‌‌را‌ه‌اندازی پردیس‌های «شهر رمضان» در ۱۲۲ مسجد شاخص تهران
کد خبر: 3808869
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
مدیرکل فرهنگی شهرداری خبر داد:

‌‌را‌ه‌اندازی پردیس‌های «شهر رمضان» در ۱۲۲ مسجد شاخص تهران

گروه جامعه ــ مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در ایام ماه مبارک رمضان نشاط معنوی، افزایش حس همدردی برای رسیدگی به نیازمندان، ترویج اذان‌گویی، انس با قرآن و همچنین اهمیت به مساجد را در دستور کار قرار داده‌ایم، از را‌ه‌اندازی پردیس‌های فرهنگی «شهر رمضان» در ۱۲۲ مسجد شاخص پایتخت و برگزاری محفل انس با قرآن کریم در ۳۵۲ سرای محله خبر داد.

ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تشریح برنامه‌های شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: این ماه فرصت مناسبی است تا بتوانیم روحیه همدلی را در جامعه ایجاد کنیم؛ به همین دلیل در مناسب‌های مختلف فعالیت‌هایی را در سطح شهر انجام می‌دهیم. در ماه رمضان، فضای همدلی و نوع دوستی میان مردم بیشتر می‌شود و مطالعات نشان داده که میزان جرائم و بزهکاری کاهش پیدا می‌کند؛ به همین مناسبت در این ماه برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم تا مردم بتوانند از فرصت و فضای ایجاد شده بیشترین بهره را ببرند.
 
وی با بیان اینکه به‌عنوان مدیریت شهری باید حال و هوای ماه مبارک مضان را بر شهر حاکم کنیم، افزود: ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن و بهار قرآن است؛ بنابراین هماهنگی‌های لازم برای برپایی محافل انس با قرآن در سرای محلات و مساجد انجام شده است. همچنین هماهنگی‌های لازم را برای نوشتن شعار و پیام‌های ماه مبارک رمضان بر روی بیلبورد‌های شهری در دستور کار قرار گرفته است. این پیام‌ها برگرفته از ۲۵ فراز خطبه شعبانیه است. همچنین موضوع اذان و ترویج اذان زنده را پیگیری کرده‌ایم و مقرر شد تا در هر منطقه، حداقل ۱۰ نقطه این اذان گفته شود. در این زمینه نیز تلاش کردیم از جوانان و نوجوانانی که آمادگی فرهنگ‌سازی این موضوع را دارند استفاده کنیم.

رفیع در ادامه با اشاره به اینکه در ایام ماه رمضان نشاط معنوی، افزایش حس همدردی برای رسیدگی به نیازمندان، ترویج اذان‌گویی، انس با قرآن و همچنین اهمیت به مساجد را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: ماه مبارک رمضان ماه شادی و نشاط مؤمنان است و فضای این ماه به‌جز شب‌های قدر و ایام شهادت حضرت علی(ع)، فضای سرور و ابتهاج معنوی است؛ بر همین اساس ما هم سعی کردیم که در نیمه اول این ماه در نقاط مختلف شهر، یعنی در هر منطقه یک نقطه، برنامه‌ها و پردیس‌های فرهنگی را با عنوان شهر رمضان برگزار کنیم. در این جشن‌ها به جز برنامه‌های شاد و نشاط‌‌آور، برنامه‌های دینی و قرآنی ازجمله تواشیح، قرائت و برنامه‌هایی که حال و هوای ماه مبارک رمضان را ایجاد می‌کند برگزار خواهیم کرد.
 
توجه به ایمنی مساجد 
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه محافل انس با قرآن ویژه بانوان در این ایام برگزار می‌شود، گفت: در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع)، ۲۲ جشن بزرگ را در ۲۲ منطقه تهران برگزار می‌کنیم تا شادی و نشاط معنوی را در فضای شهری تهران حاکم کنیم. پیش‌بینی کرده‌ایم که در ۱۲۲ ناحیه شهر تهران، ۱۲۲ مسجد محوری و شاخص محلات را انتخاب و فعالیت‌های ویژه‌ای را ازجمله غبارروبی، عطرافشانی، تعمیرات ضروری، رمپ معلولین و شستشوی فرش‌ها انجام شود. یک هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان هم رسیدگی به ایمنی مساجد توسط سازمان آتش‌نشانی بررسی شد تا حادثه مسجد ارگ تکرار نشود، به طور کلی کمک می‌کنیم تا وضعیت مساجدمان در ماه مبارک رمضان بهتر باشد.

