شخصیت مذهبی در زوجین، مانع طلاق است
کد خبر: 3702930
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸

شخصیت مذهبی در زوجین، مانع طلاق است

گروه اجتماعی- یک مشاوره ازدواج و خانواده با بیان اینکه عامل شخصیت مذهبی زوجین به عنوان یکی از عوامل پیشگیری از طلاق تاثیرگذار است، گفت: خوشبختی در ازدواج یک فرآیند و یا به نعبیری ازدواج موفق، پروسه‌ای قلمداد می‌شود که باید مهارت‌های آن را کسب کرد.

محسن وکیلی، روانشناس و مشاوره ازدواج وخانواده در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه پدیده طلاق از گذشته وجود داشته، اما طی 10 سال اخیر به‌صورت جهشی افزایش یافته است، اظهار کرد: طبق داده‌های سازمان آمار از هر سه ازدواج، یک مورد آن منجر به طلاق می‌شود. عوامل مختلفی نظیر اعتیاد، مشکلات اقتصادی، دخالت خانواده‌ها، خیانت همسران به یکدیگر، روابط فرازناشویی، پنهان‌کاری، مشکلات جنسی، ازدواج‌های زودهنگام، تفاوت شخصیت‌ها و... باعث بروز پدیده طلاق در سطح جامعه است.

دخالت بیجا خانواده‌‌ها، یکی از عوامل طلاق است

وی افزود: دخالت خانواده‌های طرفین که بیش از اندازه وارد حریم رابطه زوجین می‌شوند، یکی از عوامل طلاق است، زیرا این دخالت‌ها باعث می‌شود زن ‌و مرد به خوداتکایی نرسند و با حمایت‌های نابجا از سمت خانواده‌های خود، مامن خانواده خود را از دست بدهند، در این موارد خانواده‌ها زوجین را بین انتخاب همسر و خانواده‌اش قرار می‌دهند و او را محدود می‌کنند که در این شرایط، یکی از زوجین به غلط و با حمایت خانواده‌ خود، تصمیم به طلاق می‌گیرد.
وکیلی با بیان اینکه پایین بودن سطح سواد جنسی و خیانت زوجین به یکدیگر یکی دیگر از عوامل طلاق است؛ به اهمیت بلوغ روانی و اجتماعی در زوجین اشاره کرد و گفت: نکته بسیار مهم در امر ازدواج، توجه به بلوغ اجتماعی و بلوغ عاطفی زوجین و در کنار آن بلوغ اقتصادی به‌ویژه در پسران است.

این روانشناس با بیان اینکه عدم تناسب شخصیت‌ها، باعث می‌شود زوجین با اختلافات جزیی به سمت طلاق پیش بروند، تصریح کرد: ازدواج‌های زودهنگام نیز در معرض آسیب هستند؛ یعنی وقتی افراد در سنین پایین ازدواج می‌کنند به مرور زمان در معرض تنوع، تبلیغات رسانه‌ها و ابزارهای ارتباط جمعی، ملاک‌هایشان تغییر می‌کند.

وی اظهار کرد:  زن و مرد در پروسه طلاق، نقش ابرازی و کارکردهای عاطفی و اقتصادی خود را از دست می‌دهند و مراحل طلاق به مرور زمان اتفاق می‌افتد، یعنی ابتدا روابط زناشویی و عاطفی بین آن‌ها قطع می‌شود و طرفین نسبت به هم ابراز علاقه و دوست داشتن نمی‌کنند، بعد از آن به مرحله جدایی مادی می‌رسند که حتی جدا از هم و بیرون از خانه غذا می‌خورند و هرکدام برای خود هزینه می‌کند.
وی با بیان این‌که راهکارهای بنیادی پیشگیری از طلاق به زمان قبل از ازدواج برمی‌گردد که باید به آن‌ها توجه داشت، افزود: خودشناسی و دیگرشناسی در پیشگیری از طلاق بسیار مهم است، فرد باید به نیازهای خود آشنا باشد، لذا با خودشناسی بعضی از مسائل حل می‌شود. آمادگی برای ازدواج، بلوغ اجتماعی، خوداتکایی و عدم وابستگی به خانواده‌ها از جمله مواردی هستند که طرفین قبل از ازدواج نسبت به آن‌ها توجه لازم را داشته باشند.

آشنایی پیش از ازدواج، مانع بروز طلاق می‌شود

وی افزود: رفتارهای زوجین نباید صرفا تمایل‌یافته‌گی و الگوبرداری از خانواده‌های خود باشد، بلکه باید فلسفه‌ای توجیه کننده برای اعمال و رفتار خود داشته باشند، برای جلوگیری از طلاق آشنایی و همصحبتی زوجین بسیارمهم است، اما این امر باید در یک چارچوب معین انجام شود که وابستگی اتفاق نیفتد، لذا خانواده‌ها توجه داشته باشند که فضا را باز بگذارند، سخت‌گیری نکنند و تا حدودی زوجین را در شناخت یکدیگر آزاد بگذارند، چرا که تصمیم عجولانه باعث طلاق خواهد شد.

اعتماد‌ به‌‍نفس زوجین، راهکار رویارویی با چالش‌های زندگی

این مشاوره ازدواج دامه داد: اعتماد به‌نفس زوجین باعث می‌شود، تنها خودشان مقابل مشکلات ایستادگی و با اعتماد به یکدیگر، مشکلات را برطرف کنند. در واقع زوجین نباید به صورت مداوم به خانواده‌های خویش متکی شوند، بلکه خودشان باید بتوانند با چالش‌های زندگی کنار بیایند.
وی با بیان اینکه ازدواج‌های فامیلی نیز می‌تواند به نوعی یکی دیگر از عوامل طلاق باشد، بیان کرد: ازدواج خویشاوندی و اقوام نیز نیاز به شناخت دارند، در ازدواج‌های فامیلی،  رودربایستی با فامیل نباید باعث شود که ملاک‌ها از بین برود و شناخت لازم صورت نگیرد.
وی با بیان اینکه مطالعه در مورد مهارت‌های زندگی زناشویی، مهارت حل مسئله، مطالعه در حیطه هوش عاطفی، بالا بردن سطح سواد جنسی، ارتباط موثر، تفکر منطقی و کنترل خشم از راهکارهای پی‌گیری از طلاق است، افزود: طبیعی است که در هر مسیری چالش وجود دارد، از جمله در بحث ازدواج، شغل و تحصیل؛ اما باید دانست که خوشبختی در ازدواج یک فرآیند و یا به نعبیری ازدواج موفق، یک پروسه‌ای می‌باشد که در آن پیشرفت شغلی، سلامت روان، حرمت بین زوجین و خانواده‌ها، وجود فرزند، شباهت‌های ارزشی و حمایت خانواده مدنظر است.
این روا‌شناس ازدواج و خانواده با اشاره به عامل شخصیت مذهبی به عنوان یکی از عوامل پیشگیری از طلاق است، تصریح کرد: در بحث باورهای دینی و مذهبی، ملاک شخصیت مذهبی افراد است، نه صرفا رفتار مذهبی آنان؛ در واقع صرفا رعایت واجبات از جمله «نماز» و«روزه» بدون توجه به نیازهای عاطفی و روحی همسر خود امری ناپسند است، لذا شخصیت مذهبی با داشتن صفاتی همچون رأفت، قناعت، مهربانی و صبر در پیشگیری از طلاق مؤثر است.
انتهای پیام

captcha