رویکردهای جدید ستاد امر به معروف/ از تأسیس سازمان‌های مردم‌نهاد تا تدوین اطلس مشکلات استان‌های کشور
کد خبر: 3811984
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱
حجت‌الاسلام محبی تشریح کرد:

رویکردهای جدید ستاد امر به معروف/ از تأسیس سازمان‌های مردم‌نهاد تا تدوین اطلس مشکلات استان‌های کشور

گروه جامعه ــ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در نخستین نشست خبری خود که در نمایشگاه قرآن برگزار شد، جدیدترین رویکردهای این ستاد را تشریح کرد.

رویکردهای جدید ستاد امر به معروف/ از تأسیس سازمان‌های مردم‌نهاد تا تدوین اطلس مشکلات استان‌های کشوربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین نشست خبری حجت‌الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه با حضور اصحاب رسانه در محل غرفه این ستاد در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام محبی در این نشست اظهار کرد: چهار سال از تصویب قانون حمایت از آمران به معروف می‌گذرد و بر مبنای آن، ستاد امر به معروف و نهی از منکر از پشتوانه کامل قانونی برخوردار است، با این حال معتقدیم عملکرد جمهوری اسلامی در زمینه امر به معروف، خوب نبوده، چرا که این فریضه به روابط میان انسان‌ها آن هم در یک حوزه خاص همچون عفاف و حجاب خلاصه شده است.

وی در ادامه گفت: امام کاظم(ع) فرموده‌اند: اگر امر به معروف نکنید، اشرار بر شما حاکم می‌شوند و هر چه دعا کنید، مستجاب نخواهد شد، همچنین امام علی(ع) نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند که اگر حاکمان اصلاح شوند، مردم اصلاح می‌شوند. با این مقدمه، امر به معروف حاکمان از سوی مردم در اولویت و واجبی عینی است، اگر مردم یاد بگیرند که حاکمان را درست امر به معروف کنند، فرهنگ مسئولیت اجتماعی تقویت می‌شود.

حجت‌الاسلام محبی با اشاره به سخنی از آیت‌الله جوادی آملی که می‌گوید: ظاهر مردم ایران، باطن مسئولان جمهوری اسلامی است، گفت: اگر ناهنجاری‌هایی بین مردم وجود دارد، به خاطر مسئولان است، ما آموزش نحوه صحیح امر به معروف و ترویج مطالبه‌گری از طریق رسانه را در اولویت قرارداده‌‌ایم. همه به اشتباه فکر می‌کنند که ستاد امر به معروف مجری مقابله با منکرات است، در حالی که این ستاد، تنها وظیفه فرهنگ‌سازی و احیای امر به معروف را به عهده دارد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام میرزایی، معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: رویکردهای جدید ستاد برگرفته از حکم آیت‌الله صدیقی، رئیس ستاد برای حجت‌الاسلام محبی است، رویکرد ما این است که جایگاه امر به معروف را در کشور ارتقا بدهیم و مردم بتوانند از مسئولان مطالبه کنند، کسی نباید فکر کند که این ستاد، گشت ارشاد است.

وی با اشاره به اعتراضات مردم در دی‌ماه 96 اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، 95 درصد افرادی که در اعتراض‌ها بودند، مطالبه به حق اقتصادی داشتند، اما 5 درصد که نفوذی دشمن بودند، هوچی‌گری و کارهای هنجارشکنانه کردند که موجب بروز خسارت به کشور شد. در مطالبه‌گری، «حل مسئله» باید جای خود را به هیجان و هوچی‌گری بدهد. در این راستا مجموعه‌های تخصصی و مردمی امر به معروف را در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد، راه‌اندازی و حمایت می‌کنیم که همان «لشگرهای مطالبه‌گری» در بیان رهبر انقلاب است.

حجت‌الاسلام میرزایی در ادامه گفت: رویکرد بعدی ما، هدایت و راهبری دستگاه‌های موجود است، در حال حاضر 17 دستگاه در کشور مجوز سازمان مردم‌نهاد صادر می‌کنند و هزاران سازمان مردم‌نهاد در کشور داریم، خیلی از این مجموعه‌ها تمایل دارند در زمینه امر به معروف فعالیت کنند، اما راهش را نمی‌دانند. ستاد امر به معروف برای آموزش تخصصی به این «ان جی او»ها برنامه‌ریزی کرده است تا بتوانند با پشتوانه قانونی در حوزه‌هایی همچون تعلیم و تربیت، محیط زیست و ... فعالیت کنند و حتی از روند بعضی پرونده‌های قضایی اطلاع داشته باشند.

رویکردهای جدید ستاد امر به معروف/ از تأسیس سازمان‌های مردم‌نهاد تا تدوین اطلس مشکلات استان‌های کشور

معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف اظهار کرد: در حال حاضر 100 هزار طلایه‌دار امر به معروف در کشور داریم که انتظار ستاد در گذشته از آنان، مانور لسانی در زمینه حجاب بوده است، اما رویکرد ما این است که برای این طلایه‌داران، آموزش‌های تخصصی در نظر بگیریم تا در موضوعاتی تخصصی با کارت مخصوص به امر به معروف بپردازند.

حسین علی مددی، معاون رسانه، فرهنگ‌سازی و آموزش ستاد امر به معروف نیز به تولیدات جدید این مجموعه در زمینه انیمیشن، دوربین‌مخفی، کلیپ آموزشی اشاره کرد و از برگزاری جشنواره فصلی و مردمی امر به معروف بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد.

در پایان این نشست از جدیدترین پیمایش میدانی ستاد امر به معروف که توسط مرکز افکارسنجی دانشگاه تهران انجام شده است، رونمایی به عمل آمد.

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha