حفظ ابنیه تاریخی با توسعه حرم شاهچراغ(ع) منافاتی ندارد/ لزوم مشخص شدن تكليف برجام
کد خبر: 3731681
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
آیت‌الله دژكام:

حفظ ابنیه تاریخی با توسعه حرم شاهچراغ(ع) منافاتی ندارد/ لزوم مشخص شدن تكليف برجام

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده ولی فقیه د استان فارس با بیان اینكه ایجاد راه‌های دسترسی آسان به حرم مطهر شاهچراغ‌(ع) یکی از الزامات تحقق مفهوم سومین حرم اهل‌بیت(ع) است، گفت: این تصور که برای حفظ ابنیه تاریخی، باید جلوی توسعه حرم و ایجاد راه‌های مواصلاتی را گرفت، تصور اشتباهی است.

حفظ ابنیه تاریخی با توسعه حرم شاهچراغ(ع) منافاتی ندارد/ لزوم مشخص شدن تكليف برجام

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 29 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز بزرگداشت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و ایام دهه كرامت به راه‌های دسترسی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اشاره كرد و گفت: ایجاد راه‌های دسترسی آسان به حرم مطهر شاهچراغ‌(ع) یکی از الزامات تحقق مفهوم سومین حرم اهل‌بیت(ع) است و این تصور که برای حفظ ابنیه تاریخی، باید جلوی توسعه حرم و ایجاد راه‌های مواصلاتی را گرفت، تصور اشتباهی است.
وی تأكید كرد كه مسلماً معماران و مهندسانی هستند كه بتوانند مشكل راه‌های دسترسی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) را حل كنند اما برخی‌ها این مسئله را ارث شخصی خود می‌دانند بنابراین تقاضا می‌كنیم اگر كسانی نمی‌توانند این معضل را حل كنند اجازه دهند بقیه این كار را انجام دهند.

تقویت محبت اهل بیت(ع) در دل مردم، موجب تقویت هویت ملی می‌شود
آیت‌الله دژكام همچنین گفت: اگر به دنبال تقویت هویت و وحدت ملی هستیم باید به تقویت محبت اهل بیت(ع) در دل مردم بپردازیم چرا كه انقلابی كه ملت ایران آن را ایجاد كرد، به یمن محبت اهل بیت(ع) در دل آنان بود.
وی با اشاره به استقبال گسترده عاشقان خاندان عصمت و طهارت از زیارت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) افزود: حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) بیش از 16 میلیون زائر در طول سال داشته است و به طور متوسط روزانه بیش از 40 هزار نفر به زیارت این حرم مطهر مشرف شده‌اند.
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه بافت قدیم شیراز حول محور حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) شكل گرفته است، افزود: بیش از 250 سال پیش شیراز فضای شهری مناسب داشته‌ است آیا اكنون نمی‌شود شهری مناسب داشته باشیم؟ چرا مسئولان محدودیت ایجاد می‌کنند؟ برخی مسئولان شهر را ارث پدری خود می‌دانند نمی‌گذارند دیگران کار کنند.

چرا برخی 16 میلیون زائر حرم شاهچراغ(ع) را نادیده می‌گیرند
امام جمعه شیراز این نكته را یادآور شد كه برخی تنها گردشگران وارد شده به استان را 150 هزار نفر می‌دانند در حالی که از 16 میلیون بازدیدکننده حرم چیزی به زبان نمی‌آورند البته باز هم برای همان 150 هزار نفر گردشگر نیز هیچ برنامه فرهنگی در نظر گرفته نمی‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس، معضلات بافت تاریخی و اطراف حرم مطهر را یادآور شد و گفت: مهاجرت اتباع بیگانه و استقرار آن‌ها در محلات قدیمی و تاریخی و حوالی حرم مطهر شاهچراغ (ع)، تبعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری برای شهروندان شیرازی داشته است.
وی با بیان اینكه در اطراف حرم شاهد ازدیاد جمعیت هستیم، گفت: مسئولان بافت تاریخی نباید فکر کنند که توسعه حرم و توسعه بافت در‌ تناقض با یکدیگر است بلکه باید با برنامه‌ریزی صحیح در کنار حفظ بافت تاریخی نسبت به احیای آن اقدام‌ کنیم زیرا این بافت دیگر جای زندگی کردن برای ساکنین قدیمی ندارد و باید فکری برای این افراد نیز شود.
آیت‌الله دژكام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مواضع اخیر ترامپ تأكید كرد: حرف‌ها و اقدامات ترامپ در موضوع برجام صرفاً باعث می‌شود ما به آن کاری که باید نپردازیم.

دولت تكلیف خود را با برجام مشخص كند
وی افزود: انتظار از مجموعه‌ دولت این است که اگر می‌بینند اروپا نمی‌خواهد مردانگی کند و پای حرفش بایستد؛ صریح و واضح تکلیف خودش، کشور و مردم را مشخص کند.
آیت‌الله دژكام با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری گفت: ما باید به‌جای دلخوش بودن به حمایت اروپا، باید به توان داخلی اتکا کنیم؛ ملت با عظمت، با فرهنگ و با ایمان مردم ایران نه تنها توان حل مشکلات کشور خود بلکه با رویکرد صحیح، توان الگو شدن برای ملت‌های مظلوم جهان را دارند.
امام جمعه شیراز با تصریح اینکه صمیمانه از دولت می‌خواهیم تکلیف مردم را با برجام مشخص کند؛ گفت: در وضع فعلی اقتصاد کشور توقعاتی وجود دارد؛ اولین این توقعات از مجموعه‌ دولت است.

دولت نقشه راه اقتصاد با ثبات را اجرایی كند
وی با اشاره به اینکه رهبری دولت را فراخوان کرده و خیلی جدی کارهایی که باید دولت در فضای کنونی انجام دهد به آنان یادآوری کردند، گفت: در راستای فرمایشات رهبر معظم که مسلما هم دلسوزانه است و هم اگر عمل شود راهگشا خواهد بود؛ از دولت انتظار داریم که نقشه‌ راه اقتصاد با ثبات را که رهبر توقع کرده و طی چند سال هم تذکر داده‌اند، اجرایی شود.
آیت‌الله دژکام گفت: دولت اگر کار اقتصادی هماهنگی ندارد مردم مقصر نیستند؛ اگر مشکلی وجود دارد باید دولت را تقویت کرد و به جایی برسیم که حرکت‌های اقتصادی کشور در کوتاه مدت، میان‌ مدت و بلند مدت چیست.
وی، مواجهه با شرایطی نظیر مشکلات ارزی اخیر را امری نگران کننده دانست و گفت: مردم برای آنکه انقلاب و نظام خود را دوست دارند و آن را می‌خواهند؛ مسلما تحمل می‌کنند، این بدان معنا نیست که مدیران بی‌توجه باشند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تأكید كرد: مطالبه‌ عموم مردم آن است که مسائل را با همان طرح و نقشه‌ مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

حرکت‌های فرصت‌طلبانه و پوپولیستی را باید کنار گذاشت
آیت‌الله دژكام در ادامه با بیان اینکه گاهی در یک فضاهای ملتهب جریان‌های سیاسی می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند؛ گفت: وضع امروز ما این اقتضا را ندارد؛ حرکت‌های فرصت‌طلبانه و پوپولیستی را باید کنار گذاشت.
نماینده ولی فقیه در فارس همچنین گفت: هیچ کس نباید جریانی به این مسائل فکر کند؛ به این فکر باشیم که ایران در این مشکل که به واسطه‌ ضعف مدیریت از داخل و فشارهای دشمن از خارج حادث شده است بتوانیم با همدلی و همکاری مسائل را حل کرده و برای مملکت اسلامی افتخار آفرینی کنیم.
انتهای پیام

captcha