چرا جهاددانشگاهی شکل گرفت/ پرچمداری تولید و توسعه فرهنگی و علمی کشور
کد خبر: 3735505
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰
بابایی تشریح کرد:

چرا جهاددانشگاهی شکل گرفت/ پرچمداری تولید و توسعه فرهنگی و علمی کشور

گروه اجتماعی ـ رئیس جهاددانشگاهی فارس در آستانه فرارسیدن سالروز تشکیل این نهاد انقلابی به تبیین دلایل و شیوه شکل‌گیری و همچنین فعالیت‌های جهاددانشگاهی و پیشرفت‌های آن در عرصه‌های مختلف پرداخت.

چرا جهاد دانشگاهی شکل گرفت/ پرچمداری تولید و توسعه فرهنگی و علمی کشور

به گزارش ایکنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاد دانشگاهی فارس امروز، 12 مردادماه  در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز که به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز تشکیل این نهاد انقلابی برگزار شد، با اشاره به تجارب ارزنده‌ این نهاد در عرصه‌های مختلف‌ فرهنگی، علمی، پژوهشی و اشتغال، بر لزوم استفاده از این توان ارزشمند در مسیر ارتقاء توان تولید ملی تأکید کرد.

اشاره به وجه تسمیه جهاد دانشگاهی
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بر گرفته از ۲ واژه‌ جهاد و دانشگاه است، افزود: جهاد امری مقدس به‌شمار می‌رود که بعد از مباحث مربوط به معاد، بارها در قرآن مورد تاکید قرار گرفته و بیشترین آیات را به خود اختصاص داده است.
بابایی با اشاره به فرمایشات پیامبر مکرم اسلام(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) در خصوص اهمیت و جایگاه جهاد در اسلام، گفت: جهاد یعنی تلاش و کوشش در هر زمینه‌ای که باعث تقویت و اصلاح و یکپارچگی و اتحاد امت اسلامی شود و دفع کردن تجاوز دشمنان با هر روش و وسیله‌ ممکن.

جهاد بر دو نوع است
رئیس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس با یادآوری اینکه جهاد بر ۲ نوع است، گفت: نوعی از جهاد که هدف از آن صلاح و مصلحت مسلمانان و اصلاح عقاید، اخلاق، آداب و امور دینی و دنیوی و رشد و تربیت علمی و عملی امت اسلامی است که اصل و پایه‌ جهاد را شامل شده و نوع دوم جهاد هم به آن اتکا دارد.

جهاد علمی، مهم‌ترین شکل جهاد امروزی است
وی، نوع دوم جهاد را دفع تجاوز دشمنان به اسلام و مسلمانان تلقی و تأکید کرد که عملکرد در این نوع جهاد به نوع اول اتکا دارد و گفت: هدف از جهاد برقراری آئین الهی و توحیدی بوده و این هدف فقط در جهاد نظامی نهفته نیست بلکه امروز جهاد علمی با توجه به شرایط زمان مهم‌ترین شکل جهاد محسوب می‌شود.
بابایی با تصریح اینکه جهاد علمی از ویژگی‌های برجسته‌ امام صادق(ع) و مورد تاکید پیامبر اسلام(ص)، ائمه و خصوصا امیر المومنین(ع) بوده است، گفت: بنا به فرمایش حضرت علی(ع) به وسیله‌ی علم، خداوند اطاعات و عبادت و شناخته می‌شود؛ در روایتی دیگر در نهج‌البلاغه آمده است که علم قدرت است هر کس آن را بیابد با آن یورش برد و هر کس آن را از دست دهد بر او یورش برند.

برخورداری از دانش علمی منشأ اقتدار محسوب می‌شود
رئیس جهاد دانشگاهی فارس با تاکید براینکه برخورداری از دانش علمی منشأ اقتدار محسوب می‌شود، به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «اگر مقتدر نباشیم مقتدران عالم بر ما تاثیر می‌گذارند» اشاره و اضافه کرد: باید قدرت پیدا کنیم و این قدرت بلاشک در ابزارهای نظامی نهفته نیست؛ آنچه در درجه‌ اول در ایجاد اقتدار ملی مهم محسوب می‌شود؛ علم و ایمان است؛ همین دانش می‌تواند اقتدار سیاسی، نظامی، اقتصادی و ... ایجاد کند.

جهاد دانشگاهی؛ پرچمدار تولید و توسعه فرهنگی و علمی کشور
وی گفت: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یکی از اولین‌ نهادهای شکل ‌گرفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به فرمان حضرت امام(ره) پیشکسوت و پرچمدار تولید و توسعه‌ فرهنگی و علمی کشور است.
بابایی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این نهاد با هدف جبران عقب‌ماندگی‌های فرهنگی، توسعه‌ علمی و فناورانه و حتی آموزش‌های عالی و مهارتی و تقویت روحیه‌ خودباوری شروع به فعالیت کرد و اکنون هم به تعبیر مقام معظم رهبری، جهاد دانشگاهی فقط یک نهاد نیست.
وی گفت: شاید در ابتدا فکر می‌شد که جهاد دانشگاهی یک حرکت گلخانه‌ای برای نمونه‌سازی است اما امروز این گلخانه توان و امکان این را دارد که فضای جامعه را به گلستان تبدیل کند چرا که جهاد دانشگاهی هیچ‌گاه به نمونه‌سازی اکتفا نکرده و نمی‌کند.

اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی
بابایی گفت: جهاد دانشگاهی در چهار حوزه فرهنگی، فناوری، آموزش و اشتغال فعالیت داشته و از جهادگرانی صاحب ایمان، تفکر و خلاقیت برخوردار است؛ جهادگرانی که با آگاهی و شناخت کامل از پیشینه و سابقه‌ فرهنگی تاریخی غنی، شجاعت و عزم جدی توانسته‌اند کارهای ناممکن بسیاری را در حوزه‌ها و زمان‌های مختلف انجام دهند.

