به گزارش خبرنگار
ایکنا، نشست خبری علی شهری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران پیرامون برگزاری بیستمین جشنواره خیرین مدرسهسازی استان تهران با حضور امیرنعمت بنیآدم رئیس هیئتمدیره مجمع خیرین مدرسهساز شهر تهران و سیدهادی موجانی، رئیس هیئتمدیره مجمع خیرین مدرسهساز استان تهران ظهر امروز سهشنبه ۵ تیرماه برگزار شد.
شهری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه مجامع خیرین مدرسهساز شهر تهران در ۲۰ سال گذشته به شکل قانونی فعالیتهای خودشان را آغاز کردهاند، گفت: البته تاریخ مدرسهسازی و خیرین مدرسهساز بسیار بیش از این سال است. امروز مجمع خیرین مدرسهساز بهعنوان یک انجیاو موفق و الگو برای سایر ارگانهای مردم نهاد فعالیت میکند که طی فعالیتهای خیرین دستاوردهای پربرکتی به ارمغان آمده است.
وی ادامه داد: در کشور حدود ۱۰۷ هزار کلاس درس از مجموع ۵۳۰ هزار مدرسه با مشارکت خیرین ساخته شده است که در استان تهران این تعداد بسیار بالاتر و چشمگیرتر است به شکلی که از ۵۳ هزار کلاس درس بیش از ۱۸ هزار کلاس توسط خیرین ساخته شده است؛ بنابراین هرمقدار خیرین عزیز را ارج نهیم و از فعالیت و خدمات آنها قدردانی کنیم کم است و همین مسئله ما را بر آن میدارد تا جشنواره تجلیل از این عزیزان را برگزار کنیم.
شهری با بیان اینکه رویکرد بیستمین جشنواره خیرین مدرسهساز، رویش جوانان خیر مدرسهساز تعریف شده است، افزود: شعار این جشنواره به این امید که فرزندان ما و فرزندان خیران مدرسهساز قدم در این راه بگذارند و مسیر پدران خود را ادامه دهند ایجاد شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: در امر بازسازی مدارس فرسوده و مستحکمسازی کار بینظیری در چندسال اخیر انجام شده است. در استان تهران قریب به نیمی از کلاسهای تخریبی، بازسازی و حدود ۳۰ درصد مدارس نیازمند مقاومسازی، مقاوم شدهاند. ضمن آنکه هنوز تعداد قابل توجهی نیازمند مقاومسازیاند.
وی در ادامه به مشارکتها و کمکهای خیران مدرسهساز در تهران اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تعهدات خیران تهران بوده که ۵۸۲ میلیارد تومان آن محقق شده است؛ بر این اساس خیران استان تهران، پنجدرصد کل خیران را شامل میشوند، با این حال ۱۶ درصد تعهدات و ۱۴ درصد کمکهای تحقق یافته را در تهران داشتیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به اینکه در مهرماه سالجاری ۴۴ مدرسه با بیش از ۴۰۰ کلاس درس در این استان افتتاح میشود، ادامه داد: بیش از به دو سوم، یعنی ۶۷ درصد این مدارس با مشارکت خیران تکمیل و ساخته شدهاند. در مجموع ۱۴ پروژه در شهر تهران و ۳۰ پروژه در شهرستانهای تهران تکمیل و افتتاح خواهد شد. با این روند امر بازسازی مدارس فرسوده بیش از ۱۵ سال به طول میانجامد که امیدواریم با کمک خیران هرچهسریعتر انجام شود.
شهری درباره تغییر کاربری مدارس خیرساز هم گفت: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تغییر کاربری مدارس خیرساز ممنوع و خلاف قانون است. مواردی را داشتیم که یک مدرسه خیری به اداره تبدیل شده بود که با پیگیریها تخلیه و به مدرسه برگردانده شد. قانون صراحتا از این مدارس حمایت میکند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر پرداختن به مسائل نرمافزاری در امر تجهیز و توسعه مدارس و اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: برای تجهیز مدارس فاکتورهای مختلفی از جمله امنیت، معماری و تجهیزات آموزشی و نرمافزاری دارد که بدون آنها فرایند آموزش ناقص است؛ لذا برای بخش نرمافزاری منابع و اعتباراتی لحاظ میکنیم که با توجه به منابع و اعتبارات این خدمات انجام میشود.
