پنجمین جشنواره امام علی‌پژوهی برگزار شد
کد خبر: 3639212
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
با رونمایی از جایزه جهانی امام علی(ع)؛

پنجمین جشنواره امام علی‌پژوهی برگزار شد

گروه اندیشه: پنجمین جشنواره بین‌المللی امام علی پژوهی را با عنوان «گفتمان امام علی پژوهی: تجربه دیروز، آرمان امروز و نیاز فردا» با حضور اندیشمندان و پژوهشگران از کشورهای مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مرکز تحقیقات امام علی(ع) وابسته به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پنجمین جشنواره بین‌المللی امام علی پژوهی را با عنوان «گفتمان امام علی پژوهی: تجربه دیروز، آرمان امروز و نیاز فردا» امروز، چهارشنبه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار کرد.
بنابر این گزارش، 250 اثر در قالب کتاب، مقاله، رساله و طرح پژوهشی از سوی پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی از کشورهای آمریکا، آفریقای جنوبی، هندوستان، پاکستان، عمان، لبنان، سنگال، افغانستان، عراق، آذربایجان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

در ابتدای این جشنواره مهدی گلشنی، بنیانگذار مرکز تحقیقات امام علی(ع) طی سخنانی با بیان اینکه حضرت امیر(ع) انسانی از هر جهت نمونه بودند، گفت: اولین مسئله امام علی(ع) در مقام زمامدار است. رفتار امام (ع) در مقام زمامدار می‌تواند الگوی خوبی برای زمامداران باشد. طه حسین، ادیب و نویسنده معروف مصری معاصر نقش امام علی(ع)، ندای عدالت انسانی را اینطور توصیف می‌کند: «علی(ع) هرگز مردم را بر دو کار مجبور نمی‌کرد؛ یکی اینکه در پناه دستگاه وی بمانند، چه بسیار بودند کسانی که دنیا را بر دین خود برگزیدند و از حجاز و عراق بیرون شدند و نزد معاویه رفتند اما علی(ع) هرگز چنین اشخاصی را وادار نمی‌کرد که با او بمانند و آنان را از رفتن به شام بازنمی‌داشت».
پنجمین جشنواره امام علی‌پژوهی برگزار شد
وی افزود: طه حسین ادامه در ادامه می‌گوید: «وی مردم را آزاد می‌دانست که هر کجا دوست دارند منزل کنند، هر که راه راست و حق را دوست دارد نزد او بماند و هر که گمراهی و باطل را می‌پسندد به معاویه بپیوندد. کار دیگری که علی(ع) مردم را به آن مجبور نمی‌کرد کار جنگ بود. او هیچ کس را به جنگ جمل یا جنگ صفین یا جنگ نهروان مجبور نساخت بلکه در همه این جنگ‌ها با کسانی که داوطلبانه و از روی بینایی و شناسایی حق با وی همراه شده بودند به کار پرداخت. علی اگر می خواست می توانست هنگامی که مردم راضی به رفتن به میدان جنگ نبودند آنان را با پول به این کار وا دارد ولی هرگز این کار را نکرد، او دوست نداشت وفاداری یارانش را با پول بخرد بلکه چنان می خواست که مردم با بینایی و از روی ایمان به یاری اش برخیزند.»

گلشنی در ادامه با اشاره به نامه امیرالمومنین امام علی(ع) به مالک اشتر که به حکومت مصر منصوب شده بود، ‌گفت: حضرت(ع) در این نامه نیکی با همه مردم را توصیه کردند بر این مبنا که مردم دو گروه‌اند یا هم کیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش؛ اگر این سفارش امام علی(ع) سرمشق پیروان ادیان قرار می گرفت این همه نزاع و جنگ بین آنها برقرار نبود. امروزه مخصوصا توجه به این سفارش امام(ع) ضروری است و از اولویت‌های زمان ماست.

در بخش دیگری از این جشنواره، محمود جنیدی جعفری، رئیس مرکز تحقیقات امام علی (ع) و دبیر علمی این جشنواره در سخنانی بیان کرد: حضرت امیر(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر می‌فرمایند: مهربانی و خوش‌رفتاری و نیکویی با رأیت را در دل خود جای ده و مبادا نسبت به ایشان جانور درنده بوده، خوردشان را غنیمت دانی که آنان دو دسته‌اند یا با تو برادر دینی‌اند و یا در آفرینش مانند تو هستند.

