مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور در آستانه نهایی شدن
کد خبر: 3689713
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور در آستانه نهایی شدن

گروه فعالیت‌های قرآنی: سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور در آستانه نهایی شدن، گسترش فعالیت‌های قرآنی در سپاه پاسداران و تأکید بر استقلال اتحادیه‌ واحد قرآنی استان‌ها، از مهم‌ترین اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، صفحات معارفی رسانه‌های مختلف، امروز چهارشنبه 18 بهمن‌ماه 1396 روز عمدتا پرکارتری را نسبت به روزهای قبل پشت سر گذاشته‌اند که در ادامه به تفکیک به اخبار معارفی هرکدام از این رسانه‌ها اشاره می‌شود.

خبرگزاری فارس/ فعالیت‌های قرآنی

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس برای روز جاری تعداد هشت خبرمنتشر کرده است. این خبرگزاری در مصاحبه‌ای با محمدرضا رمضانی‌فرد، کارشناس دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم به بررسی تغییرات در آیین‌نامه آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان سازمان دارالقرآن پرداخته است. رمضانی‌فرد می‌گوید: با توجه به لزوم بازنگری و اصلاح آیین‌نامه این آزمون‌ها، در جلسه چهل‌وهفتم شورای ارزیابی حافظان مقرر شد کمیته‌ای تشکیل شده تا علاوه بر بررسی چالش‌ها، اشکالات احتمالی آیین‌نامه نیز احصا و برطرف شود.
وی با بیان اینکه کمیته بررسی آیین‌نامه آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان تاکنون چند جلسه داشته است، افزود: در این کمیته سه‌نفره اساتیدی همچون احمد زرنگار، محمدمهدی بحرالعلوم و شکری حضور دارند که در جلسات متعدد ضمن احصای موانع و مشکلات آیین‌نامه، با ارائه پیشنهاداتی درصدد رفع این چالش‌ها هستند.
رمضانی‌فرد درباره تغییرات آیین‌نامه برای برگزاری آزمون سال آینده خاطر نشان کرد: در کمیته سه‌نفره آیین‌نامه آزمون‌ها، پیشنهاداتی مطرح می‌شود که این پیشنهادات در صحن شورای ارزیابی حافظان مورد بررسی قرار گرفته و پس از نهایی شدن تدوین و تصویب می‌شود، همچنین ممکن است این پیشنهادات با اعمال تغییراتی مصوب و اجرایی شود.
خبرگزاری فارس، امروز همچنین در مصاحبه‌ای با مرتضی خدمتکار مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد، به برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم پرداخته است. خدمتکار معتقد است: امسال با توجه به ادغام آزمون‌های قرآنی ارشاد و سازمان اوقاف، تجربه جدید در برپایی این آزمون داریم که امیدواریم با همکاری این دو نهاد آزمون حفظ و مفاهیم قرآن به خوبی اجرا شود.
وی با بیان اینکه در زمان ثبت‌نام بیش از 241 هزار نفر در آزمون نام‌نویسی کردند، افزود: امسال این آزمون‌ها به صورت کتبی و شفاهی برپا و کارت ورود به جلسه آزمون از 25 بهمن‌ماه صادر و توزیع می‌شود که آزمون کتبی 10 اسفندماه در بیش از 420 مرکز آزمون در دو نوبت از 8.30 تا 9.45 برای تمامی رشته‌های حفظ و از 10.45 تا 11.45 برای رشته‌های ترجمه و مفاهیم قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) برپا خواهد شد. خدمتکار با اشاره به برگزاری مرحله شفاهی این آزمون‌ها نیز خاطر نشان کرد: نتایج آزمون کتبی حفظ و مفاهیم قرآن 11 اسفندماه اعلام می‌شود و مرحله شفاهی این آزمون‌ها به مدت یک هفته از 12 تا 18 اسفندماه برگزار خواهد شد.
این خبرگزاری در خبری دیگر به سی‌وهفتمین نشست ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور باحضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و به منظور بررسی سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور اشاره کرده است. حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی درباره نتایج این نشست گفت: پس از اخذ نظرات اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور تا اواخر بهمن‌ماه، مراحل اصلاح و تکمیل سند راهبردی مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی ایران با همکاری دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی طی خواهد شد و تلاش ما بر این است که ان شا الله این سند تا پایان سال جاری رونمایی شود.
تأکید بر استقلال اتحادیه‌ واحد قرآنی استان‌ها/ اهدای قرآن نفیس از سوی دفتر رهبری به مدیران استانی، کل قرآن را بدون کمک استاد حفظ کردم/ با‌ آمادگی کامل به اردن می‌روم، آموزش به 50 ملیت مختلف در جامعةالمصطفی اصفهان، برگزاری دومین نشست هم‌اندیشی استادان قاری طرح «اسوه» و ترتیل صفحه ۲۹۷ قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.

