آیتالله محمدجواد مروجی طبسی، نویسنده «تفسیر امام رضا(ع)» و استاد حوزه در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) ضمن تبریک نیمه شبعان و میلاد با سعادت امام عصر(عج) به موضوع علائم و نشانههای ظهور اشاره کرد و گفت: علائمی که برخی یدک میکشند و افراد را گمراه میکنند مادامی که منطبق بر روایات نباشد به هیچ وجه قابل اعتنا نیست.
وی ادامه داد: پیامبر(ص) از اینکه میدانست مهدویت دستاویزی برای برخی افراد در آینده خواهد شد، علائم و توصیفاتی برای آن امام زمان(عج) ذکر فرمودند که ریز آن در کتب موجود است و برای علائم ظهور مسایلی بیان فرمودند که راه را بر همگان در سوء استفاده بستند.
علائم حتمی ظهور
آیتالله طبسی بیان کرد: ایشان فرمود قبل از آمدن امام 5 علامت یقینی و حتمی وجود دارد که یکی آمدن سفیانی و یمانی، ظهور کف دستی در آسمان و صیحه آسمانی است که راه را برای هر نوع توقیت بستند.
وی ادامه داد: یکی از مسایلی که باید در منابر و روزنامه ها و رسانه ها روی آن مانور داده شود، مسایل قبل از ظهور و نشانه های آن است، زیرا برخی با تحلیل نادرست دیگران را هم به انحراف میکشند و نوعی عطش بیهوده در مردم که باعث سردی آنان از برخی اعتقادات می شود ایجاد می کنند.
این محقق حوزه تصریح کرد: پیامبر(ص) درباره سفیانی، خراسانی و یمانی فرمودند سه جریان است که در زمان ظهور باید با هم باشد، در یک سال، یک ماه و یک روز؛ مقصد و هدف آنان نیز تشریح شده، بنابراین هر کسی مدعی است که سفیانی آمده باید استدلال خود را با آنچه معصومین درباره سفیانی گفته اند مطابقت بدهد که ببینیم این تطبیق برقرار است یا نه، یا آن خراسانی و یمانی که در روایات وصف شده، باید ببینیم آمده اند یا نه، یا تا به حال صدایی از آسمان شنیده شده که نام مهدی(عج) را بیاورد یا پنجه دستی در آسمان دیده شده؟ اما می بینیم که هیچ کدام از این حوادث رخ نداده است.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: یک چهارم آیات قرآن درباره اهل بیت و فضایل ایشان است و از این بین، بسیاری از آیات درباره امام علی(ع) است و بیش از صد آیه براساس آنچه مرحوم بحرانی در کتابی از کتابهایش دارد را منسوب به امام زمان میداند.
آیتالله طبسی گفت: حدود 20 سال پیش ما با دوستان کتابی تالیف کردیم که 5 جلد شده و جلد اول آن، روایات پیامبر و روایات اهل بیت تا خود امام است و براساس این تحقیق بیش از صد آیه در شأن و مقام حضرت حجت(عج) است.
این این نویسنده با اشاره به برخی شبهات درباره تولد امام عصر(عج) عنوان کرد: مادر آن حضرت دختر قیصر روم بود، ولی همان طور که مادر ائمه از برترین زنان زمان خویش از حیث علم و معرفت، اخلاق، ایمان و تدین بودند، مادر امام زمان نیز از این حیث ممتاز بود، زیرا شرافت انسان به رومی و عربی و ... بودن او نیست و از دامان این مادر پاک بود که فرزندی چون امام عصر برای امام عسکری(ع) و همه مهدیباوران به دنیا آمد که متمم و مکمل رسالت انبیاست.
وی ادامه داد: دوران امامت امام حسن عسکری(ع) نزدیک به دوران غیبت فرزندش امام دوازدهم(عج) بود، بنابراین یکی از کارهای ایشان زمینهسازی ظهور برای مردم بود تا جامعه شیعه از این مسئله بی اطلاع نباشد؛ امام حسن عسکری(ع) نامهای را به احمد بن اسحاق مینویسد و خبر ولادت فرزندش را میدهد: «برای ما فرزندی متولد شد، پس باید پیش تو پوشیده و از تمام مردم مکتوم و مخفی باشد، زیرا ما او را ظاهر نمیکنیم، مگر برای نزدیکترین خویشان و عزیزترین موالیان و شیعیان او، دوست داشتم او را به تو معرفی کنم تا خداوند تو را به وسیله او شاد و خوشحال کند، همان طور که ما را به وجود او خوشحال و شاد کرد».
آیتالله طبسی عنوان کرد: در روایت دیگری آمده است که کمی پیش از تولد حضرت مهدی(عج)، امام عسکری(ع) به یکی از کسانی که با او زندانی بود فرمود: «به خدا سوگند، به زودی خداوند برای من پسری عنایت خواهد فرمود که زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد» همچنین در روایت دیگری نقل است که یکی از اصحاب امام عسکرى(ع) به ایشان عرض کرد: پرسشى دارم، ولى بزرگوارى شما مانع پرسیدن من است، اجازه مىدهید آن را مطرح سازم؟ امام فرمود: بپرس، گفتم: سرورم، آیا شما را فرزندى هست؟ فرمود: آرى و از امام عصر نام برد. بنابراین امام حسن عسکری(ع) در مواردی فرزندش را به یاران خاص خود نشان میداد تا شبهه درباره تولد امام زمان(عج) پیش نیاید، از این رو برخی نزدیکان، اصحاب و خویشاوندان امام، فرزند امام عسکری(ع) را در کودکی مشاهده کردند.
نویسنده تفسیر امام رضا(ع) گفت: یکی دیگر از کارهای امام عسکری این بود که کمتر در منظر عمومی حاضر بودند و از پشت پرده با مردم ارتباط داشتند تا مردم به غیبت باورمندی بیشتری پیدا کنند.
رسالت حوزه در رفع شبهات
وی با اشاره به مسئولیت حوزه در تبیین بیشتر و صحیح مسئله مهدویت و غیبت اظهار کرد: حوزه مسئولیت بسیار بزرگی دارد و این مسئولیت توجیهناپذیر است؛ حوزه امروز با در نظر گرفتن روایات اهل بیت درباره فضیلت قم و قمیون در آخرالزمان رسالت سترگی در نشر معارف ایشان دارد و این حجت بودن اهل قم در عصر نزدیک به ظهور به نماز خواندن و گرفتن جلسه مختصر نمیشود.
طبسی تصریح کرد: در هیچ برههای از تاریخ شیعه به اندازه امروز که نظام اسلامی برپاست و شیعه در رأس قدرت است، نامی از امام عصر برده نمیشود، اما آیا وظیفه ما به این مقدار تمام میشود؟ حوزه و جوانان انقلابی امروز باید فضای مجازی را تصرف کنند و نباید بگوییم مطلبی برای ارایه نداریم و نمیدانیم؛ این رویکرد، تنبلی و سستی در ادای حق اهلبیت(ع) است، لذا نه فقط وظیفه حوزه بلکه آحاد مردم این است که وارد فضای مجازی شده و شبهات و سؤالات را بررسی و به اهل فن عرضه کنند و پاسخ بگیرند و آن را نشر دهند و اگر این وظیفه عمومی در جامعه حس شود، جایی برای مانور شبهات باقی نخواهد ماند.