به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) یوسف خانمحمدی، مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید امروز هفتم آبان ماه در نشست تفسیر سیاسی قرآن از دیدگاه آیتالله موسوی اردبیلی گفت: در قرن 18 با بروز جریانات مختلف فکری و دینی راه سومی پیدا شد که از یک طرف در مقابل تفکرات ماتریالیستی قرار داشت و از طرف دیگر به مبارزه با خرافات در جریانات دینی میپرداخت. وی با بیان اینکه این جریان در حوزه کلام جدید، فقه و تفسیر تحقیق و غور کرده است اظهار کرد: شاخصترین نماینده این جریان افرادی مانند مودودی و اقبال لاهوری و ... هستند و در مصر نیز شامل افرادی مانند عبده و شاگردان وی بوده است و این جریان در ترکیه فعلی نیز از سوی کسانی مانند فتحالله گولن در حال دنبال کردن است.
این محقق و پژوهشگر عنوان کرد: در ایران نیز کسانی مانند علامه نائینی سرسلسله این مسئله هستند و کسانی مانند علامه طباطبایی، شهید بهشتی و شهید مطهری و موسی صدر و ... نیز در این مسیر قرار دارند که دنبال ارایه مکتب اجتماعی از اسلام در مقابل مکتب لیبرالیسم بودند و در لبنان نیز افرادی مانند علامه فضلالله و در عراق نیز کسانی مانند شهید صدر تدوامدهنده این جریان فکری بودهاند.
خانمحمدی اظهار کرد: آیتالله موسوی اردبیلی به عنوان مجتهد مسلم که جلسات تفسیری داشتهاند از کسانی هستند که سابقه و تجربه عمل سیاسی نیز داشت زیرا ده سال بعد از انقلاب در ریاست قوه قضائیه قرار داشت و در اصلاح قانون اساسی و ... نقش بزرگی ایفا کردند؛ وی یکی از 5 نفر اصلی تصمیمگیری در ده سال اول انقلاب محسوب میشود.
این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: ایشان در تفسیر قرآن توجه ویژه به تاریخ داشت؛ علم تاریخ در جهان اسلام معمولا در ادامه احادیث دیده میشد ولی از اوایل قرن هشت و نهم بود که اندیشمندان به آن به عنوان علم مستقل پرداختند زیرا ما مجبوریم برای ترسیم جامعه مطلوب اسلامی به صدر اسلام مراجعه کنیم.
وی تاکید کرد: اگر این رجوع به صدر اسلام ناقص باشد منجر به سلفیگری میشود در حالی که علم تاریخ میگوید ما باید براساس آموزههای صدر اسلام متناسب با اقتضائات زمانه و معاصر به بازسازی آن دوره بپردازیم.
این محقق افزود: ایشان به همین دلیل از همه روشهای تفسیر قرآن عبور کرده و به روش تفسیر موضوعی ترتیب نزول رو آورده است و این محور مهم روششناسی تفسیری ایشان است همچنین ایشان توجه به مقاصد و اهداف قرآن را در تفسیر ضروری میدانست و معتقد بود نباید در جزئیات تفسیری، منحصر و محدود شویم و باید به کلیت قرآن بپردازیم زیرا هدف غایی قرآن، هدایت است؛ امام فرمودند اصلا تفسیری برای قرآن نوشته نشده زیرا به مقاصد و اهداف قرآن پرداخته نشده است.
خانمحمدی اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی جهان اسلام این است که رابطه قوانین موضوعه با شریعت چیست؟؛ هنوز برخی میگویند میان شریعت و قانون تباین وجود دارد ولی ایشان بر لزوم اطاعت از قوانین مجلس تاکید دارد؛ آیتالله اردبیلی معتقد است که ما قانون مطلوب و نامطلوب داریم؛ ممکن است در کشوری مجلس هم داشته باشند ولی قانونی مطلوب است که با نظر و مشورت و رای اکثر نمایندگان ایجاد شود.
این محقق و قرآنپژوه با اشاره به بحث بازسازی اخلاق با بیان اینکه آیتالله موسوی اردبیلی چندین خطبه را با مبانی قرآنی به بازسازی اخلاق پرداخته است تاکید کرد: ایشان معتقد است که بازسازی جامعه به لحاظ فیزیکی مهم است ولی بازسازی اخلاق از همه مهمتر است؛ ایشان 270 آیه در مورد صداقت و نفی کذب را در قرآن بررسی کرده و گفته است اگر صداقت و راستگویی از جامعه بیرون برود هیچ نقطه امیدی برای رشد و پیشرفت نخواهیم داشت.
وی افزود: آیتالله اردبیلی تاکید کرده است که اگر مسئولان صداقت نداشته باشند اعتماد میان مردم م مسئولان از بین رفته و نمیتوانیم به مشکلات جامعه فائق شویم.
خانمحمدی با اشاره به تضاد دولت و ملت در ایران بیان کرد: وی معتقد است که عالم اصلی میان تضاد دولت و ملت فقدان صداقت در جامعه است.
مدیر گروه سیاسی دانشگاه مفید با بیان اینکه آیتالله موسوی اردبیلی همچنین افراط و تفریط را نفی کرده و بلندکردن صدا را هم نشانه دوری از اعتدال و از مصادیق آزار زبانی میداند گفت: ایشان تاکید دارد که شیعه یعنی مشی اعتدالی و اگر به زندگی این فقیه برجسته هم بنگریم خواهیم دید در عرصه 60 ساله حضور اجتماعی و سیاسی، مباحث تند و افراطی در رویه عملی وی وجود نداشت و منش اعتدالی داشت.
استاد دانشگاه مفید با اشاره به بحث جهاد از منظر وی اظهار کرد: وی آیات جهاد را مورد بحث و تحقیق قرار داده و در نتیجه با تکیه بر مبانی قرآنی، جامعه مطلوبی را درذهن خود تداعی و به آسیبشناسی جامعه موجود برای رسیدن به جامعه مطلوب پرداخته است و در مجموع جامعه قانونگرا و معتدل در مشی سیاسی وی بسیار پر رنگ است.