ویژگی‌های درمان افسردگی از منظر قرآن تشریح شد
کد خبر: 3718151
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
با حضور فاطمه فیاض؛

ویژگی‌های درمان افسردگی از منظر قرآن تشریح شد

گروه اندیشه ــ فاطمه فیاض، نویسنده کتاب «درمان افسردگی از منظر قرآن» طی نشستی که امشب در نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد، به ویژگی‌های این کتاب اشاره کرد.

ویژگی های درمان افسردگی از منظر قرآن تشریح شد

به گزارش ایکنا، فاطمه فیاض، نویسنده کتاب «درمان افسردگی از منظر قرآن» در نشستی که امشب، 6 خردادماه در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، ضمن معرفی فصول این کتاب عنوان کرد: آیات و روایات اسلامی این قابلیت را دارد که ما مسائل روانشناختی را به آنها عرضه کنیم و از این معارف الهی پاسخ بگیریم.

وی ادامه داد: این کتاب حاصل تحقیقی 4 ساله است که به همت مدرسه دانشجویی قرآن و عترت و دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران است که شیوه تدبر در آن با استفاده از تدبر واژه ای، تدبر سوره به سوره، تدبر آیه به آیه و ... صورت گرفته است و حاصل آن تبیین 6 نوع افسردگی از منظر قرآن کریم است. این مدل ها از سوره های طه، غاشیه، عبس، مطففین و ... استخراج شده است.

فیاض افزود: از دیدگاه قرآن، اختلال به معنای خروج از هدایت وتفکر است و در این مدل، فقط به نشانگان افسردگی بسنده نمی شود بلکه علت ایجاد افسردگی ها نیز مد نظر است. بر این اساس پرسشنامه هایی طراحی شد که بر روی هزار نفر از مبتلایان به افسردگی اجرا شد که میتوان گفت بعد از هنجاریابی، آزمون ها از روایی و پایایی برخوردار شدند.

این نویسنده اظهار کرد: در تحقیقات حدود 100 صفحه از روایات در خصوص افسردگی استخراج شد ولی ارتباط محتوایی آنها با هم مشخص نبود که بعد از رجوع به قرآن کریم و تبیین انواع افسردگی، ارتباط روایات با مضمون افسردگی نیز مشخص شد.

وی عنوان کرد: درمان افسردگی از منظر قرآن فقط مختص به انسان های مذهبی نیست بلکه از آنجایی که دین اسلام منطبق با لایه های فطری انسان است، مدل های درمان افسردگی ها برای تمام گروه ها قابل درمان است. باید توجه کرد که افسردگی هایی که از آنها بحث می شود، مواردی است که در حوزه اختیار انسان است و مواردی مانند افسردگی های ناشی از اختلالات ژنتیکی، از این بحث خارج است و در دایره ابتلائات می گنجد.

این پژوهشگر عرصه روان شناسی اسلامی ضمن اشاره به تفاوت های درمان افسردگی از منظر قرآن با شیوه درمان افسردگی در روانشناسی بیان کرد: در درمان افسردگی از منظر قرآن، تعداد جلسات به شدت کاهش می یابد و از حداقل 12 جلسه، به 5 جلسه کاهش می یابد. همچنین در این مدل، بر سایر مشکلات مراجع نیز کار می شود و در نهایت بهزیستی روانی فرد بالا می رود.

یادآوری می‌شود که کتاب «درمان افسردگی از منظر قرآن» به قلم هادی بهرامی، احمدرضا اخوت و فاطمه فیاض نوشته شده و به همت نشر قرآن و اهل بیت نبوت در اسفندماه ۱۳۹۶ در شمارگان ۱۰۰۰ نخسخه و به قیمت ۱۷۰ هزار ریال در نوبت چاپ اول منتشر شد.

سیدمیلاد اوصیاء

انتهای پیام

captcha