به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین احمد یگانه، استاد حوزه امروز ۲۳ فروردین ماه در نشست علمی «امامت در اندیشه شیعه» در موسسه فهیم قم که به مناسبت سال روز شهادت امام کاظم (ع) برگزار شد با بیان اینکه قبل از خلق انسان، خلیفه و امام تعیین شده بود گفت: در روایت داریم که امام علی (ع) فرمودند: وقتی بشر میان آب و گل بود من امام بودم و به همین دلیل همه موجودات هم بر آدم به خاطر ما سجده کردند.
وی افزود: همچنین فرمودهاند که هیچ پیامبری نبوتش تکمیل نشد مگر اینکه اقرار به مقام و محبت و ارادت نسبت به حضرت زهرا (س) کرد؛ امامت مهمترین امر و محور و نقطه مرکزی است و خداوند به واسطه امام، بشر را به سعادت میرساند.
یگانه بیان کرد: از امام کاظم (ع) سؤال شد که امام را چگونه باید شناخت و ایشان خصائص امام را فرمود؛ اول نص و اشاره امام قبل بر امامت او با معرفی و وصیت و تحویل ودایع امامت به امام بعدی که این موارد راجع به خود امام کاظم (ع) نیز اتفاق افتاده است.
این محقق و استاد حوزه افزود: دیگر ویژگی امام، این است که اهل لعب و لهو نیست؛ همان طور که حضرت یحیی وقتی از سوی افراد هم سن خود دعوت به بازی شد نپذیرفت و گفت: ما برای بازی خلق نشدهایم؛ برای امام کاظم (ع) نیز این مسئله در دوره کودکی رخ داد و امام صادق (ع) امام کاظم را به این واسطه در بغل گرفتند.
وی افزود: مکررا ائمه (ع) به معرف امام بعد از خود و تا امام حجت، پرداختند و نقل شده که گاهی تا ۱۱ مرتبه یک فرد مجبور شده تا از امام معصوم (ع) به واسطه ورود افراد نامحرم به علوم اهلبیت (ع) به جلسه علمی آنان از ایشان بپرسد.
یگانه اظهار کرد: امام کسی است که از هر مقوله و چیزی پرسیده شود جواب میدهد و اگر سؤال هم نشد خود امام شروع میکند؛ در محضر امام گعدههایی که ما داریم نیست و یا باید سؤال کنند و اگر نپرسیدند امام خودش شروع میکند؛ لذا در امامت لا ادری و نمیدانم و ... وجود ندارد.
وی افزود: در حالی که امام صادق (ع) در کنار گهواره امام کاظم قرار داشت و مشغول بیان اسرار بود یعقوب میرسد و امام صادق او را نزد امام کاظم میفرستد و میگوید برو نزد مولایت و سلام کن و او هم نزد این امام که طفلی است میرود و به او میگوید که نام دخترت را فلان گذاشتی برو این نام را تغییر ده، چون خداوند این نام را دوست ندارد.
یگانه بیان کرد: هر امامی به معرفی امام قبل و بعد خود میپرداختند ضمن اینکه علم نامتناهی امام به واسطه ارتباط با مبدا الهی سبب میشده تا به همه سؤالات پاسخ بدهند و اگر سؤالی هم نمیشده است خودشان اقدام به طرح مطلب میکردند.
وی با بیان اینکه محضر امام محضر علم است، بیان کرد: امام برای اثبات امامت خویش از آینده خبر میدهد؛ همین که علی بن محمد نیشابوری برای طرح سؤالاتی خدمت حضرت امام کاظم میرسند و اشیائی از شیعیان خدمت امام آورد؛ قبل از اینکه سؤالات را به امام بدهند حضرت فرمودند: ما جواب سؤالات شما را در برگهای نوشتهایم و آماده است و شما آن درهم شطیطه و کلاف را بدهید.
یگانه بیان کرد: در مورد بانو شطیطه نیز این مسئله رخ داد و امام از اینکه در هنگام مرگ آن بانو بر پیکرش نماز خواهد خواند خبر داد و به علی بن محمد نیشابوری گفت که اگر مرا هنگام نماز بر این بانو دیدی حرفی نزن و وقت مرگ هم بر بالین این زن حاضر شدند و فرمودند: ما بر بالین شیعیان واقعی در هنگام مرگ حاضر میشویم؛ اینکه امام از مرگ شطیطه و تعداد درهمهای او خبر میدهد نشانه امامت است و اصلا ظروف از جمله ظرف زمان در اختیار اوست و علم و احاطه به همه چیز دارد.
این استاد حوزه عنوان کرد: در روایت است که هیچ پیامبری از سوی خدا مبعوث نشد مگر اینکه پیامبر ما اعلم از او بوده است.
وی اظهار کرد: امام کسی است که علم و احاطه به همه چیز دارد؛ لذا فرمودند: همه چیز در قرآن است، ولی علم آن در اختیار ماست؛ قرآنی که «وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُیِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ کُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى»؛ اگر کسی علم این مسائل را میدانست میتوانست کوهها را هم جابجا کند.
یگانه عنوان کرد: ۱۴ معصوم دارای علم غیب هستند و هر قدر علم برای اعجاز و هدایت لازم بود داشته و به فضل الهی احاطه به همه چیز داشتهاند.
این استاد و محقق حوزه علمیه اظهار کرد: شمهای از علم امام آن است که در زندان به ابن مصیب فرمود: نگران زن و فرزند خود هستی؟ برو غسل کن و او غسل کرد و برگشت؛ امر فرمودند: چشم ببند و او بست و وقتی چشم باز کرد دید در کربلاست و بر یک چشم بر هم زدنی دوباره دید در مدینه هست و امام به او فرمود: برو نزد زن و فرزندت و آنان را ملاقات کن.
انتهای پیام