ارتقای رشته‌های معارف اسلامی در پرتو اندیشه‌های شهید مفتح
کد خبر: 3673977
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
مجید معارف:

ارتقای رشته‌های معارف اسلامی در پرتو اندیشه‌های شهید مفتح

گروه دانشگاه: رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی در مراسم روز وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به برنامه‌های این روز و بازگشایی کتابخانه دانشکده، عنوان کرد: شهید مفتح زمینه‌ساز توسعه رشته‌های این دانشکده بودند که اکنون به ۸ رشته ارتقا یافته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، که امروز در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد، از طرح یادمان شهید مفتح در دانشکده الهیات رونمایی شد، همچنین کتابخانه این دانشکده با حضور وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی و ریاست دانشگاه تهران، بازگشایی شد.
مجید معارف، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی در این مراسم طی سخنانی با گرامیداشت یاد شهید مفتح، اظهار کرد: شهید آیت‌الله دکتر مفتح به حق نمادی در وحدت حوزه و دانشگاه بودند، روحانی عالیقدر که مدارج علمی در حوزه علمیه را به پایان آورد و از طرفی وارد دانشگاه شد و در همین دانشگاه، دکتری خود را گرفت، سپس با ارشاد استاد خود، شهید آیت‌الله مطهری، مسئولیت ریاست دانشکده الهیات را در یکی از حساس‌ترین ایام مربوط به انقلاب اسلامی تقبل کرد.
وی ادامه داد: آن ایام، نهاد‌ها در حال شکل‌گیری بودند و هر روز اتفاقی می‌افتاد و در آن دوران، مسئولیت‌پذیری، امری خطیر بود و جز ایثار مایه‌ای نمی‌طلبید.
معارف تصریح کرد: شهید مفتح از پرچم‌داران تقریب مذاهب اسلامی نیز بودند در کنار اینکه در داخل، پایه‌گذار عملی وحدت حوزه و دانشگاه بودند.
وی با بیان خاطره‌ای از شهید مفتح گفت: ایشان در ایامی به مصر سفر کرد و چند قراء را دعوت کرد به ایران بیایند و این‌ها در مسجد قبا حضور پیدا کردند، ایشان این کار را در راستای آن نگاه و اندیشه‌های تقریبی که داشت انجام داد.
وی با بیان اینکه شهید مفتح نماد عینی جمع حوزه و دانشگاه بود، عنوان کرد: در دانشکده الهیات اولین دانشجویان نسل پس از انقلاب را با وسواس گزینش کردند و این امکان وجود داشت که با شناخت استعداد‌های برتر دانشجویان را انتخاب کنند که دانشجویان آن دوره از اساتید معزز دانشکده الهیات در دوره کنونی هستند.
وی با اشاره به تلاش‌های شهید مفتح در مسیر راه‌اندازی رشته‌های جدید، ادامه داد: شهید مفتح، رشته‌های علمی این دانشکده را که آن دوره تنها ۲ رشته فقه و فلسفه که با عنوان علوم منقول و معقول شناخته می‌شدند، وجود داشت را توسعه دادند و اکنون ۸ رشته علمی از سطوح کارشناسی تا دکتری در این دانشکده وجود دارد.
یادآور می‌شود، در ادامه این مراسم در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، از طرح یادمان شهید مفتح رونمایی و کتابخانه این دانشکده، بازگشایی شد.
captcha