شهری در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر جزئیات تقدیر از خیرین مدرسهساز استان تهران، گفت: در این مراسم نیز بالغ بر ۹۰۰ خیر مدرسهساز حضور دارند که از این تعدا حدود ۴۰ خیر مورد تقدیر و تشکر قرار خواهند گرفت.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس هم گفت: اقدامات خوبی تاکنون در این باره انجام شده، اما هنوز یکهزار کلاس درس ما با مشکل مواجهاند که امیدواریم روند تجهیز گرمایشی آنها امسال به پایان برسد.
شهری درخصوص مدارس فرسوده هم گفت: کار تخصصی انجام و آنها را اولویتبندی کردهایم. ضریب زلزلهخیزی منطقه، جمعیت دانشآموزی، قدمت بنا، مطلوبیت معماری از جمله شاخصهای این طبقه بندی بودند و قطعا بر اساس این اولویتها برای تخریب و بازسازی یا مقاومسازی اقدام میکنیم.
وی درباره انبوهسازی در منطقه ۲۲ تهران و لزوم ساخت مدارس برای این منطقه هم گفت: قانونهای مربوطه در بخش حقوقی وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است. در مجموع پیشبینی کردیم ۷۰۰ مدرسه در مناطق انبوهسازی نیاز داریم. بخشی از این فعالیتها به علت حذف چهار تبصره از ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش کند شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر ساخت مدارس سبز هم گفت: طراحی یک مدرسه سبز به عنوان پایلوت شروع شده است و مکانیابی هم صورت انجام دادیم و امیدواریم با تکمیل روندهای لازم به زودی این کار را آغاز کنیم.
شهری افزود: مدارس سبز از حیث معماری، تاسیسات و رعایت مسائل زیستمحیطی تفاوتهایی با مدارس عادی دارند. همچنین باید برای بهرهبرداران از این مدرسه اعم از دانشآموزان و کادر مدرسه فرایندهای فرهنگی برای رعایت مصرف انرژی و ... انجام شود.
وی درباره روند توافقات با شهرداری تهران برای تهیه زمین و ساخت و بازسازی مدارس فرسوده هم گفت: شخصی که بر مسند شهرداری نشسته از افراد موفق دولت است که در سازمان ما مسوولیت داشته و طرح ملی تخریب و بازسازی مدارس با همت او شکل گرفت و مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفت. امیدواریم با حضور ایشان بتوانیم تعاملهای خوبی برای توسعه فضای آموزشی داشته باشیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در خصوص اعتباراتی که برای نوسازی مدارس دربرابر حوادثی مانند زلزله درنظر گرفته شده است، گفت: ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای مقاوم سازی مدارس اعلام شده است.
بنیآدم در ادامه این نشست با اشاره به اینکه تهران جزء ۳ استان فقیر کشور از لحاظ سرانه فضاهای آموزش است، گفت: امروز ۲۵ درصد از فضاهای آموزشی مدارس تهران فرسوده هستند و این یعنی اگر به این مدارس رسیدگی نشود دچار معضل بزرگی خواهیم شد. این مدارس در مرکزیت تهران یعنی مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ قرار دارند؛ که حدود ۴۰ هزار میلیلارد تومان بودجه برای مقاومسازی آنها نیاز است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز ۴۰ میلیون متر فضای آموزش در تهران کم داریم، به ۲ معظل اصلی در امر مدرسهسازی شهر تهران اشاره کرد و گفت: بزرگترین معظل اصلی ما امروز مدارس استثنایی است. در سطح تهران بیش از ۶ هزار دانشآموز معلول داریم که نیازمند فضا هستند؛ دومین معظل منطقه ۲۲ تهران است که در ۴ سال آینده نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر ساکن آن خواهند شد و بر این اساس نیاز به ۲۰۰ مدرسه و فضای آموزشی دارند.
در انتهای این مراسم نیز موجانی با اشاره به وضعیت کمبود بودجه و عدم حمایتهای دولت گفت: امیدواریم که مجلس و دولت به تعهدات خود در امر مدرسهسازی عمل کند چراکه در بخش شهرستانهای استان تهران نیازمند ساخت مدارس زیادی هستیم.
گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام