پایان ششمین «اسرا» و رسانه ملی در تدارک مسابقات قرآن
کد خبر: 3651734
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

پایان ششمین «اسرا» و رسانه ملی در تدارک مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ طی هفته‌ای که گذشت، ششمین دوره برنامه «اسرا» شبکه قرآن سیما و ششمین سال کرسی‌های تلاوت اذان‌گاهی شورای عالی قرآن پایان یافت، اما ثبت نام ششمین دوره طرح ملی تلاوت آغاز و فعالیت 6 مرکز سازمان قرآنی دانشگاهیان تشریح شد.

ایکنا

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت، رویدادهایی مرتبط با امور قرآنی کشور از جمله آغاز ثبت‌ نام ششمین دوره «طرح ملی تلاوت» در ۲۱ مؤسسه، تمدید زمان طرح سؤال از معاون قرآن ارشاد، اعلام زمان برگزاری بخش شفاهی مسابقات سراسری قرآن دانشگاه آزاد، فعالیت ۶ مرکز ذیل ساختار جدید سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، سوگواری کودکان «اوتیسم» برای سیدالشهدا(ع)، تشریح جزئیات پنجمین دوره جشنواره «الحافظون»، اعلام فراخوان کمک قرآنیان به مناطق محروم خوزستان، برگزاری گرامیداشت زنده‌یاد «مروت» در موسسه احسن‌الحدیث، برگزاری مراسم ششمین سالگرد برگزاری کرسی‌های تلاوت اذانگاهی شورای عالی قرآن، همکاری اوقاف و ارشاد در برگزاری آزمون حفظ قرآن، برگزیدگان مسابقه اسراء تجلیل شدند، بازگشت امیر لعل اول از مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه و برگزاری مراسم ظهر دلنشین مرحوم محمدتقی مروت، تداوم روند ادغام مؤسسات قرآنی در برخی استان‌ها و ... رخ داد.

آغاز ثبت‌ نام ششمین دوره «طرح ملی تلاوت» در ۲۱ مؤسسه

ششمین دوره طرح ملی تلاوت ویژه نوجوانان ۸ تا ۱۴ سال از روز ۱۵ مهرماه آغاز شد و تا ۵ آذرماه سال جاری نیز ادامه دارد. ثبت نام این دوره از طرح در ۲۱ مؤسسه مجری در شهرهای تبريز، کاشان، بوشهر، تهران، پاکدشت، شهر‌کرد، مشهد، زاهدان، قزوین، جیرفت، عنبرآباد، کرمان، کرمانشاه، ساری، اراک، بندرعباس، کیش، قشم و همدان انجام می‌شود.

نوجوانان علاقه‌مند به شرکت در طرح ملی تلاوت می‌توانند با مراجعه به مؤسسات مجری در هر استان و یا سایت طرح ملی تلاوت، ثبت نام خود را کامل کنند. همچنین، پس از ثبت‌ نام شرکت‌کنندگان در این طرح، آزمون ورودی در تاریخ‌های ۲۰ تا ۲۵ آذر‌ماه انجام و نوجوانانی که حد نصاب نمره را کسب کنند، از ۲۰ دی‌ماه وارد دوره می‌شوند.

تمدید زمان طرح سؤال از معاون قرآن ارشاد

محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران با اشاره به برپایی دهمین مجمع عمومی این جمعیت، گفت: زمان طرح سؤال از حجت‌الاسلام حشمتی، معاونت قرآن و عترت ارشاد تا ۲۰ مهرماه تمدید شد.
وی با اشاره به اینکه پیش از این زمان ۱۰ مهرماه اعلام شده بود، اضافه کرد: مقرر شده این مجمع با عنوان نشست «نقد منصفانه و پاسخ مسئولانه معاونت قرآن و عترت» برگزار ‌شود که امروز 21 مهر در مسجد نور تهران برگزار می‌شود.

اعلام زمان برگزاری بخش شفاهی مسابقات سراسری قرآن دانشگاه آزاد

علی عزتی، رئیس اداره کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: طی جلسه‌ای که روز شنبه، ۱۵ مهرماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و با حضور رئیس این واحد دانشگاهی و معاونان وی برگزار شد، مقرر شد تا مسابقات سراسری قرآن دانشگاه آزاد اسلامی طی روزهای ۲۳ تا ۲۵ آبان‌ماه سال جاری به میزبانی واحد اصفهان برگزار شود.

رئیس اداره کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تعداد ۴۵۰ نفر از اساتید و دانشجویان (نزدیک به ۳۰۰ دانشجو و ۱۵۰ استاد دانشگاه) در مرحله سراسری مسابقات قرآن (بخش شفاهی) دانشگاه آزاد اسلامی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

عزتی با بیان اینکه این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم برگزار می شود، تصریح کرد: در پایان برگزاری این مرحله از مسابقات، به سه نفر از کسانی که در هر رشته صاحب رتبه‌های برتر شوند، هدایایی همراه با لوح تقدیر اعطا خواهد شد.

توضیحاتی درباره فعالیت ۶ مرکز ذیل ساختار جدید سازمان قرآنی دانشگاهیان

در یکصد و چهلمین جلسه هیئت امنای جهاد دانشگاهی به تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۵به اتفاق آرا با تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به سازمان قرآنی دانشگاهیان موافقت شد و بر این اساس این سازمان با توجه به توسعه فعالیت‌‌هایش در مدل سازمان‌های منطقه‌ای جهاد دانشگاهی ارتقا یافت و مراکز «فعالیت‌های قرآنی دانشجویان»، «رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی»، «خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)»، «پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم»، «تولیدات چندرسانه‌ای قرآنی(مبین)» و «آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی» در ذیل این سازمان مشغول به فعالیت شدند.

حمید صابرفرزام، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا طی گفت‌و‌گویی در این رابطه اظهار کرد: وضعیت فعلی سازمان قرآنی دانشگاهیان با مصوبه هیئت امنا به این شکل درآمد که چندین نهاد چون مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان، خبرگزاری بین‌المللی قرآن، مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی، پژوهشکده میان‌رشته‌ای قرآن داشتیم که اینها ساختارهایشان هم‌سطح بود و برای هماهنگی بیشتر ساختاری طراحی و تصویب شد.
براساس مصوبه هیئت امنا در جهاد دانشگاهی، سازمانی با عنوان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ایجاد شد که رده مسئولیت آن بین معاون جهاد دانشگاهی و رؤسای واحد است و در دل این سازمان نیز مراکزی که به صورت موضوعی در حوزه قرآن فعالیت می‌کردند، در حال حاضر می‌توانند با مسئول اجرایی مستقل‌شان کار کنند.

سوگواری کودکان «اوتیسم» برای سیدالشهدا(ع)

در ایام سوگواری سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع) شاهد برپایی هیئات مختلف در اقصی نقاط شهر بودیم و همچنان برخی از این هیئات در دهه دوم محرم الحرام در ماتم مصیبت کاروان کربلا سوگوارند، اما هیئت عزاداری «شهیده گمنام صدیقه طاهره» با حال و هوای متفاوتی به سوگواری در این ایام پرداخت.
این هیئت که متشکل از کودکان کم‌توان ذهنی، سندروم داون و اوتیسم بود با تلاش جمعی از خیرین و مددکاران نهادهای فرهنگی کودکان کم‌توان ذهنی برای اولین بار شکل گرفت و در مکان فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

تشریح جزئیات پنجمین دوره جشنواره «الحافظون»

پنجمین دوره جشنواره «الحافظون» امسال نیز همانند سال گذشته در سه مقطع سنی تا ۹ سال، ۱۰ تا ۱۶ سال و ۱۷ سال به بالا برگزار می‌شود. همچنین، مسابقات مقطع سنی تا ۹ سال در شش رشته حفظ ۲۰ سوره آخر جزء سی‌ام، نیم جزء، یک جزء، ۳ جزء، ۵ جزء و ۷ جزء(به صورت شفاهی در مرحله ناحیه‌ای) و مسابقات مقطع سنی ۱۰ تا ۱۶ سال و ۱۷ سال به بالا نیز در رشته‌های حفظ یک جزء، ۳ جزء، ۵ جزء، ۷ جزء، ۱۰ جزء، ۱۵ جزء، ۲۰ جزء، حفظ کل و حفظ و مفاهیم سوره‌های مبارکه واقعه و ملک برگزار می‌شود.

تفاوتی جشنواره امسال نسبت به سال گذشته این است که مرحله ناحیه‌ای مسابقات در مقطع سنی ۱۰ تا ۱۶ سال و ۱۷ سال به بالا به صورت کتبی(حفظ و مفاهیم قرآن) برگزار می‌شود. همچنین، مسابقات مقطع سنی تا ۹ سال از روز پنجشنبه، ۱۳ مهرماه آغاز شده و به صورت شفاهی در حال برگزاری است که تا پایان ماه جاری نیز ادامه خواهد داشت و مسابقات در مقاطع سنی ۱۰ تا ۱۶ سال و ۱۷ سال به بالا نیز که به صورت کتبی برگزار می‌شود، از اوایل آبان‌ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

اعلام فراخوان کمک قرآنیان به مناطق محروم خوزستان

۲۲ بهمن سال گذشته بود که دانش‌آموزان مدرسه «تاچل علیشیر» استان خوزستان سرودی در وصف رهبر معظم انقلاب اجرا کردند و فیلم آن در فضای مجازی منتشر شد و بازخوردهای فراوانی پیدا کرد. در ادامه این بازخوردها بود که اعضای گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ با دیدن این فیلم به فکر اجرای مشترک با دانش‌آموزان این مدرسه افتادند.

با حضور این گروه تواشیح در منطقه و مشاهده محرومیت آن دیار، اعضای گروه به فکر راه چاره برای آنها افتادند و مقرر شد از سوی اعضای گروه، مدرسه محروم این روستا باز‌سازی شود تا آغازی برای ارائه خدمات بیشتر در منطقه باشد. اما این پایان کار نبود، چراکه محرومیت آن دیار فراتر از یک روستا و مدرسه بود. در همین راستا گروه قرآنی جهادی محمد رسول‌الله(ص) جهت کمک به این مدارس شماره حساب را افتتاح کرده‌اند تا خیران نیک‌اندیش به کمک این دانش‌آموزان بیایند.

برگزاری گرامیداشت زنده‌یاد «مروت» در موسسه احسن‌الحدیث

به همت سازمان دارالقرآن الکریم و با همکاری مؤسسه احسن‌الحدیث، مراسم گرامیداشت اولین سالگرد مرحوم محمدتقی مروت، استادالاساتید قرآن کریم برگزار می‌شود. این مراسم قرآنی و معنوی امروز جمعه، ۲۱ مهرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محل مؤسسه احسن‌الحدیث(حسینیه علی‌اکبر(ع)) و طی جلسه قرآن سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور و از شاگردان مرحوم استاد مروت واقع در میدان امام حسین(ع)، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان صفای شرقی برگزار خواهد شد.

برگزاری مراسم ششمین سالگرد برگزاری کرسی‌های تلاوت اذانگاهی شورای عالی قرآن

مراسم ششمین سالگرد برگزاری کرسی‌های تلاوت اذانگاهی شورای عالی قرآن روز 17 مهرماه با حضور بعضی از مدیران و فعالان قرآنی برگزار و از دست‌اندرکاران برگزاری کرسی‌های تلاون تجلیل به ‌عمل آمد.

سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن در ابتدای این مراسم بیان کرد: کرسی‌های تلاوت موجب گسترش فرهنگ قرآن است و در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری نیز روی این موضوع تاکیدات فراوانی داشتند و ما نیز تلاشمان این است که در کرسی‌های تلاوت اذانگاهی به این خواسته رهبری جامه‌عمل بپوشیم.

وی در ادامه افزود: در کشور ما و بعد از انقلاب اسلامی شاهد این بوده‌ایم که به برکت نظام اسلام و مقام معظم رهبری، رشد چشم‌گیری در زمینه تلاوت قرآن داشته‌ایم، اما در عین حال هنوز آنطور که شایسته است فرهنگ استماع قرآن بین مردم نهادینه نشده است.

گردهمایی دبیران چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی برگزار شد
گردهمایی سراسری دبیران چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی صبح امروز، ۱۹ مهرماه در مجموعه ملاصدرا برگزار و جزئیاتی از بخش‌های مختلف این دوره از رقابت‌ها تبیین شد.

همکاری اوقاف و ارشاد در برگزاری آزمون حفظ قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری نشست هم‌اندیشی کارشناسان قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: نشست هم اندیشی آموزش رؤسای ادارات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، طی روزهای ۱۶ و ۱۷ مهرماه در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید میرزا کوچک خان جنگلی شهر رامسر برگزار شد.

رئیس مرکز امور قرآنی از اجرای مشترک آزمون سراسری حفظ قرآن کریم توسط سازمان اوقاف و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این آزمون در اواخر بهمن ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

برگزیدگان مسابقه اسراء تجلیل شدند

سری ششم از برنامه تلویزیونی اسرا سال گذشته مراحل ضبط و تولید خود را پشت سر گذاشت و از اوایل سال ۹۶ روی آنتن رفت که در آن نوجوانان مقطع سنی ۱۱ تا ۱۶ سال در رشته‌های قرائت تقلیدی از منشاوی، مصطفی اسماعیل، عبدالباسط و شحات انور با یکدیگر به رقابت پرداختند.
مراسم اختتامیه این دوره از اسرا شام‌گاه 16 مهرماه در شهرستان رامسر برگزار شد که طی این مراسم از نفرات برگزیده در هر رشته تجلیل به عمل آمد و اسامی نفرات برتر هر رشته نیز اعلام شد.

بازگشت امیر لعل اول از مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه

امیر لعل اول، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران به هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه که توانست رتبه اول این مسابقات را نیز از آن خود کند، ساعت ۲۱:۳۰ شام‌گاه دو‌شنبه، ۱۷ مهرماه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد کشور شد.

وی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در رابطه با سطح این دوره از مسابقات، بیان کرد: سطح مسابقات بسیار عالی بود و مسئله‌ای که بنده در رابطه با متسابقان امسال کشور روسیه متوجه شدم این بود که بسیاری از ایشان از عنوان‌دارهای بین‌المللی بودند که برای مثال متسابقی که سال گذشته در مسابقات بین‌المللی کشور کویت حائز رتبه دوم شده بود، امسال نیز در مسابقات کشور روسیه مقام دوم را کسب کرد. همچنین، متسابقی که چند سال قبل در مسابقات کشور مالزی رتبه اول را به دست آورده بود نیز در این مسابقات جزء هفت نفر اول شد.

برگزاری مراسم ظهر دلنشین مرحوم محمدتقی مروت

مراسم ظهر دلنشین خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت به زندگی یک ابرمرد پرداخت، مردی که در تاریخ ما ثبت شد اما جغرافیای ما و نسل ما تنها سایه‌ای از او را به خود دید. سایه‌ای که البته اثر خود را گذاشت. او شور و عشق به قرآن را در عمل نشان داد و در این راه مسیر هجر را طی کرد. ظهر دلنشین این مراسم محملی شد تا نقشی از استاد‌الاساتید قرائت قرآن ایران «محمدتقی مروت» را که تاکنون کمتر رخ نموده است به همگان نشان دهد.

شاگردان استاد در این مراسم ظهر دلنشین دور هم جمع شدند تا با یاد استاد ظهری دلنشین‌تر از همیشه داشته باشند. اگرچه استاد خود حضور نداشت اما با ذکر خاطراتی جای همیشه سبز او در ذهن‌ها را در پاییز زردرنگ سبزتر از همیشه کردند تا رد حضورش در تلاوت این دیار را ببیند.

«امیرمحمد زاهدی» یکی از جوان‌ترین حاضران در این جلسه بود که افتخار شاگردی شاگردان استاد مروت را داشته و به پاس قدردانی در این جلسه حضور یافته است، وی در صحبت‌های خود گفت: استاد مروت در بحث دانش تلاوت دارای نظریه هستند و نظریات ایشان در باب «مدود» به همه ما رسیده است و جا دارد بزرگانی که در این زمینه صاحب نظر هستند در باب انعکاس نظریات ایشان و ثبت میراث عملی و نظری ایشان در باب تلاوت قرآن همت کنند، به خصوص اینکه ایشان تألیفاتی به زبان انگلیسی در زمینه تلاوت نیز دارند. همچنین تلاوت‌های ضبط شده و کتاب تجوید ایشان به جامعه قرآنی ارائه شود و به دست آیندگان نیز برسد.

تداوم روند ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی در برخی استان‌ها

تاکنون انتخابات مجمع عمومی مشترک اتحادیه مدغم استان‌ها در بسیاری از استان‌های کشور برگزار شده و اعضای هیئت مدیره اتحادیه واحد استانی نیز مشخص شده است. همچنین، این انتخابات طی روز پنجشنبه 20 مهرماه جاری در استان‌های خراسان جنوبی و مرکزی برگزار شد. همچنین، طی امروز جمعه، 21 مهرماه نیز این انتخابات در استان‌های خوزستان و سمنان برگزار می‌‌شود.

captcha