به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی، چهارمین کنگره ملی آموزش عالی مهارت، فناوری و اشتغال، توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی با محورهای همچون سهم آموزشهای علمی کاربردی در نظام آموزش عالی نقش آیندهپژوهی در آموزش عالی مهارت و فناوری جایگاه صلاحیت حرفهای در آموزشهای عالی مهارت و فناوری آموزشهای علمی کاربردی، کسب و کارهای دانشبنیان و نوپا کاربست پژوهش و فناوری در توسعه اشتغال استانداردهای صلاحیت حرفهای و بازار کسب و کار نظارت، سنجش و ارزیابی در آموزشهای عالی مهارت و فناوری نقش آموزشهای عالی مهارتی، فنی و حرفهای در اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال در تاریخ ۲۴ و ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
کارگاه آموزشهای مهارتی و اشتغال به همت دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی درتاریخ ۲۴ بهمن ۹۶ با اعضای اصلی پنل سیدعلی بدی، عبدالرضا مجدالدین و مدرس کارگاه آموزشهای مهارتی و اشتغال، محمد صادق بیجندی، معاون جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی در سالن شماره ۲ تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
بیجندی در ابتدا به معرفی جهاد دانشگاهی و سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان پرداخت و به سه طرح ملی با عناوین زیر اشاره کرد:
۱- طرح ملی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی
۲- طرح تدوین برنامه نظام جامع هدایت شغلی دانشجویان و دانش آموختگان
۳- آسیب شناسی و شناسایی فرصتها و زمینههای اشتغال و كارآفرینی در ۲۰ رشته تحصیلی دانشگاهی.
همچنین بیجندی در بحث آموزش و اشتغال به مدل سه شاخهای آموزش، اشاره کرد که در این مدل آموزش دانش، نگرش و مهارت رخ میدهد. این اتفاق خوب زمانی میافتد که ما در مراکز آموزش تنها به دانش اکتفا نکنیم به نگرش و مهارتهای دانشجویان هم توجه داشته باشیم.
بیجندی در این کارگاه الگوی شایستگی و آموزش مهارتهای تخصصی در رشتههای دانشگاهی را مطرح کرد که در حوزههای فنی، علوم انسانی، پایه، کشاورزی و هنر رخ میدهد در خصوص مهارتهای پایه دانشگاهها باید به دانشجویان مدیریت زمان، مدیریت دانش (قبل از تحصیل و بعد از تحصیل) اخلاق حرفهای مهارتهای عمومی، مهارتهای زندگی، آسیبهای اجتماعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهارتهای ارتباط بین فردی، تعامل با یکدیگر و دروس توانمند سازی آموزش دهند.
بیجندی اعتقاد خود نسبت به دانشجویان را اینگونه بیان کرد: ما معتقدیم دانشجویان معادن الماس هستند و وظیفه ما کشف این معادن و استخراج الماس و تراش دادن آنها و ارائه به بازار است.
در کارگاه آموزشهای مهارتی و اشتغال، حسین بختیاری مدیر اداره راهبری پارکها و مراکز رشد ستفا ضمن تبیین نوآوری باز و فرایندهای اجرایی، به ارائه پیشنهادی در خصوص راهاندازی مراکز شکوفایی و خلاقیت نوآوری در دانشگاههای علمی کاربردی پرداخت.
در این کارگاه، عباس صدری، استادیار دانشگاه شهید رجایی با عنوان «آیندهپژوهی در آموزشهای مهارتی»، امیر محمدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی با عنوان «بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان اردبیل در گروه مدیریت و خدمات اجتماعی»، محمدعلی گودرزی، عضو هیئت علمی و معاون پژوهش و فناوری موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی با عنوان «پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی وابسته به جهاد دانشگاهی»، مهرداد تیموری، مدرس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج با عنوان «شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر اشتغال دانش آموختگان کشاورزی» ارائه مقالات به صورت شفاهی پرداختند.
انتهای پیام