راز تولد پنهانی امام عصر(ع)/ آشنایی با سه دوره زندگی امام زمان(عج)
کد خبر: 3598418
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
حجت‌الاسلام حسن قائمی تشریح کرد:

راز تولد پنهانی امام عصر(ع)/ آشنایی با سه دوره زندگی امام زمان(عج)

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام قائمی با تاکید بر این که تولد پنهانی برای انبیای امت‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است، گفت: شاخصه اصلی این که بنی عباس، امامین عسکریین را در محیط نظامی تحت نظر داشتند تلاش برای جلوگیری از تولد امام زمان(عج) بوده است.

حجت‌الاسلام حسن قائمی، پژوهشگر مهدویت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به بررسی اسناد و شواهد تولد امام عصر(عج) و حیات ایشان پرداخت و اظهار کرد: یکی از سنت هایی است که در امت های پیشین وجود داشته و در خصوص امام زمان(عج) هم جاری است بحث تولد مخفیانه است، مانند جریان غیبت. امام زمان(عج) در عالم رویا به به شیخ صدوق می‌فرمایند درباره من کتابی بنویس که سابقه غیبت را در انبیای پیشین بیان کند. در همین کتاب «کمال‌الدین و تمام النعمه»، اشاره می‌شود که بحث غیبت در پیامبران امت‌های گذشته نیز بوده است. همین طور تولد مخفیانه هم در امتهای گذشته بوده است. دو تن از انبیای اولوالعزم ما مثل حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی(ع) تولدشان مانند امام زمان(عج) در خفا صورت گرفته، چراکه دستگاه حکومت نمرود و فرعون با اخباری که از طریق منجمان در اختیار داشتند مبنی بر این که قرار است پیامبری بیاید که حکومت را سرنگون خواهد کرد ، نمرود و فرعون می‌خواستند جلوی تولد این دو پیامبر را بگیرند لذا تولدشان در اختفا صورت گرفت.

وی افزود: عین این شرایط را در زمان امام حسن عسکری(ع) داریم. چون روایات متعدد داریم که مهدی(عج) همان کسی است که حکومت ظالمان را از بین خواهد برد و حق را به جای خود برمی‌گرداند. خلفای بنی عباس هم از این روایات آگاهی داشتند. لذا از دوره امام هادی(ع)، عسکریین(ع) را می‌برند در فضای پادگان. علتی هم که این دو امام در تبعید و تحت نظر بودند، شاخصه اصلیش تولد امام زمان(عج) است. بنی عباس نمی‌خواستند امام زمان(عج) به دنیا بیاید. مرتب قابله‌هایی خانه امام عسکری(ع) را کنترل می‌کردند تا اگر قرار است تولدی صورت بگیرد، اینها بیایند و امام زمان(عج) را از بین ببرند. به همین خاطر تولد امام زمان(عج) یک دفعه اتفاق می‌افتد. امام حسن عسکری(ع) به حکیمه خاتون می‌فرمایند: عمه جان! امشب بمان که پسرم متولد خواهد شد. حکیمه خاتون می‌گوید این فرزند از که متولد می‌شود؟ حضرت می‌فرمایند از نرجس خاتون. حکیمه خاتون می‌بیند نرجس خاتون آثار حاملگی ندارد. تا اینکه امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند عمه جان وعده خدا حتمی است. در نهایت، آرام آرام آثار حاملگی پیدار می‌شود و حضرت به دنیا می‌آیند. لذا یکی از کسانی که نحوه تولد حضرت را گزارش می‌دهد حکیمه خاتون، قابله امام عصر(عج) است.

حجت‌الاسلام قائمی در ادامه اظهار کرد: پس اصل اینکه چرا تولد حضرت در اختفا است به دلیل این که اگر بنی عباس خبردار می‌شدند، حضرت را به شهادت می‌رساندند. قرار هم نیست از اعجاز استفاده شود چراکه در روایت داریم (ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها)، یعنی خداوند ابا دارد از این که امور جزء از طریق اسباب طبیعی خود ایجاد شوند. لذا امور باید از اسباب و علل خودش انجام شود. حالا باید امام حفظ شود، چگونه؟ باید محل تولد ایشان مخفی باشد و دشمنان اطلاع پیدا نکنند.

