جدال بر سر اعتبار تفسیر علمی قرآن از نسخ تا ضرورت
کد خبر: 3827844
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
در کرسی «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» صورت گرفت؛

جدال بر سر اعتبار تفسیر علمی قرآن از نسخ تا ضرورت

گروه حوزه‌های علمیه ــ در جریان برگزاری کرسی «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» جدالی علمی بر سر اعتبار تفسیر علمی درگرفت؛ برخی اعتبار آن را زیر سؤال بردند و برخی از آن دفاع کردند و برخی نیز پیشنهاد مناظره دادند.

جدال بر سر اعتبار تفسیر علمی قرآنبه گزارش ایکنا، پیش‌اجلاسیه «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» شامگاه سه‌شنبه، 25 تیر، در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ در بخشی از این کرسی، جدالی علمی بر سر اعتبار تفسیر علمی از قرآن شکل گرفت.

این جدال زمانی شروع شد که ارائه‌دهنده این کرسی یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کوثری، قرآن‌پژوه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در دفاع از خود در برابر نقد ناقدان بر مباحث وی در مورد وجوه و نظائر قرآن کریم، از جمله اینکه چرا وی به علوم جدید در این بحث بی‌توجه بوده است، بیان کرد که تفسیر علمی منسوخ شده است.

بیان این تعبیر که «تفسیر علمی منسوخ شده است» کافی بود تا باعث واکنش حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی مسترحمی، مدیر گروه قرآن و علوم مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، که 11 رشته را در زمینه قرآن و علوم مانند قرآن و نجوم، قرآن و روان‌شناسی، قرآن و جامعه‌شناسی و ... راه‌اندازی کرده است، برانگیزد.

کوثری تأکید کرد: در مورد استفاده از علوم جدید که حجت‌الاسلام والمسلمین مسترحمی بیان کردند: باید گفت که تفسیر علمی منسوخ شده است؛ زیرا اشکالات فراوانی دارد و این اشکالات هم آشکار شده است و مضرات زیادی هم برای نسبت دادن برداشت‌ها به قرآن داشته و ممکن است در شأن قرآن خدشه ایجاد کند.

مسترحمی هم در واکنش به سخنان کوثری گفت: «تفسیر علمی بی‌ضابطه» می‌تواند این پیامدها و مضرات را داشته باشد، وگرنه تفسیر علمی باضابطه ایرادی ندارد، بلکه در عصر کنونی ضروری است.

برپایی مناظره

به دنبال این بحث حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) و داور این کرسی، تأکید کرد: بنده پیشنهاد می‌دهم مناظره‌ای با حضور آقای کوثری و مسترحمی که مدیرگروه قرآن و علوم است برگزار شود و برخی اساتید مانند مهدوی‌راد هم حضور داشته باشند.

مقابله وهابیت با تفسیر علمی

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد، دیگر داور این کرسی، هم تصریح کرد: آقای مسترحمی باید چند جلسه برای تبیین ماهیت تفسیر علمی تشکیل دهد؛ زیرا درک‌های غلطی از این موضوع وجود دارد. همچنین درک غلطی از طنطاوی وجود دارد، زیرا او اصلاً انسانی علمی در معنای تسلط بر علوم تجربی نیست؛ جریان تفسیر علمی در جهان اسلام جریان مبارکی است، گرچه مشکلاتی هم داشته است.

وی در پایان بیان کرد: جریان وهابیت به شدت به جریان علمی حمله می‌کنند و نمی‌گذارند رشد کند؛ داماد آقای کردی که تاریخ قرآن و تبرک‌الصحابه را دارد و عضو شورای استفتاء عربستان هم هست به بنده می‌گفت که آقای کردی تفسیری علمی در 28 جلد دارد، ولی وهابیت اجازه نمی‌دهد که چاپ شود و بنده هم هزینه آن را ندارم. «جامعی» بین طنطاوی و عبده و دیگران با رهیدن از کاستی‌های تفسیر آنان است.

انتهای پیام

captcha