پنجمین جشنواره امام علی‌پژوهی برگزار شد

 وی ادامه داد: در دنیای معاصر به واسطه برخی از تحولات و حوادث نگاهی غیرانسانی نسبت به مسلمانان شکل گرفته و تلاش در تبیین نظریات امام علی(ع) که مهم‌ترین شخصیت بعد از پیامبر اسلام(ص) در دنیای اسلام است و از نوادر تربیت یافته مستقیم وحی و نبوت به حساب می‌آید، می‌تواند در تغییر نگاه و گفتمان پیرامون اسلام موثر باشد.

جنیدی جعفری تصریح کرد: جامعه جهانی در قرون اخیر درگیر مسئله اقلیت‌ها و حقوق انسان از نژادها و ادیان و مذاهب بوده و همچنین شاهد نسل کشی‌های متعدد است که با بهره‌جویی از یک گفتمان به مواجهه با انسان و حقوق او می‌پردازند، کوره‌های آدم سوزی به راه افتاد و میلیون‌ها نفر به جرم داشتن عقیده و نژادی خاص به کام مرگ رفتند و این در حالی است که امام علی(ع) در دوره زمامداری‌اش رفتاری کاملا غیرتبعیض‌آمیز با پیروان مذاهب و ادیان دیگر داشتند و از استعمال واژه اقلیت برای این گروه‌ها پرهیز می‌کردند.

پنجمین جشنواره امام علی‌پژوهی برگزار شد

جنیدی جعفری در ادامه به اهداف پنجمین همایش بین‌المللی امام علی(ع) پژوهی اشاره کرد و گفت: شناسایی، معرفی و حمایت از پژوهشگران عرصه امام علی(ع) پژوهی در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی، ارج نهادن به مقام والای پژوهشگران، اندیشمندان و محققان عرصه امام علی(ع) پژوهی و فراهم آوردن بستری مناسب و کارآمد برای همکاری های علمی و فرهنگی بین مراکز علمی و پژوهشی مرتبط با حوزه های امام علی(ع) پژوهی داخل و خارج از کشور از اهداف این جشنواره بوده است.

وی افزود: در اردیبهشت سال 96 فراخوان بین‌المللی آثار اندیشمندان و پژوهشگران عرصه امام علی(ع) پژوهی که در پنج سال گذشته در حوزه‌های نهج‌البلاغه پژوهی، زندگانی امام علی(ع) و اندیشه‌های حضرت(ع) پژوهش داشتند را اعلام کرد که 250 اثر از داخل و خارج کشور و از آمریکا به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و پس از بررسی داوران در مجموع 17 نفر برگزیده شدند.

پنجمین جشنواره امام علی‌پژوهی برگزار شد

یادآور می‌شود، در ادامه این همایش ضمن رونمایی از جایزه جهانی امام علی(ع)، از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل آمد؛ اسامی برگزیدگان به این شرح است:
در بخش خارجی:

وندی اسحاق مارتین از دانشگاه یونیز آفریقای جنوبی
خوله مهدی شاکر از دانشگاه کوفه، عراق
فدا حسین عابدی از پاکستان
جاسم الزبیدی از دانشگاه سلطنتی عمان
حیدر کاظم الجمالی از دانشگاه کوفه، عراق
پنجمین جشنواره امام علی‌پژوهی برگزار شد 
در بخش داخلی:
علی تقی امیری از دانشگاه تهران
سیدمحمد مرتضوی از دانشگاه فردوسی مشهد
مهدی مردانی گلستانه از دانشگاه قرآن و حدیث
دلشاد نداف از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
محمدحسین جمشیدی از مرکز مطالعات راهبردی ستاد فرماندهی کل قوا
علی اصغر رجاء از مجتمع مدینه العلم مرحوم آیت الله خویی
محمدعلی مشایخی پور از دانشکده شهید محلاتی
مریم صانع پور از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اکرم شبان از دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
زهرا علی محمد از دانشگاه الزهرا(س)
مرضیه علی پور از دانشگاه شاهد
مریم میرزا خانی از شهرکرد

 


captcha