کد خبر: 3657033
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸

اجرای طرح تربیت مروج تفسیر قرآن از سوی معاونت تهذیب حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه‎های علمیه از تلاش مجموعه حوزه در عرصه آموزش روش‎های تخصصی روخوانی و روانخوانی و حفظ قرآن کریم همچنین طرح تربیت مروج تفسیر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‏‎الاسلام والمسلمین رضوی، پیش از ظهر امروز چهارم آبان در اجلاسیه معاونان تهذیب حوزه‎های علمیه کشور گفت: برنامه‎های قرآنی معاونت تهذیب در دو قسمت لحاظ شده است که اولین بخش آن تحت انس قرآن با حدیث در طرح تربیتی جامع بیان شده است و بخش دیگر، بخش فوق برنامه‎ای است.

وی افزود: قرآن در روز قیامت هم شاکی است و هم شفیع؛ جالب اینکه امام علی(ع) بیان می‎فرمایند که شکایت و شفاعت قرآن، قبول است و بدون هیچ سوالی این شفاعت و شکایت پذیرفته می‎شود؛ امام علی(ع) بیان فرمودند که شفاعت برای حمله و نگهبانان قرآن است.

مدیر دفتر قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه‎های علمیه اظهار کرد: مدیریت قرآن و حدیث در دوره جدید مدیریت، از معاونت آموزش به تهذیب وارد شد؛ رسالت این بخش، ترویج سبک زندگی قرآنی در میان طلاب و حوزویان و خانواده‎های آن ها است و بر این اساس این برنامه‎ها تنظیم شده است.

وی گفت: این بخش، نیازمند یک بستر دقیق است؛ فضاسازی تربیتی از مهمترین زمینه‎های این عرصه است؛ دومین هدف، آن است که آیات به صورت موضوعی از سوی طلاب حفظ شود؛ قرائت آیات و روایات در ابتدای کلاس نیز سومین هدف است.

وی تصریح کرد: در برنامه قرآن و عترت، اختیار با مدارس است ولی باید سعی شود که قرائت قرآن و حدیث با پوشش همه طلاب و در حد 5دقیقه باشد؛ در خصوص حفظ قرآن، مدارس باید یک کارگاه یک روزه در خصوص حفظ قرآن داشته باشند؛ این امکان وجود دارد که با استان‎ها برای آموزش حفظ همکاری شود.

رضوی اظهار کرد: در زمینه روخوانی و روانخوانی باید تلاش‎های زیرساختی با رویکرد آموزشی و تهذیبی انجام شود؛ ولی اولین کار، باید از سوی آموزش انجام شود؛ اهتمام تخصص گرایانه می‎تواند به رشد و توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در حوزه کمک کند؛ طلاب باید با الفاظ آشنا باشند تا بتوانند تدبر و تفسیر را به خوبی انجام دهند.

وی گفت: مدیران مدارس باید روی تمرین قرآن کار جدی انجام دهد؛ اگر بستر خوبی در این زمینه ایجاد نشود برنامه‎های روبنایی به نتیجه نمی‎رسد؛ در گذشته کودکان در مکتب خانه‎ها ابتدا قرآن می‎آموختند ولی این روند توسط رضاخان قطع شد؛ ولی باید این روند قرآن آموزی را با زیرساخت آموزشی آغاز کنیم.

وی اظهار کرد: حلقه تربیتی، پیگیر فعالیت مهارتی و کاربردی است؛ برنامه قرآن و عترت در 12 نیمسال دیده شده است؛ در این زمینه بستر آموزش علمی و تخصصی روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم در مدارس شکل بگیرد تا طلاب با روش دقیق به کار حفظ و قرائت بپردازند.

مدیر دفتر قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت: در زمینه حفظ موضوعی نیز جوایزی برای طلاب موفق در نظر گرفته شده است؛ باید در بحث قرائت های روزانه و فضاسازی نیز ترغیب‎ها و کمک‎هایی همراه است.

وی تصریح کرد: در بحث فوق برنامه، برنامه‎های قرآنی هفته گذشته ابلاغ شد که از جمله این برنامه‎ها می‏‌توان به طرح تلاوت نور و تفسیر گویی اشاره کرد؛ پس از نماز مغرب و عشا و یا ظهر و عصر، پس از یک صفحه قرائت قرآن، تفسیرگویی 5 دقیقه‎ای بیان می‎شود که روش‎های بیان تفسیر نیز آموزش داده شده و ادامه خواهد یافت.

رضوی عنوان کرد: در بحث تفسیرگویی باید نکات تربیتی تفسیری، پررنگ تر باشد و هدف از بیان تفسیر نیز، تربیت طلاب است؛ در این زمینه کتاب آموزش بیان تفسیری نیز به اساتید ارایه می‎شود.

وی گفت: مدارس قرآنی در استان های مختلف کشور ایجاد شده است که در یک دوره 6 ساله به حفظ قرآن می‎پردازند؛ دوره ترجمه و مفاهیم نیز در 3 سال در مدارس انجام می‎شود؛ طلاب با تکرار کلمات پرکاربرد قرآن در زمینه صرف و نحو نیز توانمند می شود.

وی عنوان کرد: تربیت مروج بیان تفسیر، نیز در بخش قرآن و عترت حوزه پیگیری می‎شود؛ در این زمینه نیز با موسسه تفسیری حجت‎الاسلام والمسلمین قرائتی هماهنگی‎هایی انجام شده است؛ این طرح برای ائمه جماعت نیز دارای اولویت است.

رضوی اظهار کرد: شیوه حمایتی در بخش قرآن و عترت در استان‎ها تغییر کرده است؛ در حال حاضر هر استانی که در زمینه فعالیت قرآنی فعال و دارای برنامه است حمایت می‎شود؛ وقتی مدیر به کار قرآنی اهتمام داشته باشد، قطعا حمایت می شود.

captcha