ستاد اربعین برای نخستین‌بار در شهرستان‌ها فعال می‌شود
کد خبر: 3706279
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
حیدری:

ستاد اربعین برای نخستین‌بار در شهرستان‌ها فعال می‌شود

گروه جامعه ــ مدیركل امور مرزی وزارت كشور گفت: سال گذشته، ستاد اربعین شهرستانی نداشتیم امسال برای اولین بار است كه فرمانداری‌ها در برگزاری این مراسم درگیر می‌شوند تا از ظرفیت شهرستان‌ها برای تقویت استان استفاده كنند.

برای نخستین‌بار ستاد اربعین در شهرستان‌ها فعال می‌شود

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، شهریار حیدری، مدیركل امور مرزی وزارت كشور، گفت: برای برگزاری بهتر و باشكوه‌تر مراسم اربعین ۹۷، مسائل و مشكلات این راهپیمایی عظیم در سال ۹۶ را بررسی و آنچه به عنوان نقاط ضعف، قوت و تهدید است را بررسی و احصاء كردیم، البته نقاط قوت كار در اربعین ۹۶ خیلی بالاتر از نقاط ضعف بود.

وی ادامه داد: به‌طور مثال اگر امكانات بهداشتی، درمانی و تردد به عنوان نقطه ضعف در نظر گرفته شده است، در سال ۹۷ این موارد را حتما رفع می‌كنیم. مثلا در نظر داریم در ناوگان هوایی تعداد پرواز‌ها بیشتر و منظم‌تر شود، البته ناوگان دریایی نیز به عنوان یك ظرفیت جدید است كه می‌توانیم از آن در سال‌های آتی استفاده كنیم، گرچه طرف عراقی، گاهی اوقات به دلیل عدم وجود قوانین، مقررات و یا اختیارات ممكن، شاید مشكلاتی را ایجاد كند كه به هیچ وجه از روی تعمد نیست، اما واقعیت این است كه نقاط مثبت اربعین به حدی گسترده و وسیع بود كه نقاط ضعف در كنارش اصلا معنا ندارد.

حیدری افزود: ستاد اربعین، برای سال ۹۷ برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده است، به زودی دستورالعمل‌ستاد‌های استانی را ابلاغ می‌كنیم كه با اصلاح برخی شرح وظایف همراه است. سال گذشته، ستاد اربعین شهرستانی نداشتیم امسال این را برای اولین بار است كه فرمانداری‌ها در برگزاری این مراسم درگیر می‌شوند تا از ظرفیت شهرستان برای تقویت استان استفاده كنند.

مدیركل امور مرزی وزارت كشور افزود: تقریباً همه ۱۲ كمیته ستاد اربعین فعال شده‌اند، اولین جلسه برگزاری مراسم پیاده روی اربعین سال ۹۷ را دو هفته بعد از اتمام برنامه اربعین ۹۶ آغاز كردیم. اصلا هیچ توقفی برای برگزاری مراسم پیاده روی اربعین ۹۷ نداشتیم، هفته جاری هم جلسه چهارم آن را برگزار خواهیم كرد. تفاهم نامه‌ای آماده كردیم و منتظریم طرف مقابل هر چه زودتر تا قبل از پایان اردیبهشت این تفاهم نامه را امضا كند و كمیته‌های استانی در این زمینه فعال شده‌اند، كمیته‌های شهرستانی هم بعد از ابلاغ دستورالعمل از روز ۲۱ فروردین به‌بعد فعال می‌شوند.

حیدری درباره پذیرایی از زائران اتباع پاكستانی و افغانستانی نیز گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای هماهنگی این امر صورت گرفته است و یكی از آیتم‌هایی كه به مراسم اربعین سال ۹۷ اضافه شده است، همین هماهنگی برای پذیرایی مناسب از زائران غیرایرانی است. سال گذشته حجم قابل توجهی از اتباع خارجی در این مراسم حضور داشتند. پیش‌بینی كرده‌ایم، زائران دیگر كشور‌ها هم بدون هیچ مشكل و توقفی از مرز ایران برای حضور در این مراسم گذر كنند.

مدیركل امور مرزی وزارت كشور با اشاره به رشد ۵۰ درصدی حضور زائران در مراسم اربعین ۹۶ نسبت به سال قبل گفت: امسال آمادگی كامل برای حضور هر تعداد مسافر در مراسم اربعین را داریم. ممكن است كشور‌هایی مثل افغانستان، پاكستان، آذربایجان و تركیه پرواز هوایی‌شان برای مراسم اربعین را تقویت كنند. ایران به‌عنوان كشوری كه محل ترانزیت زائران است، پیش‌بینی‌های لازم را كرده و آمادگی هم دارد. به طور مثال در مراسم اربعین سال ۹۶ اگر در مرز پاكستان برای زائران این كشور توقف داشتیم در داخل این كشور بود و در ایران نبود كه باز هم با همكاری ایران ظرف كمتر از ۲۴ ساعت مشكل حل شد و زائران پاكستانی هم به سلامت از مرز ما هم عبور كردند و برگشتند.

انتهای پیام

captcha