برخی دروس حوزه دارای اشکال است/ تبیین ویژگی استاد موفق حوزه
کد خبر: 3623671
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
مدیر جامعه الزهراء(س) تشریح کرد:

برخی دروس حوزه دارای اشکال است/ تبیین ویژگی استاد موفق حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر جامعه الزهراء(س) به تبیین ویژگی‌های استاد حوزه پرداخت و گفت: شناخت جایگاه والای استادی و رعایت حرمت آن و دوری از تکبر مهم‌ترین این ویژگی‌هاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعة الزهراء(س) امروز 5 مردادماه در دومین جشنواره استادان برتر حوزه خواهران که با عنوان برترین‌های تدریس برگزار شد با تبریک دهه کرامت گفت: یکی از القاب امام رضا(ع) که کم در مورد آن حرف و سخن گفته شده است عالم آل محمدبودن(ع) ایشان است.

وی با بیان اینکه ما امام رضا(ع) را امام ضامن آهو و امام غریب می‌دانیم، بیان کرد: این در حالی است که در روایات از ایشان به امام رئوف و عالم یاد شده است و خوب است در این دو بعد از ابعاد شخصیتی آن امام(ع) نیز بیشتر تلاش کنیم.

مدنی همچنین به بیان خصائص و ویژگی‌های استاد برتر در حوزه پرداخت و تصریح کرد: خصوصیتی که پایه تمام خصوصیات برجسته در یک استاد است، این است که او جایگاه و مکانت استادی و مرتبه خود را بداند و به آن باور داشته باشد و آن را دست کم نگیرد.

مدیر جامعة الزهراء(س) ادامه داد: اگر استادی در حوزه حسرت این مسئله را داشته باشد که ای کاش به جای استادان دانشگاه بود و به او دکتر می‌گفتند و یا حسرت داشتن پست و مقام را داشته باشد، در تدریسش موفق نخواهد بود؛ زیرا استادی در حوزه بالاترین مرتبه است و همان مرتبه‌ای است که شرافت آن را به آدم دادند و به آن دلیل ملائکه بر او سجده کردند.

مدنی با تاکید بر شرف و عظمت و مکانت جایگاه استادی در حوزه عنوان کرد: ما باید همان طور که از تاخیر در نماز واجب خود دچار ناراحتی و حسرت می‌شویم از تاخیر در تدریس و درس خواندن هم باید این حس را داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: احساس نکنیم که دروس فقه و اصول و مغنی و کفایه و ... چه دردی از دردهای این جامعه را اصلاح کرده است البته ما هم نسبت به برخی دروس و واحدهای آموزشی انتقاد داریم و نقائص هم وجود دارد زیرا انسان خودش ناقص است و برنامه‌ریزی‌های او هم ناقص است اما باید مسیری را که در آن قرار داریم با تمام وجود باور کنیم و بدانیم تنها راه برای نجات بشر و رساندن او به سعادت در دنیا و آخرت از مسیر قرآن کریم و اهل بیت(ع) می‌گذرد.

مدیر جامعة الزهراء(س) عنوان کرد: آیت‌الله بروجردی می‌فرمودند: من اگر در اتاقی کتاب فقه و اصول باشد پای خود را دراز نمی‌کنم؛ زیرا استاد آن کتاب را حاضر در نزد خود می‌بینم و حاضر نیستم نسبت به او بی احترامی شود.

مدنی با بیان ذکری از آیت‌الله مشکینی و تمجید از شخصیت آن مرحوم ادامه داد: ایشان می‌فرمود اگر امروز امام زمان(عج) ظهور کنند چه کسی بناست احکام ایشان و دستوراتشان را انجام دهد و برای مردم تبلیغ و ترویج کند؟ از این‌رو حوزه و عالمان دینی را پیشگام این مسیر می‌دانست و معتقد بود که حوزه علمیه، پادگان حضرت بقیة الله(عج) است که باید سربازان شایسته تربیت کند؛ بنابراین ورود به این پادگان در هر سطحی از خدمت، مایه افتخار است و با هیچ چیز دیگری نیز قابل مقایسه نیست.

مدیر جامعه الزهراء(س) با بیان اینکه برخی دروس حوزه حمق‌آفرین، برخی رشدآفرین و برخی خنثی است، عنوان کرد: اگر استادی در جلسه درس دنبال خودنمایی باشد در این صورت درس او ضدرشد است و اگر تنها همانند ضبط صوت آموخته‌های خود را انتقال دهد نیز خنثی خواهد بود.

مدنی بیان کرد: درسی که از اخلاق تهی است مفید نخواهد بود لذا استاد ضمن تربیت اخلاقی باید اجازه تفکر و نقد مطالب را به طلبه بدهد تا بتواند ماورای ظاهر را ببیند و رشد کند.

مدیر الزهراء(س) با اشاره به شیوه میرزای بزرگ شیرازی، صاحب فتوای تحریم تنباکو در سامراء اظهار کرد: روش ایشان این بود که ابتدا به یکی از طلاب می‌گفت درس را بیان کند و بقیه او را نقد کنند و در نهایت نیز به جمعبندی درس می‌پرداخت و نظرات تکمیلی خود را بیان می‌کرد اما این شیوه و سنت حسنه در حوزه کمرنگ شده است در حالی که برخی از دانشگاه‌های دنیا به اقتباس از حوزه، این روش را اتخاذ کرده‌اند.

مدنی با بیان اینکه تکبر صفت بسیار زشتی است به خصوص اینکه از سوی یک استاد حوزه بروز داده شود بیان کرد: به تصریح آیات شریفه قرآن، قلبی که در آن تکبر و جباریت باشد مهر خورده می‌شود و حکمت در آن جای نمی‌گیرد، همچنین در روایتی از امام کاظم(ع) بیان شده است که همان‌طور که آب در زمین نرم فرو می‌رود، حکمت نیز در قلبی جای می‌گیرد که تکبر در آن وجود نداشته باشد؛ بنابراین استاد حوزه باید تواضع در برابر طلبه داشته باشد تا در عمل آن را به او آموزش دهد.

وی تاکید کرد: فرد متکبر نه خودش اهل نجات است و نه باعث نجات دیگری خواهد شد.

captcha