انتقاد گزارشگر سازمان ملل از سیاست نیجریه علیه جنبش شیعیان
کد خبر: 3839615
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

انتقاد گزارشگر سازمان ملل از سیاست نیجریه علیه جنبش شیعیان

گروه بین‌الملل ــ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه ضمن محکوم‌ کردن استفاده بیش از حد دولت این کشور از نیروی قهریه علیه جنبش اسلامی شیعیان نیجریه، تأکید کرد: هیچ شواهدی مبنی بر این که این جنبش مسلح است یا تهدیدی علیه نیجریه محسوب می‌شود وجود ندارد.

انتقاد گزارشگر سازمان ملل از سیاست نیجریه علیه جنبش شیعیانبه گزارش ایکنا؛ به نقل از «الیوم السابع»، «انیس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه، در کنفرانس مطبوعاتی در ابوجا، پایتخت نیجریه، با اشاره به وجود ناامنی در این کشور آفریقایی تأکید کرد: این ناامنی موجب بحران شدید در نیجریه می‌شود و سرکوب اعتراضات ممکن است امنیت سایر کشورهای آفریقایی را نیز به خطر بیندازد. لذا رسیدگی فوری به آن ضرورت دارد.
 
وی با ارائه گزارشی از نتایج اولیه مشاهدات خود از نیجریه در سفر 12 روزه به این کشور، وضعیت کلی نیجریه را بسیار نگران‌کننده و پُرتنش توصیف کرد.
 
گزارشگر سازمان ملل افزود: نیروهای پلیس و ارتش به صورت افراطی در نقاط مختلف این کشور دست به کشتار مردم می‌زنند و علاوه بر اینکه پیگیری قضایی در این موارد صورت نمی‌گیرد، مجازاتی نیز در کار نیست.
 
کالامار تأکید کرد: نیجریه نیازمند تغییر در سیستم قضایی و پلیس و ارتش است تا مردم در صورت نبودِ عدالت، به اعتراض‌های خشونت‌آمیز روی نیاورند.

وی ضمن محکوم‌ کردن استفاده بیش از حد دولت این کشور از نیروی قهریه علیه جنبش اسلامی نیجریه تأکید کرد: هیچ شواهدی مبنی بر این که این جنبش مسلح است یا تهدیدی علیه نیجریه محسوب می‌شود،‌ وجود ندارد.

انیس کالامار ممنوعیت فعالیت این گروه را غیر قابل قبول خواند و گفت: این ممنوعیت براساس آنچه دولت تصور می‌کرده که جنبش اسلامی نیجریه انجام خواهد داد اعمال شده است، نه براساس اقداماتی که این جنبش تا به حال انجام داده است.

دولت نیجریه ماه گذشته فعالیت‌ جنبش اسلامی نیجریه را که شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر آن، سال‌هاست بدون حکم در زندان به سر می‌برد، ممنوع اعلام کرد.

انتهای پیام
captcha