فرهنگ میزبانی از زائرین در قم ارتقا و اعتلا یابد
کد خبر: 3844713
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
استاندار قم:

فرهنگ میزبانی از زائرین در قم ارتقا و اعتلا یابد

گروه اجتماعی ــ استاندار قم در جلسه ستاد اربعین حسینی گفت: با توجه به حضور زائرین در حرم مطهر(س) این فرهنگ میزبانی نیازمند ارتقا و اعتلا است، در عراق این فرهنگ میزبانی از ما غنی‌تر است و لذا لازم است تا در قم برای ارتقای فرهنگ میزبانی تلاش کنیم.

فرهنگ میزبانی از زائرین در قم نیازمند ارتقا و اعتلا استبه گزارش ایکنا از قم، بهرام سرمست استاندار قم عصر امروز دوم مهرماه، در نشست ستاد هماهنگی اربعین حسینی که در سالن محراب حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه قم مورد اقبال زائرین داخلی و خارجی است نقش آن در تدارکات ویژه مراسم اربعین بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در تمام این مناسبت‌ها مدیریت استانی این بوده است که اولا آسیب شناسی از برنامه‌هایی که در سنوات گذشته برگزار شده، انجام شود که خوشبختانه در ستاد اربعین جلسات منظمی تشکیل شده و آشسیب شناسی مورد نظر انجام شده‌است.

استاندار قم بیان کرد: بر اساس این آسیب شناسی پیش بینی‌های انجام شده‌است؛ در این رابطه بخشی از کمیته‌ها مانند کمیته خدمات شهری بازسازی شده و به این ستاد اضافه شدند و امسال تاکید ما بر این بوده که خدمات شهری شهرداری پررنگ‌تر و جدی‌تر ظاهر شود و اعتقاد ما بر این است که محیط شهری را به مثابه منزلی برای پذیرایی مهانان آماده و فراهم آوریم.

سرمست در خصوص فرهنگ میزبانی گفت: ایرانی‌ها به مهمان نوازی مشهور هستند و با توجه به حضور زائرین در حرم مطهر(س) این فرهنگ میزبانی نیازمند ارتقا و اعتلا است، در عراق این فرهنگ میزبانی از ما غنی‌تر است و لذا لازم است تا در قم برای ارتقای فرهنگ میزبانی تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه صداوسیما در اطلاع رسانی اربعین محور اصلی قرار گرفته است، گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته اقدامات صداوسیما مطلوب‌تر است اما کافی نیست و لازم است فضای مجازی را به نوعی در اختیار بگیرند و برای پذیرایی و شرکت در مراسم اطلاع رسانی گسترده داشته باشند.

سرمست ادامه داد: ما مسئولین اجرایی علاوه بر وظیفه سازمانی وظایف اعتقادی و دینی داریم و فعالیت و همکاری در خصوص این مراسمات یک کار دینی است و نمی‌توانیم مانند مابقی کارها و اقدامات دیگر بهانه جویی کنیم و لذا در خصوص این گونه مراسمات مذهبی کم و کاستی‌ها به حداقل خواهد رسید.

وی با بیان اینکه لازم است بعد مردمی راهپیمایی اربعین را تقویت کنیم، یادآور شد: ما مسئولین اجرایی در راستای تقویت این فرهنگ حمایت خود را اعلام می‌کنیم همچنین هیچ گاه نباید از اینکه دشمن برای قم و اماکن مقدس مثل جمکران و حرم مطهر نقشه‌های شومی در سر دارد، غافل شویم و لذا در این زمینه باید رسیدگی و سخت گیری‌های لازم در دستور کار قرار بگیرد.

سرمست با بیان اینکه در صورت امکان، نماز جمعه در ایام اربعین در حرم مطهر اقامه شود، افزود: اگر این اتفاق افتد امکان استفاده از مصلی برای اقامت و پذیرایی از زائرین حرم مطهر فراهم می‌شود.

استاندار قم گفت: ما بر اساس اعتقادات دینی و مذهبی خود در تدارکات مناسبت‌های مذهبی فعال هستیم اما هرسال گزارشات پراکنده‌ای از نهادها وسازمان‌های مختلف داریم که مستندسازی انجام نمی‌شوند، لازم است یک مجموعه مدون از برنامه ریزی های انجام شده برای پذیرایی و میزبانی از زائرین تدوین شود تا علاوه بر  فراهم شدن امکان ارزیابی و تشویق افراد فعال در این زمینه، امکان تذکر و توبیخ افراد خاطی و کم کار در ستاد اربعین نیز وجود داشته باشد.

وی با اشاره به بازتاب سیاسی پیاده روی اربعین در جهان و حساسیت‌های ویژه امنیتی نسبت به این اجتماع عظیم، ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی نباید توصیه‌های امنیتی را مانعی برای فعالیت‌های خود بدانند زیرا آگاه باشند که محتوا و معنا دادن به برنامه ریزی‌های مختلف جهت آماده سازی حضور زائرین از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

انتهای پیام

captcha