کد خبر: 3608661
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

اعتقاد شیعه به توسل مبنای قرآنی دارد

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه ملاک تشیع، تبعیت از ائمه است و تنها به محبت قلبی و عاطفی خلاصه نمی‌شود گفت: اعتقاد شیعه به توسل و شفاعت ائمه(ع) مبنای قرآنی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 21 خرداد در ادامه تفسیر سوره اسراء گفت: انسان در زندگی به هیچ چیزی غیر از خداوند نباید اعتقاد داشته باشد که در غیر این صورت مورد خواری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: خداوند در قرآن اشاره کرده است که اگر از جماعت کافر بپرسید چه کسانی آسمان و زمین را خلق کرده است می‌گویند خدا بنابراین مشکل کفار و مشرکان، توحید در خالقیت نبوده است بلکه در ربوبیت شرک داشته‌اند از این رو می‌دانستند بت‌ها خالق آنان نیستند بلکه بت‌ها را رب خود می‌دانستند و اعتقاد دارند که نعمت‌ها ناشی از این بت‌هاست.

هادوی تهرانی ادامه داد: امروز در دنیای مدرن نیز بت‌پرستان زیادی در دنیا وجود دارند که برخی معتقدند که تعداد این افراد از پیروان ادیان بیشتر است و مجسمه‌هایی نیز دارند که گاهی برخی افراد از روی بی اطلاعی در کشور ما هم آن را خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به دیدگاه وهابیت در مورد شیعه عنوان کرد: آن‌ها توسل ما به اهل بیت(ع) را به اشتباه مصداق شرک و کفر می‌دانند به همین دلیل جریان داعش که امتداد وهابیت است در این سال‌ها بزرگترین جنایات را کرده‌اند و بعد از حادثه تهران نیز بیانیه دادند که ما عده‌ای از مشرکین و کفار را کشته‌ایم.

این استاد تفسیر بیان کرد: ما در مورد اهل بیت(ع) همان اعتقادی را داریم که قرآن فرموده است؛ اولا ما معتقدیم که پیامبر و ائمه(ع) همگی بشری مانند دیگران هستند ثانیا نبی اعظم به مقام دریافت وحی رسید؛ ما معتقدیم که وقتی خدا به پیامبر فرموده که به مردم بگو من از شما اجری نمی‌خواهم مگر مودت اهل بیت و پاداش همین اجر نیز به خود مردم می‌رسد.

وی با بیان اینکه مودت اهل‌بیت(ع) به نفع خود ما است افزود: براساس آیات قرآن کسی که دنبال راهی برای رسیدن به خداست این راه، مودت فی‌القربی است لذا این تعبیر که برخی از منبری‌ها می‌گویند محبت ما به اهل بیت(ع) اجر رسالت است با قرآن سازگار نیست زیرا این مودت و محبت قربی سبیل الی الله و به نفع ما و نه پیامبر(ص) است.

این استاد حوزه با بیان اینکه ملاک تشیع، تبعیت از ائمه است و تنها به محبت قلبی و عاطفی خلاصه نمی‌شود تصریح کرد: قرآن با طرح این سؤال که چه کسی شایسته هدایت است آیا کسی که اشتباه و خطا برای پیمودن راه ندارد سزاوار تبعیت است یا کسی که خودش محتاج به راهنماست؟ به یک برهان و استدلال عقلی پرداخته زیرا هر عقل سالمی تبعیت از معصوم را می پذیرد.

وی افزود: قربی از دید ما همه اطرافیان پیامبر نیستند بلکه معصومین در دعوت به حق هستند و این اعتقاد قرآنی است همچنین ما معتقدیم که ائمه هیچ کاری را به صورت مستقل از خدا انجام نمی دهند و ماذون از جانب خدا هستند.

هادوی تهرانی با بیان اینکه مستحبات قابل مقایسه با واجبات نیست گفت: 11 میلیون رکعت نماز در شب خواندن که باعث قضاشدن نماز صبح شود فایده ندارد زیرا عبادات واجب، واجب است. 

وی تاکید کرد: ما به جای اینکه کمیت‌گرا در عبادت باشیم که البته آن هم اشکالی ندارد بیشتر باید به دنبال کیفیت اعمال خودمان باشیم همان طور که قرآن، احسن عملا را مطرح کرده است.

captcha