چرا جهاد دانشگاهی شکل گرفت/ پرچمداری تولید و توسعه فرهنگی و علمی کشور

جهاد دانشگاهی پیشرفت‌های چشم‌گیری در عرصه‌های مختلف دارد
وی اضافه کرد: این نهاد همواره در سایه‌ فرهنگ ایستادگی و مقاومت، نه تنها به سمت ناامید و زوال حرکت نکرده بلکه امروز به پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف دست یافته و بدون تردید خلاقیت، پژوهش و نوآوری جهادگران جهاد دانشگاهی، نقشی تاثیرگذار در این موفقیت‌ها داشته است.
بابایی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در همه‌ دوره‌ها، اقدامات جهاد دانشگاهی در این حوزه‌ را ریشه‌ای، عمیق و اثرگذار ارزیابی کرد و گفت: این نهاد در حوزه‌ فرهنگی با راه‌اندازی مرکز فعالیت‌های قرآنی و خبرگزاری‌های قرآنی(ایکنا) و دانشجویان ایران(ایسنا)، مرکز افکارسنجی(ایسپا) و سازمان انتشارات، به شکل زیرساختی تلاشی گسترده را دنبال کرده است.
وی گفت: در حوزه‌ آموزش نیز این نهاد با ایجاد و توسعه‌ی مراکز تخصصی آموزش کوتاه مدت متعهد و مراکز آموزش‌عالی بلند مدت، رشد علمی را متعهدانه و تخصصی دنبال کرده و همواره تلاش داشته که آموزش‌هایی منجر به مهارت افزایی و کارآفرینی داشته باشد.
بابایی اضافه کرد: در حوزه‌ اشتغال و کارآفرینی با توجه به دغدغه‌های اشتغال در کشور، جهاد دانشگاهی با انعقاد قراردادهای مختلف با دستگاه‌های مرتبط، تلاش کرده که با برندسازی و تولید بدون کارخانه با شناسایی کار و مزیت‌ها، شناسایی افراد علاقه‌مند و توانمند و ارائه‌ آموزش‌های لازم، در زمینه‌ی تولید و ارتباط آن با بازار کمک شایان و موثری داشته باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس گفت: این نهاد در حوزه‌ فناوری نیز می‌کوشد تا به واسطه‌ برخورداری از تیمی قوی، تحقیقات انجام شده را به فناوری تبدیل کرده و در این رابطه عمدتا پژوهش‌های کاربردی مد نظر نظام مقدس جمهوری اسلامی را مورد توجه قرارداده و دنبال کرده است.
وی گفت: پژوهشکده‌ رویان یکی از اقدامات شاخص جهاد دانشگاهی در عرصه‌ ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود، مرکزی که در بخش سلول‌های بنیادی اقدامات اثرگذاری را انجام داده و این فعالیت‌ها را همچنان ادامه می‌دهد.
بابایی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های علمی نظیر سلول‌درمانی، ترمیم زخم و تولید سلول‌های بنیادی، درمان ناباروری و تحقیقات سرطان سینه، تولید داروهای نوترکیب و گیاهان دارویی، شبیه‌سازی و ساخت کنتورهای هوشمند، گیت‌های مترو و ... فعالیت‌های شاخصی را انجام داده است.

تحقق شعار امسال نیازمند همراهی، تلاش و تعامل بین ۲ بخش تولیدکننده و مصرف کننده است
رئیس جهاد دانشگاهی فارس گفت: تحقق شعار امسال نیازمند همراهی، تلاش و تعامل بین ۲ بخش تولیدکننده و مصرف کننده است، فعالیت یک‌سویه‌ مصرف کنندگان نمی‌تواند به قوام بخش تولید کمک کند چرا که تولید کننده باید انتظارات مصرف کننده را در دراز مدت تامین کند در غیراینصورت حمایت از کالای داخلی استمرار و پایداری لازم را نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: ایجاد و تقویت اعتماد در مصرف کننده، ارتقای سطح کیفی تولیدات، بازاریابی در ابعاد ملی و جهانی، فراهم شدن امکان صادرات تولیدات ملی، ایجاد نقدینگی مناسب و عدم اتکای بیش از حد به نفت و اقتصاد تک محصولی از مواردی است که در موفقیت و استمرار تولید داخلی تاثیرگذار محسوب می‌شود.

لزوم ورود عملی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی برای حمایت از تولید داخلی
بابایی با اشاره به ضرورت ورود عملی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی برای تحقق این هدف، گفت: بخش تولید باید جایی مناسب برای فعالیت‌های دانش محور و علمی و تحقیقاتی درون خود باز کند اگرنه تولیداتش همان راهی را خواد رفت که طی این چنددهه رفته است.
رئیس جهاد دانشگاهی فارس آمادگی کامل این نهاد برای استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی، آموزشی و رسانه‌ای و انسانی خود در مسیر کمک به تولید داخلی را اعلام و اضافه کرد که استفاده از پتانسیل‌های جهاددانشگاهی در ابعاد مختلف امروز یک ضرورت غیرقابل انکار است.
وی همچنین با اشاره به همراهی‌های نماینده ولی فقیه در فارس و نماینده‌ عالی دولت در استان، ابراز امیدواری کرد که با تداوم این حمایت‌ها و توسعه‌ تعاملات، زمینه‌ رونق تولید و اشتغال مطلوب‌تر در فارس فراهم شود.
انتهای پیام

captcha