ایبنا/ صفحه دین

خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری صرفا یک خبر منتشر کرده است که همانا گفت‌وگو با شایسته تقدیر جایزه کتاب‌سال در گروه دین در شاخه «سیره معصومین» است. سیدمحمد طباطبائی بهبهانی، مصحح کتاب «طبقات اعلام‌الشیعة» و از شایستگان تقدیر گروه دین در شاخه «سیره معصومین» جایزه کتاب سال گفت: این اثر شناسنامه و کارنامه فرهنگی شیعه است که از قرن چهارم تا چهاردهم هجری قمری را شامل می‌شود. هر پژوهشگری از هر جای دنیا برای شناخت میراث شیعه، ناگزیر به مراجعه این اثر است.


مهر/ قرآن و متون دینی


صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، برای امروز دو خبر منتشر کرده است و از جمله در خبری به بررسی اختتامیه جشنواره قرآنی فجر پرداخته است. این خبر حاکیست: محمدصادق محسنی کبیر، دبیر اجرایی ستاد گرامیداشت دهه فجر خانه کارگر گفت :جشنواره قرآنی فجر از ۱۲ بهمن تا ۲۱ بهمن به ترتیب در مراسم اول با موضوع افتتاحیه جشنواره قرآنی و تقدیر از قرآن آموزان برتر خانه کارگر، روز دوم با موضوع جشن انقلاب و همایش معرفی فعالیت های دارالقرآن خانه کارگر ، روز سوم با موضوع مسابقه صوت ، لحن و ترتیل سوره مبارکه فجر ویژه آقایان، روز چهارم با موضوع مسابقه صوت و لحن و ترتیل سوره مبارکه فجر ویژه بانوان ، روز پنجم با موضوع مسابقه حفظ سوره مبارکه فجر، روز ششم با موضوع مسابقه مفاهیم و تفسیر سوره مبارکه فجر ، روز هفتم با موضوع همایش تدبر سوره فجر ، روز هشتم مسابقه بزرگ کودکان انقلابی ، روز نهم جشن انقلاب و همایش معرفی دارالقرآن خانه کارگر برگزار شد . البته در روز ۲۲ بهمن این مرکز با برپایی غرفه فعالیت های قرآنی در راهپیمایی ۲۲ بهمن به کار خود پایان می دهد .
این خبرگزاری در خبری دیگر به بررسی فرایند برگزاری دهمین دوره آزمون ترنم وحی پرداخته است.

ایسنا/ دین و اندیشه

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری در گزارشی به بررسی اهمیت حوزه‌های علمیه برای جذب گردشگران پرداخته است. سیدحسن حسینی، مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران، در اولین کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی فعالیت‌های حوزه‌های علمیه در امور بین‌الملل که در حوزه علمیه یزد برگزار شد، با اشاره به ظرفیت عظیم حضور گردشگران خارجی در شهر یزد اظهار کرد: با توجه به ثبت جهانی شهر یزد، نیاز است که حوزه‌های علمیه نسبت به تولید محتوای مناسب در مورد زیبایی‌های تشیع به گردشگران برنامه‌ریزی کنند .
وی افزود: آنچه امروز مورد نیاز است، تولید محتوای مناسب همراه با کار هنری جذاب و غیرمستقیم از زیبایی‌های اسلام برای جذب گردشگران است . کار در حوزه معرفی اسلام به گردشگران از ظرافت خاصی برخوردار است که باید تمام جوانب آن در نظر گرفته شود.
ثبت ۲۹ هزار و ۹۰۳ موقوفه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور در آستانه نهایی شدن، حضور فعالان فرهنگی قرآنی در مناطق زلزله‌زده در دهه فجر و ما به قبور امامزاده جسارت نکرده‌ایم، دیگر اخبار این صفحه در روز جاری هستند.

ایرنا/ معارف

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری تعداد چهار خبر منتشر کرده و از جمله در خبری با تیتر «گسترش فعالیتهای قرآنی در سپاه پاسداران»، آورده است: سردار سرتیپ دوم پاسدار حسین محبی امروز چهارشنبه در حاشیه مراسم پایانی شانزدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خواهران شاغل در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: در پایان برنامه پنج ساله ششم سپاه دست کم 10 درصد از کارکنان این نهاد باید حافظ کل قرآن شوند.
وی ادامه داد: امسال در نخستین سال اجرای این برنامه هستیم. همچنین در این برنامه پنج ساله تلاش می شود 30 درصد افراد با تفسیر قرآن و پنج درصد هم با فنون قرائت قرآن کریم آشنا شوند. برگزیدگان مسابقات مختلف قرآنی سپاه پاسداران در صورت حضور در مسابقات دیگر نهادها نیز بطور معمول موفق به کسب رتبه می شوند. این موضوع نشانگر بالا بودن سطح مسابقات قرآنی در این نهاد است.
مساجد مشهور پاکستان، تلفیق معماری اسلامی و مدرن، مسابقات سراسری قرآن کریم سپاه پاسداران پایان یافت و پنج هزار نقطه از ایران 22 بهمن برای خلق حماسه ای دیگر یک‌صدا می شوند، دیگر اخبار این صفحه خبرگزاری ایرنا هستند.

