به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین رضوی، پیش از ظهر امروز چهارم آبان در اجلاسیه معاونان تهذیب حوزههای علمیه کشور گفت: برنامههای قرآنی معاونت تهذیب در دو قسمت لحاظ شده است که اولین بخش آن تحت انس قرآن با حدیث در طرح تربیتی جامع بیان شده است و بخش دیگر، بخش فوق برنامهای است.
وی افزود: قرآن در روز قیامت هم شاکی است و هم شفیع؛ جالب اینکه امام علی(ع) بیان میفرمایند که شکایت و شفاعت قرآن، قبول است و بدون هیچ سوالی این شفاعت و شکایت پذیرفته میشود؛ امام علی(ع) بیان فرمودند که شفاعت برای حمله و نگهبانان قرآن است.
مدیر دفتر قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزههای علمیه اظهار کرد: مدیریت قرآن و حدیث در دوره جدید مدیریت، از معاونت آموزش به تهذیب وارد شد؛ رسالت این بخش، ترویج سبک زندگی قرآنی در میان طلاب و حوزویان و خانوادههای آن ها است و بر این اساس این برنامهها تنظیم شده است.
وی گفت: این بخش، نیازمند یک بستر دقیق است؛ فضاسازی تربیتی از مهمترین زمینههای این عرصه است؛ دومین هدف، آن است که آیات به صورت موضوعی از سوی طلاب حفظ شود؛ قرائت آیات و روایات در ابتدای کلاس نیز سومین هدف است.
وی تصریح کرد: در برنامه قرآن و عترت، اختیار با مدارس است ولی باید سعی شود که قرائت قرآن و حدیث با پوشش همه طلاب و در حد 5دقیقه باشد؛ در خصوص حفظ قرآن، مدارس باید یک کارگاه یک روزه در خصوص حفظ قرآن داشته باشند؛ این امکان وجود دارد که با استانها برای آموزش حفظ همکاری شود.
رضوی اظهار کرد: در زمینه روخوانی و روانخوانی باید تلاشهای زیرساختی با رویکرد آموزشی و تهذیبی انجام شود؛ ولی اولین کار، باید از سوی آموزش انجام شود؛ اهتمام تخصص گرایانه میتواند به رشد و توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در حوزه کمک کند؛ طلاب باید با الفاظ آشنا باشند تا بتوانند تدبر و تفسیر را به خوبی انجام دهند.
وی گفت: مدیران مدارس باید روی تمرین قرآن کار جدی انجام دهد؛ اگر بستر خوبی در این زمینه ایجاد نشود برنامههای روبنایی به نتیجه نمیرسد؛ در گذشته کودکان در مکتب خانهها ابتدا قرآن میآموختند ولی این روند توسط رضاخان قطع شد؛ ولی باید این روند قرآن آموزی را با زیرساخت آموزشی آغاز کنیم.
وی اظهار کرد: حلقه تربیتی، پیگیر فعالیت مهارتی و کاربردی است؛ برنامه قرآن و عترت در 12 نیمسال دیده شده است؛ در این زمینه بستر آموزش علمی و تخصصی روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم در مدارس شکل بگیرد تا طلاب با روش دقیق به کار حفظ و قرائت بپردازند.
مدیر دفتر قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت: در زمینه حفظ موضوعی نیز جوایزی برای طلاب موفق در نظر گرفته شده است؛ باید در بحث قرائت های روزانه و فضاسازی نیز ترغیبها و کمکهایی همراه است.
وی تصریح کرد: در بحث فوق برنامه، برنامههای قرآنی هفته گذشته ابلاغ شد که از جمله این برنامهها میتوان به طرح تلاوت نور و تفسیر گویی اشاره کرد؛ پس از نماز مغرب و عشا و یا ظهر و عصر، پس از یک صفحه قرائت قرآن، تفسیرگویی 5 دقیقهای بیان میشود که روشهای بیان تفسیر نیز آموزش داده شده و ادامه خواهد یافت.
رضوی عنوان کرد: در بحث تفسیرگویی باید نکات تربیتی تفسیری، پررنگ تر باشد و هدف از بیان تفسیر نیز، تربیت طلاب است؛ در این زمینه کتاب آموزش بیان تفسیری نیز به اساتید ارایه میشود.
وی گفت: مدارس قرآنی در استان های مختلف کشور ایجاد شده است که در یک دوره 6 ساله به حفظ قرآن میپردازند؛ دوره ترجمه و مفاهیم نیز در 3 سال در مدارس انجام میشود؛ طلاب با تکرار کلمات پرکاربرد قرآن در زمینه صرف و نحو نیز توانمند می شود.
وی عنوان کرد: تربیت مروج بیان تفسیر، نیز در بخش قرآن و عترت حوزه پیگیری میشود؛ در این زمینه نیز با موسسه تفسیری حجتالاسلام والمسلمین قرائتی هماهنگیهایی انجام شده است؛ این طرح برای ائمه جماعت نیز دارای اولویت است.
رضوی اظهار کرد: شیوه حمایتی در بخش قرآن و عترت در استانها تغییر کرده است؛ در حال حاضر هر استانی که در زمینه فعالیت قرآنی فعال و دارای برنامه است حمایت میشود؛ وقتی مدیر به کار قرآنی اهتمام داشته باشد، قطعا حمایت می شود.