به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی امروز دهم بهمن ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه مومنون گفت: خداوند در آیاتی از این سوره با زبان مواخذه سؤال کرده که چرا مردم در این قول تدبر نمیکنند. وی با بیان اینکه قول تنها به معنای گفتار پیامبر و قرآن نیست و نشانهها و آیات طبیعی را هم شامل است افزود: علامه طباطبایی بحثی در مورد تدبر در قرآن دارد و یکی از احتمالات ایشان این است که تدبر یعنی اینکه آیه بعد از آیه مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: این نگاه به یک معنا میتواند مبنایی برای تفکر نظاممند و سیستمی باشد که در مباحث اسلامی با عنوان نظریه «اندیشه مدون» مطرح شده است.
آیتالله هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه انبیاء گفت: خداوند در داستان ابراهیم(ع) و بعد از پرتاب شدن ابراهیم در آتش و نجات از آن اظهار کرد: قرآن بعد از آن در آیه 71 فرمود ما او را به سرزمینی مبارک اسکان دادیم و به او اسحاق و یعقوب را به عنوان دو نعمت بزرگ بخشیدیم.
هادوی تهرانی با بیان اینکه انبیاء به امر خداوند مردم را به سمت رشد و عقلانیت هدایت میکنند تصریح کرد: خداوند فرموده ما به ابراهیم رشد دادیم و وقتی به رشد رسید در برابر کفر و بتپرستی ایستاد و دعوت به توحید کرد.
وی افزود: ابراهیم با استدلال به میدان هدایت مردم آمد هرچند آنان زیربار نرفتند و به محاجه با او پرداختند و ابراهیم هم برای مقابله آن سرنوشت را بر بتهای آنان آورد.
این استاد تفسیر بیان کرد: مقابله با سنتهای باطل و رایج مردم در یک دوره و زمان کاری بسیار شجاعانه است و حضرت ابراهیم(ع) با شجاعت و توکل بر خدا، سختیهایی مانند افتادن در آتش و ... را تحمل کرد و به روی خود نیاورد.
هادوی تهرانی یکی از بالاترین مراتبی که خداوند به ابراهیم(ع) عطا کرد مقام امامت بود ادامه داد: انبیاء درست است که با توفیق خدا به جایی رسیدهاند و هر کاری میکنند فعل خداست ولی هیچ کس به زور پیامبر نشده است.
وی تاکید کرد: انبیاء موجوداتی فرازمینی نبودهاند بلکه انسانهایی مثل ما بودهاند بنابراین آنان هم باید مراحل سخت و امتحانات دشوار را سپری کنند تا به مرتبه و مقامی برسند.