تسنیم/ قرآن و عترت

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم همانند روزهای قبل، پرکار بوده و تعداد ده خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان « فراخوان هفدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر قرآنی اعلام شد » آورده است: هفدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر قرآنی دانشجویی از سوی اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با هدف ایجاد انگیزه و تشویق دانشجویان نسبت به نقش‌آفرینی در حوزه‌ پژوهش‌های دینی و قرآنی برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می‌شود.
بر پایه این گزارش مهلت ارسال آثار تا تاریخ 97/2/15 در قالب فایل الکترونیکی از طریق پست الکترونیکی quranmsrt@gmail.com خواهد بود. همچنین پایان‌نامه‌ها باید حداکثر تا سال قبل نگارش شده باشند. در صورت به حد نصاب رسیدن تعداد پایان‌نامه‌های مطالعات میان‌رشته‌ای مرتبط با قرآن، آثار ارسالی به صورت ویژه داوری و مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.
اختتامیه دوره از جشنواره سال آینده در فضای بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت farhangi.msrt.ir رجوع شود.
این صفحه در خبری دیگر با عنوان کتاب «روش فرهنگ‌سازی پاکدامنی در قرآن» منتشر می‌شود آورده است: کتاب «روش فرهنگ‌سازی پاکدامنی در قرآن با رویکرد ترتیب نزول» به نویسندگی حجت‌الاسلام بهجت‌پور توسط مؤسسه تمهید آماده نشر است. کتاب مذکور از آخرین تحقیقات عبد الکریم بهجت‌پور، مفسر قرآن و رئیس جدید حوزه علمیه خواهران است که هنوز به شکل رسمی منتشر نشده است. نسخه ابتدایی این کتاب عرضه در کارگاه‌های پاکدامنی تدوین شده که به همت مؤسسه تمهید با همکاری سایر نهادها در سراسر کشور برگزار می‌شود.
این کتاب به روش تفسیر موضوعی تنزیلی سامان یافته که از ابداعات خود نویسنده است. وی در این کتاب به بررسی آیات مرتبط با پاکدامنی و آلودگی‌های جنسی در سیر نزول پرداخته و بررسی می‌کند به این صورت که چه رابطه منطقی‌ای میان این آیات در سیر نزول وجود دارد. این تحقیق نشان می‌دهد که فرهنگ‌سازی پاکدامنی مطلوب در قرآن طی چهار مرحله به انجام رسیده است که هر مرحله فصلی از کتاب را شکل می‌دهد. این مراحل عبارت از ارزش‌گذاری پرهیز از آلودگی های جنسی، تثبیت این ارزش، هنجارسازی پرهیز از آلودگی جنسی و تثبیت این هنجار است.
ویژگی‌های درس‌آموز زندگی فاطمی (س)، اثر «طلوع سرخ اروند» در سالروز عملیات والفجر۸ منتشر شد، جلد بیست و سوم دانشنامه جهان اسلام منتشر شد، اقامه نماز به چهار رکن تمهید، تبلیغ، تعلیم و تعمیق نیاز دارد، سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور در آستانه نهایی شدن، میرباقری: مبنای دموکراسی غربی آزادی در برابر خداست، هنر امام خمینی(ره) شناخت برنامه‌های خدا در راستای ظهور بود + فیلم و تازه‌ترین اثر بهجت‌پور با موضوع «سیر فرهنگ‌سازی پوشش اسلامی» منتشر شد، دیگر اخبار منتشر شده در این صفحه در روز جاری هستند.


میزان/ دین و اندیشه


صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری اساسا به روز نشده و هیچ خبری منتشر نکرده است. آخرین خبر منتشر شده در این صفحه مربوط به روز گذشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان/ قرآن و عترت

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، در روز جاری درباره مراسم «بزرگداشت ایام دهه فجر» به همت بسیج سازمان تبلیغات اسلامی آورده است: مراسم «بزرگداشت ایام دهه فجر» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام دارابی معاون امور مجلس و استان‌ها و دیگر مسئولان فرهنگی سازمان تبلیغات به همت اداره روابط عمومی و بسیج این سازمان، ۱۷ بهمن ۹۶ در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
در این مراسم ضمن تقدیر از ایثارگر و آزاده امیر سعیدزاده و حجت‌الاسلام سید جلال محبی کارمند سابق سازمان تبلیغات اسلامی بازنشسته چهره انقلابی فرهنگی در منطقه ۱۷ تهران با اهدا لوح یاد بودی از خانواده‌های شهدای سازمان تبلیغات اسلامی« کرمی، سیفی، کشوری، مهر نواز، سلطانی، کشاورزی پور، حقانی، معینی، یزدی، محققی، نعیمی، اسماعیلی» تقدیر شد.
پنج خبر منتشر شده دیگر در این صفحه در روز جاری شامل دانلود سینه زنی حاج محمدرضا طاهری فاطمیه اول، سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور در آستانه نهایی شدن، ارزش هم‌نشینی با فقرا، زندگی نامه شهید کریم احمدی تاج و حدیث امام علی (ع) درباره قناعت است.

captcha