وی در ادامه به افزایش جلسات قرآن خانگی در مناطق مختلف شهر تهران اشاره کرد و افزود: مقرر شد پایگاه‌های توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در مناطق مختلف شهر تهران، جلسات قرآن خانگی را شناسایی کنند تا ما بتوانیم بسته‌های ویژه و حمایتی مانند قرآن، رحل و امثال آن را هدیه کنیم. از آنجایی که بسیاری از هموطنان ما در مواقع اذان و افطار در خیابان‌ها و بیرون از منزل هستند، پیش‌بینی شده‌ است تا با همراهی خیرین، سمن‌ها و مراکز خیریه، طرح افطاری ساده را داشته باشیم، به طور قطع این اقدام، تأثیر مثبتی در اشاعه فرهنگ کار خیر و اطعام خواهد داشت.

رفیع با بیان اینکه چاووشی‌‌ خوانی و منقبت‌خوانی ماه مبارک رمضان از جمله برنامه‌هایی است که در گذشته در شهرهای کوچک و روستا‌ها اجرایی می‌شده است، گفت: این موضوع توسط گروه‌های موسیقی اقوام به سبک و سیاق سنتی و مذهبی برای این ایام برگزار می‌شود. مقرر شد تا در ۱۲۲ پردیس‌ فعالیت‌هایی از قبیل استقرار مهدقرآنی جهت نگهداری از کودکان حین برنامه‌های فرهنگی مذهبی، ارائه و فروش محصولات فرهنگی به نفع سیل‌زدگان همراه با جمع‌آوری کمک‌های مردمی و آماده‌سازی و بهسازی فضا و حریم مساجد انجام شود.
 
پیاده‌راه‌های شهر رمضان
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در مورد مراسم عید فطر و برنامه‌های آن نیز گفت: رویکرد ما در این برنامه‌ها شادی و نشاط عید فطر خواهد بود. بر همین اساس برپایی ایستگاه‌های فرهنگی در جوار محل برگزاری نماز عید فطر، اهدای بسته فرهنگی ویژه نوجوانان و اهدای شاخه گل به نمازگزاران از جمله برنامه‌های این مناسبت خواهد بود. همچنین پیش‌بینی کردیم تا جلسات تفسیر قرآن در ۴۰ مسجد شهر تهران با همکاری مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران برگزار شود. همچنین جلسات انس با قرآن در ۳۵۲ سرای محله پایتخت برگزار می‌شود. برنامه مهم و ویژه ما پیاده‌راه‌های شهر رمضان است که ‌در نیمه اول ماه مبارک رمضان در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برپا می‌شود.

رفیع با بیان اینکه برپایی پیاده‌راه‌های فرهنگی و هنری در راستای احیای حیات شبانه شهر انجام می‌شود، تصریح کرد: این ۲۲ پیاده‌راه بعد از افطار تا نیمه شب با حال و هوای ماه رمضان در شهر تهران برپا می‌شود. این پیاده‌راه‌ها شامل سکوهای هنر، رونق تولید، سلامت، کودک و نوجوان، ورزش، بازی و سرگرمی و تغذیه سالم است.

وی گفت: این پیاده‌راه‌ها در بوستان‌های قیطریه، نهج‌البلاغه، ملت، پلیس، جوانمردان، لاله، فدک، المهدی، دانشجو، نرگس، هرندی، سمیه، پامچال، قائم، ولایت، باغ موزه قصر، بازار دوم نازی‌آباد، خیابان شهید ابدام، فلکه دوم نیروی هوایی، جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و دریاچه شهدای خلیج فارس برپا می‌شوند.
 
دختران روزه اولی
رفیع در تشریح برنامه‌های ویژه بانوان چنین گفت: برگزاری ویژه‌برنامه «دختران روزه اولی»، برگزاری نشست زنان کارآفرین به مناسبت وفات حضرت خدیجه(س) و برپایی نمایشگاه دستاورد‌های زنان سیل‌زده و ارتقای حس توانمندی و خود‌باوری نیز جزو برنامه‌های این ایام است.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در مورد دیگر برنامه‌ها، اظهار کرد: فعالیت ایستگاه‌های ثابت و سیار اهدای خون، کمپین «تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یک بار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیرپلاستیکی» و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع تغذیه سالم جزو دیگر برنامه‌های اجرایی در ماه مبارک رمضان است.

وی در خصوص برنامه‌های سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی بیان کرد: اهدای سبد خواروبار ویژه تکریم خانواده‌های در معرض آسیب و آسیب‌دیده، اختصاص پنج میلیون ریال به صورت سبد، کالا یا بن‌شهروندی برای ۱۱۱ خانواده، آماده‌سازی و غباروبی نمازخانه‌های مراکز تحت پوشش، برگزاری برنامه‌های تلاوت قرآن ویژه مددجویان و پرسنل، تهیه سبد کالا ویژه کودکان آسیب‌دیده و در معرض آسیب، دیدار با کارگران از کار افتاده با حضور شهردار منطقه، ارائه محصولات و تولیدات کسب و کار‌های محلی و مشاغل خانگی و همچنین نشست‌هایی با موضوع انتقال تجربیات و مشاوره جهت راه‌اندازی کسب و کار از جمله برنامه‌های این سازمان است.
 
انتهای پیام
captcha