تغییر نگرش سنتی نسبت به جایگاه مدیریتی زنان پس از انقلاب
کد خبر: 3793182
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
چنارانی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد؛

تغییر نگرش سنتی نسبت به جایگاه مدیریتی زنان پس از انقلاب

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور بانوان در جایگاه‌های انتخاباتی بعد از انقلاب اسلامی گفت: با تغییر نگرش در ساختار سنتی نظام، امروز انتخاب زنان برای پست‌های مدیریتی به یک جریان به روز سازی شده رسیده و افکار مردم این ساختار را می‌پذیرد که حضور زنان نیز به اندازه مردان در تمام ساختارهای کلی جامعه مؤثر است.

تغییر نگرش سنتی نسبت به جایگاه مدیریتی زنان پس از انقلابهاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص جایگاه زنان در مقایسه با قبل از انقلاب بیان کرد: آنچه که بعد از انقلاب برای زنان خاص بوده، همین جایگاه های انتخاباتی است که مردم خودشان امروز نماینده زن انتخاب می کنند.

وی افزود: این در گذشته سخت بود و در نیشابور نیز مردم برای اولین‌بار، بعد از 38 سال به یک نماینده زن رأی دادند؛ این یعنی تغییر نگرش‌ها در ساختار سنتی نظام؛ یعنی ساختارهای سنتی کم کم با تغییراتی همراه بوده و امروز به یک جریان به روزسازی شده رسیده که افکار مردم و امروز جامعه این ساختار را می‌پذیرد که حضور زنان نیز به اندازه مردان در تمام ساختارهای کلی اجتماعی، فرهنگی،سیاسی، اقتصادی و... مؤثر بوده و این نگرش اهمیت بالایی دارد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: انتقادی که به دولت داشتیم این است که در جایگاه وزارتخانه برای زنان جایگاهی نداریم. البته دو معاون ریاست جمهوری زنان جامعه ما هستند و بسیاری از پست های کشور در دست بانوان اداره می‌شود. برنامه دولت فعلی نیز این بود که 30 درصد پست‌های مدیریتی را به زنان بسپارد.

چنارانی ادامه داد: درست است که بانوان در جایگاه کلان پستی ندارند اما در جایگاه های میانی پست های بسیاری دارند. صندلی های دانشگاهی و آمار حضور دختران ما در مراکز آموزش عالی تقریباً بالای 64 درصد می رسد. این همه تلاش هایی است که توسط زنان انجام می شود.

وی خانواده را به عنوان مهمترین جایگاه در یک جامعه برشمرد و گفت: پایگاه خانوادگی ما در جمهوری اسلامی ایران نسبت به جوامع دیگر از جایگاه بالایی برخوردار است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز هر یک از جوامع دنیا بخواهند یکی از نهادهای مهمی را در رأس برنامه‌هاشان تخریب کنند، اولین نهاد، یعنی خانواده را نشانه می‌گیرند و خوشبختانه استحکام خانواده در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا بیشتر است که این امر نشان از مدیریت خوب بانوان ما بوده که هم توانسته‌اند در خانه و هم در عرصه‌های مختلف جامعه فعالیت‌های زیادی را انجام دهند.

برای نوشتن قانون مرتبط با جامعه زنان دچار مشکل هستیم
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بپذیریم آنچه امروز اهمیت ویژه‌ای دارد، ساختار قانونی جمهوری اسلامی ایران است و آنچه ما در آن نقص بسیاری دیدیم، این است که متأسفانه در ساختار مجلس شورای اسلامی از 290 نماینده ما فقط 17 خانم داریم و برای نوشتن قانون جامعه زنان واقعا دچار مشکل هستیم چون نمی‌توانیم رأیی بگیریم.

چنارانی اظهار کرد: ما امروز یک چیز ساده را در جامعه مطرح می‌کنیم آن هم این است که ازدواج در دختران زیر 13 سال و پسران زیر 15 سال ممنوع است چرا که هنوز دختر زیر 13 سال عملاً به لحاظ سنی کودک محسوب می‌شود و باید در دنیای کودکی خود سیر کند. امام علی(ع) نیز می‌فرمایند: «فرزند زمان خویش باش».

چنارانی ادامه داد: متأسفانه آنچه را که به غلط امروز در جامعه جاری و ساری می‌کنند، ممنوعیت ازدواج زیر 15 سال است اما حرف ما در خصوص ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال است.

وی اضافه کرد: ما با ازدواج دختران زیر 13 سال مخالفیم چرا که دختران در این سن هنوز کودک هستند و برای اداره زندگی هنوز به پختگی لازم نرسیده‌اند؛ لذا در زندگی دچار مشکلات خواهند شد. این حرف سنگینی نیست که آنقدر با ما مبارزه می‌کنند ولی ما می‌جنگیم تا قانون ممنوعیت ازدواج زیر 13 سال را تصویب کنیم.

چنارانی افزود: برای اینکه بتوانیم از جایگاه زنان به شکل ایرانی و اسلامی دفاع کنیم، باید بتوانیم بر مجاری قانونی ورود کنیم و این نیازمند اتحاد زنان در جامعه است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به جرات می گویم که نیمی از جامعه امروز ما را زنان تشکیل می‌دهند پس چرا زنان نباید برای خود نمایندگانی انتخاب کنند لذا ما باید به این بیندیشیم که برای حفظ ثبات و جایگاه زنان نیازمند این هستیم که از مجاری قانونی و مجاری قوه مقننه ورود کرده و تا نتوانیم قانون بنویسیم در شکل اجرایی مشکل خواهیم داشت و هرگز نخواهیم توانست از جایگاه زن دفاع کنیم.

وی گفت: خوشبختانه تا امروز توانسته‌ایم به جاهای خوبی برسیم ولی این نیازمند آن است که همه با هم همکاری داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha