مبارزه حضرت هود با دو قطبی بودن جامعه/رفاه برای طبقه اشراف و محرومیت طبقه کارگر
کد خبر: 3706840
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
در تفسیر سوره هود مطرح شد:

مبارزه حضرت هود با دو قطبی بودن جامعه/رفاه برای طبقه اشراف و محرومیت طبقه کارگر

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که درسی که از داستان هود باید بگیریم این است که مستکبران و مشرکان سخن منطقی نمی‌گویند و دلیل منطقی ندارند، اظهاکرد: حضرت هود تاکید بر رعایت عدالت داشت چراکه قوم هود دو طبقه اشراف و کارگر داشتند و همه امتیازات برای طبقه اشراف بود و طبقه کارگر هیچ‌گونه امتیازی نداشت لذا هود با این مسئله مبارزه کرد.

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، چهارشنبه، 29 فروردین در ادامه مباحث تفسیری هفتگی و در تفسیر آیه 53 سوره مبارکه هود با این مضمون « قَالُواْ يَا هُودُ مَا جِئْتَنَا بِبَيِّنَةٍ وَمَا نَحْنُ بِتَارِكِي آلِهَتِنَا عَن قَوْلِكَ وَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ»، گفت: در سوره هود داستان پنج پیامبر ذکر شده است، نوح، هود، لوت، شعیب و صالح، یکی‌از این پنج پیامبر حضرت هود است که نامش هفت بار در قرآن آمده و سوره‌ای به نام او وجود دارد.
وی ادامه داد: آن‌چه برای ما مهم است درس‌ها و عبرت‌هایی است که باید از سرگذشت پیامبران بگیریم، حضرت هود زمانی‌که در سن چهل سالگی در میان قوم خودش مبعوث شد، چند مطلب را با قوم خود بیان کرد، اول اشاره کرد که دست از بُت‌پرستی و خرافه‌پرستی بردارید و مردم را به توحید دعوت کرد.

جبهه‌گیری قوم هود در برابر دعوت پیامبر

آیت‌الله میرعمادی افزود: دومین دعوت حضرت هود این بود که در زندگی خود عدالت را برقرار کنید، چراکه قوم هود نیز دو طبقه اشراف و کارگر داشتند، همه امتیازات برای طبقه اشراف بود و طبقه کارگر هیچ‌گونه امتیازی نداشت که حضرت هود با این مسئله مبارزه کرد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان، عنوان کرد: قوم هود احساس کردند که حضرت هود مانع سر راه آن‌هاست لذا گفتند که باید مانع را از سر راه برداریم، جلسه‌ای تشکیل دادند، حضرت هود دوباره ادعاهای خود را تکرار کرد اما آن‌ها در برابر حضرت هود ایستادگی کردند.
این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: خداوند متعال در آیه 53 سوره مبارکه هود می‎فرماید: اولین سخن قوم عاد این بود که گفتند ای هود تو دلیل و بینه روشنی برای ما نیاوردی و حرف‌های تو شاعرانه است، دومین سخن آن‌ها با حضرت هود این بود که گفتند هرگز به‌خاطر تو ما دست از خدایان خود برنمی‌داریم.

عبرت

وی با بیان این‌که قوم هود به او گفتند که هرگز به تو و خدای تو ایمان نمی‌آوریم، ادامه داد: سخن دیگر قوم حضرت هود لین بود که ما گمان می‌کنیم که تو بر اثر خشم خدایان ما دچار جنون شدهای و به او تهمت زدند.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که به تعبیر مقام معظم رهبری ما از این‌که آمریکا از دست ما ناراحت است، خوشحالیم، که سخن امام خمینی(ره) است، اظهارکرد: برای ما خیلی خوب است که مستکبرین از دست ما ناراحت باشند، حضرت هود نیز وقتی در برابر قوم خود قرار گرفت، مستکبرین مقاومت نشان دادند، اما حضرت هود دست از تبلیغ برنداشت.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که نکته دیگر این است که مشرکان و مستکبران همیشه به پیامبران تهمت می‌زدند، اظهارکرد: تهمت زدن کار آسانی است، چیزهایی‌که امروز اتفاق می‌افتد دقیقاً مطابق با آیات قرآن‌کریم است، همین روزها آمریکا دید که غوطه شرقی را ارتش سوریه آزاد کرد، سلاح شیمیایی را بهانه قرار داد، حتی اجازه نداد که سازمان ملل بررسی کند که سلاح شیمیایی استفاده شده است یا نه؟

مستکبران و مشرکان سخن منطقی نمی‌گویند

وی ادامه داد: درس دیگری که ما باید از داستان هود بگیریم این است که معمولاً مستکبران و مشرکان سخن منطقی نمی‌گویند، دلیل منطقی و قانع‌کننده ندارند،به‌طور مثال آمریکا برای تمام تجاوزهایی که انجام داد، دلیل قانع‌کنندهای داشت یا نه!؟
امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که مسئله دیگر اعتقاد به خرافه‌پرستی است، جاهلیت قرون وسطی و مدرن را داریم، جاهلیت در هر زمان و دوره‌ای است، باید در هر زمانی با خرافه‌پرستی و بُت‌پرستی مبارزه کرد و این کاری است که حضرت هود انجام داد، لذا تصمیم حضرت هود در برابر قومش نیز برای ما درس است، اظهارکرد: حضرت هود گفت قوم عاد، الله را شاهد می‌گیرم و شما هم شاهد باشید من از شرک بری هستم، غیر از الله هرچه باشد من بری هستم.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری فرمود در مقابل استکبار با قاطعیت باید ایستاد، ادامه داد: کاری‌که حضرت هود در برابر قوم خود انجام داد، انسان در مبارزه نیاز به امید و روحیه خستگی‌ناپذیر دارد، حضرت هود گفتند همه دست به کار شوید و هر مکر و حیله‌ای که دارید انجام دهید، نه‌تنها از بُت‌های شما، بلکه از همه شما، کاری ساخته نیست.

انتهای پیام

captcha