گام جدید حوزه در مسیر تحول اجتهادی با ایجاد درس جدید «الفائق فی الاصول»
کد خبر: 3749822
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

گام جدید حوزه در مسیر تحول اجتهادی با ایجاد درس جدید «الفائق فی الاصول»

گروه حوزه‌های علمیه ــ با ابلاغ مدیرحوزه‌های علمیه، کتاب «الفائق فی الاصول» امسال به صورت آزمایشی جزء برنامه درسی رسمی حوزه قرار گرفته است و طلاب پایه نهم و دهم حوزه می‌توانند درس الفائق را در سامانه آموزش انتخاب و ثبت نام کنند. 

گام جدید حوزه در مسیر تحول اجتهادی با ایجاد درس جدید «الفائق فی الاصول»به گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، مجموعه فقه معاصر که متشکل از اساتید با تجربه و شناخته شده دروس خارج از جمله آیات و حجج اسلام والمسلمی شب زنده دار، قائنی، شهیدی، شوپایی، عندلیب، مدرسی یزدی و تحت اشراف مدیریت حوزه های علمیه می باشد از دو سال قبل یکی از برنامه های خود را تالیف کتب جدید فقهی و اصولی برای تدریس در دروس سطح و خارج قرار داد که بحمد لله بخش اول، اولین اثر پرمایه و حاصل صدها ساعت تلاش علمی آن اساتید با نام «الفائق فی الاصول» به زیور طبع آراسته و از ابتدای سال تحصیلی 97 ـ 98 جز دروس رسمی حوزه شده است.
این اثر در چهار موضوع مهم اصولی و مورد نیاز و کاربردی در مباحث فقه معاصر تالیف گشته است که عبارتند از: باب اول: سیره عقلای قدیم و مستحدث؛ باب دوم: سیره متشرعه قدیم و مستحدث؛‌ باب سوم: قاعده لو کان لبان و باب چهارم: تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه.
در تالیف این کتاب تلاش گردیده ضمن حفظ دقت های خاص اصولی و اجتهادی، با ادبیاتی روان و فصیح و باذکر مثال های خاص فقهی موضوعات کاربردی فوق برای طلاب به طور دقیق بررسی و روشن گردد و با ارجاع به کتب فقهای و اصولیون معاصر و سلف، محققین فعال حوزوی بتوانند بیشتر با تراث علمی شیعه آشنا گردند.
مجموعه فقه معاصر در آینده ای نزدیک با انتشار مباحث مهم اصولی و فقهی زیر که در کتب درسی حوزوی به صورت بحثی مستقل مورد تدقیق و آموزش قرار نگرفته است؛ گامی بسیار مهم در راستای تحول و بالندگی هر چه بیشتر دروس حوزوی بر خواهد داشت؛ موضوعی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و مراجع معظم «دام ظلهم العالی» بوده است.
با ابلاغ مدیرحوزه های علمیه، کتاب «الفائق فی الاصول» امسال به صورت آزمایشی جزء  برنامه درسی رسمی حوزه قرار گرفته است و طلاب پایه نهم و دهم حوزه می توانند درس الفائق را در سامانه آموزش انتخاب و ثبت نام کنند و در صورت موفقیت در امتحان کتبی این درس 3 نمره  تشویقی به امتحان شفاهی کفایه در صورت کسب نمره حداقل 12  افزوده می‌شود.
در نیم سال اول 97 ـ 98 این درس به وسیله آیت الله مهدی شب زنده دار در مسجد اعظم، شبستان ۴ (دار التلاوه) از ساعت: ۱۱ - ۱۲؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد تعظیمی فر در مدرسه آیت الله تبریزی (ره)، مدرس ۳۰۳ از ساعت: ۱۰ -۱۱ برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha