کد خبر: 3776559
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
آیت‌الله جوادی آملی:

تمام کائنات دارای شعور هستند

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه صرفاً با جمادات سروکار نداریم و نباید تصور کنیم موجودات عالم فاقد درک و شعور هستند، گفت: اگر این موجودات در دنیا فاقد شعور باشند، شهادت آنان در آخرت بی‌وجه می‌شود.

همه کائنات دارای فهم و شعور هستندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی جوادی آملی امروز، هشتم دی‌ماه، در ادامه مباحث تفسیری خود در مسجد اعظم قم گفت: زمین، زمان، آسمان و همه کائنات جلوه خدا را نشان می‌دهند؛ بنابراین صرفاً با جمادات سروکار نداریم و نباید تصور کنیم موجودات عالم فاقد درک و شعور هستند.

وی افزود: اینکه در برخی روایات فرمودند که مسجد در قیامت شهادت می‌دهد که فلان فرد در آن نماز خوانده و یا نخوانده است به همین دلیل است؛ بنابراین اگر مسجد درک و شعور نداشته باشد نمی‌تواند شهادت بدهد، زیرا برای شهادت دادن دیدن، شنیدن و فهم شرط ابتدایی است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه کائنات فهم و شعور دارند، ولی در روز قیامت مجاز به حرف زدن می‌شوند، تصریح کرد: آیات الهی را نباید به تشبیه و تمثیل توجیه کرد؛ اینکه در داستان نوح(ع) فرمود که زمین آب را فرو بر و یا به دریا دستور داد که باید فرعون را بگیرد تشبیه و تمثیل نیست بلکه زمین فهمید و آبش را فروبرد و دریا هم فهمید و برای موسی خشک و برای فرعون عامل غرق شدن شد.

وی با تأکید بر اینکه با موجودات آگاه روبرو هستیم و هیچ کس نمی‌تواند جلوی هوشیاری عالم را بگیرد، تصریح کرد: ترابط متقابل میان انسان و موجودات و همچنین اینکه عالم آگاهی دارد در قرآن بیان شده است.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی تصریح کرد: خداوند نظام فاعلی و درونی همه موجودات عالم را در احسن وجه آفرید، زیرا اگر عالم در احسن وجه نبود یا ناشی از بخل یا کم‌علمی بود که در مورد خداوند هیچ کدام وجهی ندارد.

این مرجع تقلید اظهار کرد: هیچ چیزی در عالم از بین نمی‌رود و گم نمی‌شود؛ در سوره اعلی اشاره فرمود که هم مقصد و مقصود و هم راه و راهنما برای عالم آفرینش و انسان معین شده است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن «ذِکْرَى لِلْبَشَرِ» و «تَذْكِرَةٌ» است، اما کسانی که گوش می‌دهند اندک هستند، اظهار کرد: نفخه اول صور طلیعه معاد است؛ وقتی قرار است قیامت برسد تمام صحنه آسمان و زمین جمع و تبدیل به آسمان و زمینی غیر از این می‌شوند، نه اینکه نابود شوند و از بین بروند، زیرا شاهد هستند و باید در صحنه باشند تا کذب و صدق را گزارش کنند.

این مفسر قرآن در مورد ۵۰ هزارسال بودن یک روز در قیامت، بیان کرد: در روایت داریم که قیامت برای مؤمن به اندازه یک نماز واجب است و در آنجا معطلی ندارد، زیرا در دنیا راه‌ها را با سرعت طی کرده و رفته است.

وی با بیان اینکه نشئه مرگ سختی خود را دارد، افزود: برخی بزرگان دینی برخی امور خیر را به حضرت عزرائیل تقدم می‌کردند تا خود او برای گرفتن جانشان بیاید و راحت از آنان جان بگیرد، زیرا خدا برای اوحدی از انسان‌ها توفی می‌کند؛ عزرائیل هم برای خواص تشریف می‌آورند و برای توده مردم ملائکه زیرمجموعه عزرائیل برای گرفتن جان می‌آیند که سختی خود را دارد.

این مفسر قرآن بیان کرد: در جریان وجود مبارک پیامبر (ص) خداوند قبض روح می‌کند لذا عزرائیل اجازه می‌گیرد و بر پیامبر (ص) وارد می‌شود.

انتهای پیام

captcha