برنامه فرانسه برای محدود کردن تدریس عربی در مساجد
کد خبر: 3778962
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵

برنامه فرانسه برای محدود کردن تدریس عربی در مساجد

گروه بین‌الملل- دولت فرانسه قصد دارد برای آنچه مبارزه با افراط‌گرایی می‌خواند، تدریس زبان عربی در مساجد و سازمان‌های خصوصی را محدود کند.

به گزارش ایکنا به نقل از نیویورک‌تایمز؛ «حبیبه حاتم» 9 ساله صبح روزهای یکشنبه پس از خوردن صبحانه برای شرکت در کلاس عربی راهی مسجدی محلی در شمال پاریس می‌شود.
 
بر دیوارهای کلاس، نقاشی‌های رنگارنگی از نحوه وضو گرفتن به همراه تصاویری از پروانه، ماشین‌ها، هویج و معادل عربی آنها به چشم می‌خورد.

پدربزرگ و مادر بزرگ حبیبه در دهه 1960 از تونس به فرانسه آمدند و پدرش معتقد است اینکه دخترش با ریشه‌های خود پیوند داشته باشد مهم است. اما در  مدرسه دولتی که او در آن درس می خواند درس عربی ارائه نمی‌شود.  

حدود 3 میلیون نفر در زندگی روزانه خود از زبان عربی استفاده می‌کنند که این زبان را به رایج‌ترین زبان خارجی این کشور تبدیل کرده، اما زبان عربی به ندرت در مدارس این کشور تدریس می‌شود. از این رو، مساجد و موسسات خصوصی برای پر کردن این خلا اقداماتی انجام داده‌اند.

اکنون دولت فرانسه از افزایش روزافزون کسانی که خارج از نظارت دولت عربی فرا می‌گیرند نگران شده است. وزارت آموزش پرورش فرانسه در ادامه اقدامات دولت این کشور علیه آنچه افراط‌گرایی می‌خواند، در ماه سپتامبر تصمیم خود برای کنترل تدریس عربی را اعلام کرد تا یک برنامه درسی غیر دینی به جای آنچه موسسات اسلامی ارائه می‌کنند، تدوین شود که می‌تواند با افراط‌گرایی مقابله کند.

ژان میشل بلانک (Jean-Michel Blanquer) وزیر آموزش و پرورش فرانسه ادعا کرده که می‌خواهد به زبان عربی اعتبار ببخشد زیرا عربی یک زبان ادبی بزرگ است.

این وزارتخانه قصد دارد مطالعه زبان عربی را ترویج دهد و دسترسی به کلاس‌های عربی را تسهیل کند، اما جزئیاتی از برنامه خود را ارائه نکرده است. به جز اینکه اعلام شده زبان عربی در کنار زبان روسی و چینی تقویت خواهد شد.

در سال تحصیلی 2017- 2018 تنها 2 دهم درصد از دانش‌آموزان در مدارس دولتی این کشور در کلاس‌های عربی شرکت کردند.
 
انتهای پیام
 
captcha