خبرنگاران جامعه را از حالت ایستایی خارج کنند
کد خبر: 3520860
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
آیت‌الله ایمانی:

خبرنگاران جامعه را از حالت ایستایی خارج کنند

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه اصحاب رسانه مسئولیت پیش‌برندگی جامعه را عهده‌دار هستند باید جامعه را از حالت ایستایی خارج کنند و به حرکت وادار کنند، بر لزوم استفاده از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 17 مرداد در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که در دفتر امام جمعه شیراز برگزار شد، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام دهه کرامت و روز خبرنگار، آمادگی خود را جهت برگزاری جلسات با خبرنگاران به‌صورت فصلی اعلام کرد.
وی افزود: استان فارس با توجه به سوابق، ظواهر و مقارناتی که در آن است یک استان ویژه است که در میان استان‌های کشور شاید کمتر استانی این ویژگی‌ها را دارا باشد و طبعاً انتظار جامعه نیز انعکاس این ویژگی‌ها و خصوصیات برای آشنایی دیگران و همچنین معرفی استان به جاهای دیگر و بازگو کردن توانمندی‌هاست.
آیت‌الله ایمانی اظهار کرد: در کمتر سخنرانی مقام معظم رهبری در سفر به استان فارس بود که از یک یا چند خصوصیت استان فارس سخن به میان نیامده باشد و آنچه درباره توانمندی‌های استان به ویژه نیروی انتظامی متذکر شدند، برای این است که مسئولان و دیگران بدانند اینجا چشمه جوشانی از نیروی عظیم انسانی است و در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها باید از این نیروها استفاده شود و این خطی است که برای ما باز می‌شود تا ما هم این مسیر را تعقیب و دنبال کنیم و مسائل نهفته استان را بگشاییم و برای دیگران بازگو کنیم.
امام جمعه شیراز نقش رسانه‌ها را در این عرصه یادآور شد و گفت: طبعاً رسانه نقش اساسی را در این راستا ایفا می‌کند. تحلیل‌هایی که رسانه‌ها در مناسبت‌های مختلف ارائه می‌دهند، این مسائل را مطرح و به جامعه گوشزد می‌کند که اینجا از جهات مختلف قابل ملاحظه و بررسی است.
وی با تصریح اینکه در تمام نقاط توانمند و قوی آسیب‌هایی وجود دارد و یا آسیب‌هایی ایجاد می‌شود و یا نقاط ضعفی را به وجود می‌آورند، گفت: شناسایی این آسیب‌ها و نقطه ضعف‌ها و ارائه راه درمان آن‌ها، راه برون رفت مسائل و مشکلات اجتماعی اخلاقی، امنیتی و اجتماعی و غیره وظیفه‌ای است که به عهده صاحبان تریبون قلم و اندیش است. آنانی که مسئولیت پیش‌برندگی جامعه را عهده ‌دار هستند باید جامعه را از حالت ایستایی خارج کنند و به یک حرکت وادار کنند و اینجاست که نقش اصحاب رسانه روشن می‌شود که چه مسئولیتی دارند.
آیت‌الله ایمانی ادامه داد: فارس با تمام توانمندی‌ها و آسیب‌هایی که دارد، امروز به خاطر عوامل مختلف آستانه مردم آن در عرصه‌های مختلف پایین آمده است به طوری که شاهدیم بنیان خانواده با تلاش عده خاصی که منافع نامشروعشان در این مسیر است، می‌خواهد از هم بپاشد.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مشکلات بیکاری و کمبود شغل برای جوانان، آن را یکی از مهم‌ترین مشکلات اساسی برشمرد و گفت: سرمایه‌داران در جای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند در حالی که باید ثروت‌های خود را از دلالی خارجی به مسیر تولید هدایت کنند اما باید تلاش کرد که تولیدی مناسب را به صاحبان ثروت ارائه دهیم و راه‌های اینکه صنعتگران و کارگران ما به سمت انجام کارهای با کیفیت حرکت کنند، را ارائه دهیم.
وی اظهار کرد: امروز جامعه با یک پدیده روبه‌روست که قابل انکار نیست و گریه و ناله هم برای آن فایده ندارد و باید علاج آن را کرد و آن هم پدیده کم آبی است که فردا حوادث متعددی را دنبال خواهد داشت اما ما ساده از این قضیه می‌گذریم در صورتی که مسئله آب در فارس با پیش‌بینی‌هایی که هست به یک معضل بالاتر قرار گرفته و به یک درد اصولی و ریشه‌ای اجتماعی تبدیل می‌شود که مهار کردن آن آسان نیست.
آیت‌الله ایمانی خواستار پیش‌گیری و گوشزد و تذکر رسانه‌ها در این زمینه به مسئولان و مردم شد و گفت: باید کشاورزان خود را در مسیری قرار دهیم که با کمترین استفاده از آب شیرین محصولات خود را ارائه دهند که این کار را از عهده صاحبان تریبون در جامعه بر می‌آید و این است که می‌گوییم اصحاب رسانه حالت پیش‌برندگی دارند و من واقعاً به آن اعتقاد دارم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه در دوران طاغوت قوه مقننه، قضائیه، مجریه و مطبوعات به عنوان 4 رکن وجود داشت، گفت:‌ امروز مهم رسانه حرف اول را می‌زند و رسانه در فضای گسترده دیگری است. آن روز روزنامه بود و امروز یک موبایل تمام اخبار دنیا را می‌تواند به سرعت به دست آورد و استفاده کند.
وی، فضاسازی‌های حرکت‌ها و راه‌اندازی کمپین‌ها را در فضای مجازی را به عنوان مثال این مسئله برشمرد و گفت: امروز باید تمام کسانی که قدرت قلم‌زنی در شبکه‌های اجتماعی دارند، بروند و اثرهای مفید و ارزشمند ایجاد کنند و فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را از محتواهای خوب و سازنده پر کنند.
آیت‌الله ایمانی گفت:‌ ما همیشه با مطالب نو مخالفت داریم در حالی که ما اگر با نو بنشینیم و کنار آییم می‌توانیم از آن‌ها بهره‌برداری‌های لازم راداشته باشیم و در مقابل بهره‌برداری غلطی که دیگران دارند، از این امکانات و ابزار استفاده کنیم.
امام جمعه شیراز خواستار استفاده از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی در عرصه‌های مختلف شد و گفت: چرا باید دیگران به ما هجوم کنند، و چرا ما به آنان هجوم نکنیم و ارزش‌های خود را به آنان منتقل نکنیم. ارزش‌های ما که با زبان فطرت انسان‌ها همراه است.
وی با تأکید بر اینکه باید از فضاهای موجود و ابزارهای روزی که در اختیار است بهره‌برداری و استفاده صحیح کنیم، گفت: این ابزارها باید در اختیار ارزش‌های تعالی و بالا بردن فکر و اندیشه انسان‌ها نه تنها ایرانیان بلکه مسلمانان و مردم جهان قرار گیرد و وقتی که ما طبق آیات قرآن گواهان مردم هستیم، باید عملمان هم این مسئله را نشان دهد و جلودار این حرکت باشیم و از این فضاهای حداکثر استفاده را برای بهتر شدن داشته باشیم.
captcha