به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام و المسلمین محسن الویری، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) امروز 21 اردیبهشت ماه در کنفرانس ملی قرآنپژوهی پیشرفت در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) با اشاره به تفسیر تاریخی مد نظر وی گفت: مراد من از تفسیر تاریخی، تفسیر قرآن تاریخی، تنزیلی و تفسیر بر مدار تاریخی و شان نزول آیات نیست.
وی افزود: آنچه مراد بنده از ارایه تفسیر تاریخی است این است که ما قرآن را بر اساس توالی رویدادهای مندرج در قرآن تفسیر کنیم و مباحث واسطه آن را مدنظر قرار دهیم لذا این رویکرد را اعم از روش و گرایش میدانم.
الویری ادامه داد: حرکت کلی تاریخ حرکتی تکاملگراست ولی در مجموعه جزئیات شاهد فراز و نشیب و گاه بالندگی و گاه سکون و رکود هستیم.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: این تفسیر از دستاوردهای سایر تفاسیر بهره میبرد ولی به معنای آن نیست که روش این تفسیر متفاوت از دیگران نیست.
الویری ادامه داد: قرآن در بیان زندگی انبیاء به همه جزئیات نپرداخته است لذا باید از منابع دیگر اطلاعات تاریخی را بیابیم بنابراین بهرهگیری حداکثری از منابع تاریخی و اسناد تاریخی در این نوع تفسیر لازم است.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: در تفسیر تاریخی، آیات مربوط به توحید در بخش اول، آیات اعمال توحید در دسته دوم و آیات مربوط به خلقت دسته سوم را تشکیل میدهند.
الویری با بیان اینکه قرآن از مباحث ذهنی و انتزاعی سخن نگفته بلکه از عینیت تاریخی و واقعی حرف زده است عنوان کرد: تفسیر تاریخی سرنوشت انسان را در یک نگاه یکپارچه و ناظر به جوامع انسانی با محوریت انبیاء گزارش کرده است.
وی با تاکید بر اینکه قرآن همه ابعاد معرفتی و پیشرفت را براساس آموزههای وحیانی در اختیار ما قرار داده است اظهار کرد: آورده تفسیر تاریخی محدود به مقوله پیشرفت نیست بلکه مفهوم پیشرفت، عوامل پیشرفت را به صورت عینی و مراحل پیشرفت را در اختیار میگذارد و سازکارها و چالش های فراروی پیشرفت را نیز بیان می کند.
وی تاکید کرد: قرآن ویژه جامعه ما نازل نشده لذا بدترین چیز این است که ما برداشتی شتابزده از قرآن داشته باشیم و بخواهیم آن را در کشور پیاده کنیم.