به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتاللهالعظمی جوادی آملی امروز اول خرداد در درس تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به آیاتی که از بخشش ذنب پیامبر(ص) سخن می گوید گفت: علامه طباطبایی فرموده است که باید تناسبی میان منت الهی و بخشودن گناه باشد البته پیامبر ذنبی ندارد و اگر ذنبی باشد باید با مغفرت بخشوده شود و نه با نعمت پس ذنب حضرت نسبت به گفته مشرکان درباره ایشان است که خدا فرمود ما این ذنبی که آنان از تو تصور دارند برطرف میکنیم و تو مکه را فتح خواهی کرد و همه تسلیم تو خواهند شد.
وی افزود: برخی طوری این مسئله را تفسیر کردهاند که گناهان «ما یتاخر» نیز مورد غفران قرار می گیرد یعنی آنچه بعد می آید و گناهان آینده فلان شخص بخشیده می شود که معاذالله ترویج اباحهگری است بلکه مراد توفیق یافتن از اینکه گناهی نشود است زیرا جایی برای گناه کردن آن جضرت مطرح نیست که بخواهد در آینده بخشیده شود.
آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: این ذنب، ذنب سیاسی مردمی است که در فتح مکه تسلیم آن حضرت و بخشیده خواهند شد.
وی با اشاره به ارتباط دین و عقل اظهار کرد: دین صراط و عقل سراج است و هرگز عقل در برابر شرع نیست؛ عقل کاشف شریعت است یعنی عقل قوانین الهی را کشف می کند پس در مقابل شرع نیست بنابراین این عبارت که گفته می شود عقل این را می گوید و شرع ایضا، درست نیست.
وی با اشاره به رابطه عزت و نصرت افزود: نصر و عزت متصف نمیشود بلکه عزت است که باعث نصر است؛ عزت یعنی نفوذناپذیری، و انسان عزیر چون نفوذناپذیر است در دیگران نفوذ می کند و به معنای غلبه نیست بنابراین عزت باعث نصرت است نه اینکه نصر متصف به عزت شود و چون دین و پیامبر عزیز است منصورند نه اینکه نصر، عزیز باشد.
این مفسر گفت: البته گوهرهای کمیاب عزیزالوجود هستند و نصرتهای کمیاب را نصرت عزیز گویند و از آنجا که همه مخلوقات آسمان و زمین جنود خدایند و به نصرت عزیزان میپردازند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: پابرهنگان در دوره پیامبر با حمایت از ایشان موفق به تشکیل حوکمت اسلامی شدند و انقلاب اسلامی نیز این طور بود نه دوستان خیال می کردند و نه دشمنان انقلاب که به وقوع بپیوند؛ بنابراین خدا کاری کرد که به ذهن کسی نیامده و امروز هم میتواند به شرط اینکه ما عوض نشویم لذا اگر برابر آیات قرآن عمل کنیم فیض الهی همیشه هست.
وی ادامه داد: البته گاهی فتح بالاتر از
شهات است، شهادت مقام سنگینی است ولی ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین زیرا این فتح تاثیرش از شهادت بالاتر است.
این مفسر عنوان کرد: اگر کسی بیراهه برود با زبان و دست و امضای خودش رسوا می شود زیرا اعضای انسان جنود خداست و اگر بخواهد او را یاری کند با دست و زبان خودش او را و جامعه را آبرومند می کند.
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: در جنگ تحمیلی در بمباران مناطق مسکونی برخی احساس آرامش میکردند ارامشی که مصداق انزل السکینه است چون خدا در قلوب اثر می گذارد که این اثر یا رعب است و یا سکینه،البته انزال سکینه در ایمان که درجاتی دارد اثر میگذارد.