رضایی اصفهانی تاکید کرد:
تحول در علوم انسانی با توسعه علوم میان رشتهای ممکن است
گروه حوزههای علمیه: رئیس دانشگاه عالی قرآن و حدیث با اشاره به فرمایش رهبری برای ایجاد تحول در علوم انسانی تاکید کرد: تنها راه برای تحقق این مسئله گسترش مباحث میان رشتهای قرآن با سایر علوم و تبدیل آن به رشتهای جدید است.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، دیشب 25 اردیبهشت ماه در ادامه سلسله جلسات پاسخگویی به شبهات قرآنی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: یکی از مبناییترین شبهات سها در کتاب نقد قرآن خود، این است که قرآن نمیتواند نیازهای روز بشر را پاسخگو باشد زیرا کتابی قدیمی است و مسایل مستحدثه، جدید است.
وی افزود در پاسخ به شبهات چند مسئله از استاد مطهری، امام و آیت الله معرفت بیان شد اما با مسئله جری و تطبیق نیز میتواند به این شبهات پاسخ داد. مثلا در آیه «ان الانسان لفی خسر» اگرچه انسان دوره پیامبر جزء مصادیق آن است ولی کلمه انسان بر انسان در طول تاریخ بشر قابل تطبیق است و یا مفاهیمی مانند منافقان و کفار و ... نیز شامل این مسئله میشود و اگر امروز سخن از منافقان گفته شود مراد منافقان دوره پیامبر نیست و منافقان همین امروز را هم شامل میشود.
رضایی اصفهانی تصریح کرد: جری و تطبیق از روایتی از امام باقر(ع) گرفته شده است؛ ایشان فرموده که قرآن همانند خورشید است که هر روز نور تازه و طلوع تازهای دارد در حالی که نور و حرارت خورشید در دیروز ناشی از انفجارات دیروز بوده و امروز برای امروز است و افراد جدیدی نیز از نور امروز خورشید بهره مند میشوند.
قاعده جری؛ رمز جاودانگی قرآن
این محقق قرآنی با بیان اینکه قاعده جری رمز جاودانگی قرآن است که هم اهل سنت و هم شیعیان به آن توجه دارند اما اصل آن از کلام امام باقر(ع) گرفته شده است تصریح کرد: مسئله دیگر تفسیر میان رشته ای است که سها نیز تمرکز زیادی بر آن کرده بود و ما از این منظر هم می توانیم به شبهات وی پاسخ بدهیم.
4 نوع تفسیر موضوعی
وی اظهار کرد: ما 4 نوع تفسیر موضوعی داریم یکی تفسیر درون قرآنی، برون قرآنی، تطبیقی و تفسیر موضوعی میان رشتهای که میتواند اشکال در بحث سها را برطرف کند. در تفسیر موضوعی درون قرآنی که ایات مکارم، جوادی آملی و سبحانی و ... این شیوه را به کار بردهاند موضوعی از قرآن انتخاب می شود و سپس آیات آن را بررسی می کنیم مانند سؤال و جواب در قیامت با نگاه به ایات قرآن که این نوع تفسیر سابقه هزارساله دارد.
وی با اشاره به شیوه شهید صدر در تفسیر موضوعی قرآن که با تعطیلی درس خارج وی شروع شد بیان کرد: وقتی از ایشان پرسیدند که چرا فقه و اصول را به بهانه تفسیر تعطیل کردید وی پاسخ می دهد که کمک به مبانی انقلابی اسلامی با بحث تفسیر صورت خواهد گرفت و به خاطر انقلاب اسلامی این کار را انجام داد.
تفسیر موضوعی شهید صدر
رضایی اصفهانی عنوان کرد: وی تفسیر موضوعی را تفسیری میداند که موضوعی را از درون جامعه بگیریم و آن را بر قرآن عرضه کنیم مانند مباحثی مثل دموکراسی و پلورالیزیم که در قرآن نیست و از بیرون گرفته و بر قرآن عرضه میشود؛ مثلا در بحث اهل نجات بودن همه پیروان ادیان که ظاهر برخی آیات بر این مسئله دلالت دارند و برخی خلاف آن است که باید با آیات متناقض و متعارض تطبیق داده شود مانند آیه ای که فرموده اگر کسی دینی غیر از اسلام را اتخاذ کند از او پذیرفته نخواهد شد که در این موارد باید ایات متناقض را در کنار هم بررسی و در نهایت نظر نهایی قرآن را ارایه کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج) تصریح کرد: یکی دیگر از شیوههای تفسیر موضوعی تفسیر قرآنی تطبیقی میان قرآن با انجیل و اوستا و تورات و ... و یا مذهب شیعه با اهل سنت و ... است؛ مثلا حضرت لوط در قرآن و تورات که میتواند در قالب این تفسیر بحث شود که شیوه ای بسیار پرکاربرد در تحقیقات و پایاننامههاست و البته می توان این شیوه را به مسایل روز مانند قرآن و تربیت، قرآن و مسایل سیاسی و ... نیز گسترش داد.
140 روش تربیتی در قرآن
رضایی اصفهانی با اشاره به تفسیر موضوعی میان رشتهای اظهار کرد: در این روش موضوعی میان علم و قرآن مورد بررسی قرارمیگیرد مثلا در قرآن 140 روش تربیتی ذکر شده و علم نیز برای خود روشهای تربیتی بیان کرده است که از تطبیق روشهای تربیتی علم و قرآن که برخی از آنان مشترک هستند و برخی متفاوت، روش هنای جدیدی به دست میآید که می تواند یک علم میان رشتهای را ایجاد کند زیرا اگر 30 درصد علمی تغییر کند علمی جدید ایجاد خواهد شد بنابراین قرآنی میتواند روشهای تربیتی و اقتصادی و سیاسی و ... جدید ایجاد کند.
پاسخگویی قرآن به همه سؤالات
رئیس دانشگاه عالی قرآن و حدیث با اشاره به تاکید رهبری به مسئله تحول در علوم انسانی که راه آن هم همین تفسیر میان رشتهای است عنوان کرد: قرآن پاسخگوی نیازهای جدید هست اما روشهای جدیدی هم دارد که سها به آن توجه نکرده و اگر به شیوه شهید صدر این کار را بکنیم علاوه بر پاسخگویی گامی به سمت موضوعات جدید هم برداشته خواهد شد.
حرکت سازماندهی شده در شبهه افکنی
وی با اشاره به سازماندهی در طرح شبهه علیه قرآن تاکید کرد: سها اسم مستعار است و بحث شخص هم مطرح نیست و حرکتی سازماندهی شده علیه قرآن برای شبههافکنی ایجاد شده است.
وی افزود: ما تماسهایی از طریق ایمیلهایی که خودش در کتابش مطرح کرده با وی داشتهایم ولی پاسخگو نیست.
رضایی اصفهانی بیان کرد: دامنه این مسایل فراملی شده و در کشورهای دیگر نیز این شبهات مطرح شده و افرادی به ما مراجعه کردهاند که پاسخ به این شبهات را که در همین سلسله جلسات مطرح میشود از ما بگیرند و بتوانند از آن بهره ببرند.