کد خبر: 3545002
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

دلسوزی لازم برای ایجاد شبکه ملی ارتباطات وجود ندارد/ 3 مشکل اساسی در تبلیغ

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با برشمردن سه مشکل اساسی در عرصه تبلیغ یعنی تمرکز طلاب در قم، عدم آموزش علمی خطابه و برخورد با فضای مجازی به بحث ایجاد شبکه ملی ارتباطات اشاره و تاکید کرد: دولت اگرچه قصد این کار را دارد، ولی دلسوزی لازم در این عرصه را ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی شب گذشته، 20 آبان در دومین گردهمایی انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه که به مناسبت سی و ششمین سال ارتحال علامه طباطبایی در دارالقرآن این مفسر بزرگ برگزار شد گفت: یاد علامه طباطبایی و آثار گرانقدر ایشان هرگز فراموش و کهنه نخواهد شد.
وی با بیان اینکه قرآن مربوط به زمان و مکان خاصی نیست، افزود: یکی از شواهد این مسئله این است که تمامی مسایل مستحدثه اقتصادی، قراردادهای سیاسی و تجاری و خانوادگی و ... تحت یک تعبیر یعنی «اوفوا بالعقود» قرار می‌گیرد یا در آیه «واعدولهم» تعبیر به قوة آنقدر مفهوم گسترده دارد که شامل تبلیغ روانی، جنگ افزار و ... است بنابراین این مفاهیم عام در هر زمان و مکانی مورد استفاده است.
این مرجع تقلید با اشاره به آیاتی که در مورد ایمان و عمل صالح انسان مومن اعم از زن و مرد است، تصریح کرد: هر کاری نیک و مفید مادی و معنوی و اجتماعی در عمل صالح جمع است که نشان دهنده جهان شمولی قرآن است و یا معروف و منکر آنقدر مفهوم وسیعی دارد که شامل تمامی اعمال خوب و مورد پسند عقل و یا اعمال مورد نهی عقل است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه یکی از نشانه‌های اعجاز قرآن انتخاب همین مفاهیم عامی است که محدود به زمان و مکان نیست به آیه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا»(39 احزاب) اشاره و عنوان کرد: در این آیه نیز عمومیت موج می‌زند، در این آیه ابلاغ هیچ محدودیتی ندارد و با قلم و بیان و فضای مجازی و ... این کار صورت می‌گیرد.
این مرجع تقلید ادامه داد: تمام آنچه خداوند در این آیه دستور داده رسالات الهی است و محدود به امر خاصی نیست؛ همچنین مفهوم «یخشونه» نیز احساس مسئولیت در مقابل خدا و مفهوم عامی است و بیانگر شجاعت مبلغ در قرار گرفتن در مقابل دشمن و حاکم جور و گروه های منحرف و ... می‌شود و  در انتهای آیه نیز فرموده است که پاداش این افراد نیز تنها بر عهده خداوند است بنابراین تبلیغ از نظر اسلام مفهوم گسترده‌ای دارد‌.
آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: امروز سه مشکل مهم در مسایل تبلیغی و حوزه داریم؛ اول استفاده از فضای مجازی است که گاهی ده‌ها میلیون نفر را پوشش می‌دهد و ما هم باید استفاده کنیم، ولی در برابر مفاسد آن چه کاری کرده‌ایم زیرا 90 درصد این فضا، مفاسد را پخش می‌کنند. البته این مسئله راه حل دارد و بن بستی هم وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در این فضا اهانت‌هایی به پیامبر، حضرت زهرا(س) و قرآن و ائمه می‌شود، همچنین تبلیغ مفاسد جنسی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: به همین دلیل بنا شد فکری شود. بنابراین برنامه‌ریزی شده تا شبکه ملی ارتباطات به وجود آید تا آنچه مورد نیاز و خوب است به مردم ارایه دهند تا مخاطبان را اشباع کنند. البته دولت دلسوزی لازم را در این زمینه ندارد در حالی که باید قبل از اینکه خانواده ها متلاشی شوند آن را در راس امور قرار دهیم و جدی بگیریم.
صاحب تفسیر نمونه عنوان کرد: برنامه‌ای که در مقابل قبر کوروش انجام دادند با جمع کردن جمعیت از همین طریق و فضا
انجام شد و در انتخابات نیز می‌توانند علیه یک کاندیدا هجمه کنند بنابراین هم باید از اینترنت استفاده کنیم و هم جلوی خطرات را بگیریم.
آیت‌الله مکارم افزود: مشکل دوم تبلیغ، تمرکز در قم و خالی شدن شهرهاست، هم‌اکنون نصف آیه نفر را قبول کرده و نصف آن را کنار گذاشته‌ایم، البته حل این کار بدون برنامه‌ریزی نمی‌شود و باید کسانی را که در حوزه قم نمی‌توانند منشا آثار باشند حمایت کنیم تا به شهرستان ها بروند و باید فکری در این زمینه بشود زیرا اگر شهرها خالی شود همه عمال فساد وارد خواهند شد و فرق ضاله شروع به کار خواهند کرد.
این مرجع تقلید اظهار کرد: سومین مشکل در تبلیغ این است که خطابه در میان ما مشکل دارد. البته سفیران هدایت تربیت می‌شوند اما خطبای امروز همه خودجوش هستند و آموزش خطابه ندیده‌اند و باید به صورت متمرکز افراد با استعداد جمع شوند و آنان را پرورش دهیم ولی کمبود در این زمینه وجود دارد.
captcha