تولید سوغات مذهبی جدید با تکیه بر منابع داخلی
کد خبر: 3560360
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

تولید سوغات مذهبی جدید با تکیه بر منابع داخلی

گروه اجتماعی: مسئول دبیرخانه سوغات ملی زیارت با بیان اینکه از جمله مؤلفه‌های مهم در تهیه سوغات، توجه به توسعه گردشگری مذهبی است، گفت: در سال اقتصاد مقاومتی بایدبه دنبال تولید سوغاتی‌های جدید با رویکرد مذهبی و تکیه بر منابع داخلی کشور باشیم.

سمیه روانخواه، مسئول دبیرخانه سوغات ملی زیارت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اظهار کرد: در نظر گرفتن سوغاتی که منطبق با رویکرد اصلی شهر مشهد باشد، یکی از موارد ضروری در توسعه گردشگری مذهبی به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه زائران بسیاری برای زیارت حرم رضوی به مشهد مشرف می‌شوند، ابراز کرد: استفاده از مجموعه‌های تفریحی مشهد در رتبه دوم اهمیت از دیدگاه زائران قرار دارد، بنابراین شهر مشهد به‌عنوان یک شهر مذهبی که رویکرد اصلی آن در جهان اسلام موضوع زیارت است، باید بتواند موضوع زیارت را در سوغاتی‌های خود بگنجاند.
سوغات‌های قدیمی؛ هویت تاریخی مشهد
روانخواه با اشاره به اینکه تهیه بسته‌های زعفران، نخود و کشمش و ... منافاتی با رویکرد اصلی سوغات معنوی زیارت ندارد، عنوان کرد: این اقلام از سوغاتی‌های قدیمی شهر مشهد و به نحوی بیانگر هویت تاریخی این شهر است، اما در کنار این سوغات، باید سوغاتی‌های دیگر نیز دیده شود که رویکرد زیارت را به خوبی به همگان معرفی کند.
مسئول دبیرخانه سوغات ملی زیارت تصریح کرد: بعد از جایگاه ویژه حرم رضوی در شهر مشهد، وجود آرامگاه فردوسی به عنوان یکی از شخصیت های برجسته تاریخی جهان تشیع، باید در حوزه تهیه سوغات زیارت مورد توجه قرار گیرد.
تأکید سوغات بر رویکرد مذهبی مشهدالرضا(ع)
وی با تاکید بر اینکه نباید هر چیز بی‌هویتی وارد چرخه بازار سوغات شود، اظهار کرد: هر چیزی که از شهر مشهد خارج می‌شود باید در راستای توسعه فرهنگ مذهبی این شهر باشد و یا به نحوی بر رویکرد مذهبی این شهر تاکید کند.
روانخواه، تهیه کتابچه و بروشور در زمینه فرهنگ رضوی را یک کار قدیمی دانست و گفت: در حال حاضر ما نیاز داریم تا به محصولات جدیدی درخصوص معرفی فرهنگ مذهبی شهر مشهد وارد شویم.
مسئول دبیرخانه سوغات ملی زیارت با بیان اینکه وجود کتابچه و بروشور هم می‌تواند به بسته سوغات مذهبی مشهد وارد شود، اما باید به فکر سوغاتی‌های جدید با رویکرد مذهبی نیز باشیم، اظهار کرد: یک تابلو فرش، ظرف سفالی و سجاده زیبا همه به عنوان نمادهای فرهنگی محسوب می‌شوند که می‌توانند در ترویج فرهنگ رضوی نقش آفرینی کنند.
مسئول دبیرخانه سوغات ملی زیارت اضافه کرد: در سال اقتصاد مقاومتی نیز باید رویکرد تهیه سوغاتی‌ها با تکیه بر منابع داخلی کشور باشد و از ورود کالای خارجی بی‌هویت در این عرصه جلوگیری شود.
captcha