وی در ادامه گفت: نکته بعد این است که امام حسن عسکری(ع) خیلی از اصحاب را از تولد حضرت مهدی(عج) با خبر می‌کنند و حضرت را به آنها معرفی می‌کند. مثلا احمد بن اسحاق که از بزرگان شیعه است برای پرسیدن سوالی محضر امام می‌رسد. امام حسن عسکری(ع) فرزند خود را به ایشان نشان می‌دهند و ویژگی‌های ایشان را توصیف می‌کنند. همچنین محمد بن عثمان که دومین نائب خاص امام زمان(عج) است، قبلش وکیل امام حسن عسکری(ع) بود. محمد بن عثمان می‌گوید من به همراه 40 نفر از شیعیان نزد امام حسن عسکری(ع) رفتیم و ایشان فرزند خود را به من نشان داد و فرمود این امام و جانشین پس ازمن است. از او اطاعت کنید و فرمان ببرید.

پژوهشگر مهدویت اضافه کرد: نکته دیگر این که یکی از سنت‌های اسلامی، عقیقه برای فرزندی است که تازه متولد شده است. امام حسن عسکری(ع) هم برای امام زمان(عج) عقیقه کردند و فرمودند این عقیقه فرزندم است. یکی دیگر از دلائل وجود امام عصر(عج) سنت نامه نگاری است. طبیعتا شیعیان نامه‌هایی را محضر امام حسن عسکری(عج) می‌فرستادند و امام حسن عسکری(ع) در پاسخ آن نامه‌ها، خبر می‌دادند که برای ما فرزندی به دنیا آمده است. همچنین وقتی بعضی صحابه به نحو خاص محضر امام حسن عسکری(ع) می‌آمدند تا سوالی بپرسند، امام آنها را به حضرت مهدی(عج) ارجاع می‌دادند و می‌فرمودند سوالتان را از پسرم بپرسید.

وی در خصوص ادله کلامی وجود امام زمان(عج) نیز گفت: از طرفی دیگر مبانی کلامی‌ای داریم مبنی بر این که زمین از حجت حق خالی نخواهد بود.  دسته دیگری از روایات هم وجود دارد که اسامی ائمه در آنها ذکر شده و برخی از آنها در روایات اهل سنت نیز نقل شده است. این روایات اثبات کننده وجود و حیات امام معصوم در تمام زمان‌ها است.

وی در خصوص دوران زندگانی پنهان امام زمان(عج) نیز خاطر نشان کرد: ما زندگی امام عصر(عج) را به 3 دوره تقسیم می‌کنیم: 5 سال اول که دوره اختفا بود و جز افراد ویژه کسی با امام زمان(عج) در تماس نبود. دوره دوم که دوران غیبت است و دوره سوم، دوران ظهور است. ابوالادیان، پیک امام حسن عسکری(عج) است. امام ایشان را احضار می‌کنند و می‌فرمایند این نامه‌ها را به مدائن ببر، 15 روز دیگر که برمی‌گردی من از دنیا رفته ام. ابوالادیان می‌پرسد امام بعد از شما کیست؟ امام سه نشانه می‌دهد و می‌فرماید کسی که این سه نشانه را داشته باشد امام بعد از من است. اول نشانه این است که بر من نماز بخواند، دوم این که نامه‌ها را از تو بخواهد و سوم این که بگوید در این کیسه‌ها چیست. وقتی ابوالادیان برمی‌گردد می‌بیند امام حسن عسکری(ع) به شهادت رسیده و همه دارند به جعفر کذاب تبریک امامت می‌گویند. وقتی مردم جمع می‌شوند برای نماز، همین که جعفر می‌خواست تکبیر نماز را بگوید، حضرت مهدی(عج) آمد، جعفر را کنار کشید و فرمود من به نماز بر جنازه پدرم سزاوارترم. نماز که تمام شد، امام زمان(عج) نامه‌ها را از من طلب کردند و خبردادند که داخل کیسه‌ها چیست لذا من یقین کردم که این آقا، امام زمان(عج) است.

captcha