیم شهر قم را از نظر مکتبی و حدیثی و علمی بررسی کنیم باید صدوقین را در راس هرم علمای این شهر بدانیم.
وی افزود: اگر بخواهیم مکتب تشیع را نیز در یک نگاه بررسی کنیم باز هم باید گفت که صدوقین از بزرگترین و تاثیرگذارترین رهبران علمی پس از ائمه طاهرین(ع) هستند که در جریان علمی شیعی نقشآفرین بودند.
وی گفت: جامعه اسلامی امروز به مکتب صدوقین محتاج است زیرا این دو برای همه اقشار جامعه رهاورد داشتند و هیچ قشری وجود ندارد که از آنچه ایشان به ارمغان آوردهاند بی نصیب بماند.
وی یادآوری کرد: صدوقین از خانوادهای هستند که طی 300 سال 28 عالم و رهبر دینی به جامعه شیعی عرضه کردند؛ راس این هرم خانوادگی، صدوق پدر است که یک رهبر دینی به تمام معنی بود؛ صدوق پدر هم طبقه با شیخ کلینی است یعنی اساتید آنها یکسان بودند.
وی گفت: صدوق پدرمحضر سه تن از نواب اربعه امام زمان(عج) در زمان غیبت صغری را درک کرده است و و با دو نفر از آنها مکاتبه علمی داشته است.
وی بیان کرد: به طور خاص غیبت صغری سرآغاز یک سطح جدید از اندیشه شیعی است که مردم به سوی علما رفته و احکام دین را به سفارش ائمه از آنها میگرفتند؛ در کنار این نواب خاص، بزرگانی مثل صدوق پدر در جایگاه اول علمایی بودند که مردم به چشم نایب خاص امام به آنها نگاه میکردند و بدون هیچ شک و شبههای از محضر آنها سود میبردند.
بنیانگذار مکتب اجتهادی
مدیر مرکز تخصصی حدیث حوزه گفت: ایشان به قدری از جامعیت علمی برخوردار بود که حتی نواب اربعه نیز وقتی به یک سری از کتب روایی برخورد میکردند آنها را برای تایید صحت به قم میفرستادند؛ صدوق پدر، بنیانگذار مکتب اجتهادی از احادیث بود که همه علمای بعد از ایشان در این خصوص استفاده میکردند.
وی اظهارکرد: صدوق پدر به همراه شیخ کلینی و آخرین نایب خاص امام زمان(عج) در یک سال رحلت کردند و به همین دلیل یک خلا عجیب در جهان تشیع ایجاد شد ولی همگان دلخوش به بزرگانی چون شیخ صدوق (پسر)و سایر علمایی که در این مکتب تعلیم دیده بودند، بودند تا این بزرگان این راه را ادامه دهند.
قائم مقام معاونت آموزش حوزه بیان کرد: شیخ صدوق(پسر) از بزرگترین عالمان جهان تشیع است که مرجعیت علمی خاصی در جهان تشیع داشت و در عین حال نیز کثیرالسفر بود؛ این سفرها برای جمع آوری احادیث و اثبات وثاقت این احادیث و هم چنین عرضه مکتبی علمی قم به این بلاد انجام میشد.
وی گفت: ایشان مکتب فکری قم را به این بلاد در ایران و کشورهای اطراف منتقل کرد و احادیث و سرمایههای علمی آنها را نیز با خود به قم آورد و در این مکتب وارد کرد.
عباسی بیان کرد: قم و بغداد دو مکتب علمی و حدیثی خاص در جهان تشیع و اسلام بودند و آنها اجازه ورود و نقل از هیچ محدثی از شهر مقابل را نمیدادند، مگر اینکه آن محدث و عالم به حدی قوی باشد که او را اعلم بدانند و در مقابل او سخنی بالاتر نداشته باشند؛ در همین شرایط ایشان وقتی در سن زیر 40 سالگی وارد بغداد شد که پس از ورود، مراجع و علمای بغداد در درس ایشان حاضر میشدند.
وی گفت: شیخ صدوق اهل ذوق و نوسازی بود و تالیفات بی نظیری در تاریخ تشیع که بیش از 300 اثر است به جای گذاشت به گونهای که حتی علامه مجلسی انگیزه خود از تالیف بحار را زمینهای میداند که شیخ صدوق برای ایشان ایجاد میکند.