انتشار طرح تشویقی سازمان اوقاف برای حافظان قرآن در رسانه‌ها
کد خبر: 3853499
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹

انتشار طرح تشویقی سازمان اوقاف برای حافظان قرآن در رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برخی صفحات معارفی رسانه‌ها در هشتمین روز از آبان‌ماه در کنار پرداختن به ماه ربیع‌الاول و مناسبت‌های این ماه،‌ جزئیات بیشتری از طرح تشویقی سازمان اوقاف و امور خیریه برای حافظان قرآن کریم را منتشر کرده‌اند.

ارسالی //////////// نگاهی به صفحات معارفی رسانه‌ها/ طرح تشویقی سازمان اوقاف برای حافظان قرآن

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها در آخرین روز کاری اولین هفته آبان‌ماه به روزرسانی شده‌اند. خبرگزاری فارس از طرح تشویقی سازمان اوقاف برای حافظان قرآن خبری منتشر کرده است و تسنیم نیز گفت‌وگویی با موضوع ظرفیت فقهی در قانون اساسی انجام داده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران آمار نهایی ورود زائران پیاده دهه آخر صفر به مشهد را منتشر کرده و خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز رونق گرفتن درس و بحث در حوزه علمیه قم را سوژه یکی از مطالب خود قرار داده است. خبرگزاری میزان نیز تنها خبر منتشر شده این روز خود را به اعمال روز اول ماه ربیع‌الاول اختصاص داده است. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی برخی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی فارس با تیتر «شاگرد امام خمینی(ره) درگذشت» خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین «علی‌اصغر قاضی‌زاده» را منتشر کرده است. این عالم دینی رئیس مدرسه حاج محمد ابراهیم اراک و از شاگردان امام خمینی(ره)، آیت‌‌الله بروجردی(ره) و آیت‌الله اراکی(ره) و از یاران دیرین انقلاب اسلامی استان مرکزی بود که ندای حق را لبیک گفته و به دیار حق شتافت.
فارس همچنین در خبر دیگری به «داریوش ارجمند» و خادم افتخاری حرم امام رضا(ع) شدن وی اشاره کرده است. این افتخار پس از آن نصیب بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون شد که وی شب شهادت امام رضا(ع) با حضور در برنامه کبوترانه شبکه سه سیما ضمن بیان خاطراتی از دوران حضورش در مشهد مقدس خادمی آستان علی‌بن موسی‌الرضا(ع) را بزرگترین آرزوی خود بیان کرده بود.
این خبرگزاری در خبر دیگری که حجت‌الاسلام والمسلمین «علی مقنی» دبیر ستاد حفظ قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه آن را بیان کرده به سیاست‌های تشویقی جدید سازمان اوقاف برای حافظان قرآن کریم اشاره کرده است. دبیر ستاد حفظ قرآن سازمان اوقاف در بخشی از صحبت‌های خود به خبرنگار فارس گفته است: «ستاد راهبری حفظ قرآن کریم که امسال در سازمان اوقاف و امور خیریه مستقر است، به عزیزانی که پنج جزء از قرآن کریم را حفظ کرده‌اند به شرطی که آن پنج جزء را در آزمون سراسری سال ۹۶ و ۹۷ قبول نشده باشند یا پنج جزء به محفوظات قبلی‌شان اضافه کرده‌اند و علاوه بر آزمون کتبی ارشاد در آزمون شفاهی اوقاف هم که اسفند‌ماه برگزار می‌شود حد نصاب را کسب کنند، بدون قرعه‌کشی مبلغ پانصدهزار تومان پرداخت می‌کند. این امور را در شیوه‌نامه طرح تشویق حافظان و آزمون شفاهی درج کرده‌ایم».
بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۵ قرآن شامل آیات ۴۸ تا ۵۴ سوره مبارکه توبه باصدای مرحوم «مصطفی اسماعیل» از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز هشتم آبان‌ماه است.
تسنیم
گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین «داود فیرحی»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه از جمله مطالب منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است که با موضوع بررسی ظرفیت فقهی مندرج در قانون صورت گرفته است. در بخشی از این مصاحبه می‌خوانیم: «من معتقدم که باید اولاً به گفتمان حضرت امام(ره) بازگردیم و ثانیاً در این بازگشت، دست به نحوی از تأملات اصلاحی بزنیم؛ بدین معنا که نقاطی از گفتمان امام(ره) را فعال کنیم که ضمن حفظ ولایت عمومی رهبری و نظارت رهبری بر دولت، دولت و فرآیند روی کارآمدنش را به نحوی طراحی کنیم که مردم پذیرفته و متوجه باشند که انتخاب‌ها و مسئولیت ناشی از آن بر عهده خودشان است نه نهاد خاصی. برای دستیابی به این مکانیسم نیازی نیست که به سمت تأملات کلان خاصی برویم، بلکه به سادگی با برخی تغییرات جزئی می‌توان به سمت دستیابی به این مکانیسم رفت؛ برای نمونه به نظرم در قانون انتخابات می‌توان نقش شورای نگهبان را اینگونه مورد تجدیدنظر قرار داد که به جای آنکه شورای نگهبان کاندیداهای انتخابات را مجدداً بر اساس منابع مورد اعتماد خودش گزینش کند، این را بپذیرد کسانی که کاندیدای احزاب بزرگ و رسمی کشورند و چون بنیان‌گذاران و شورای مرکزی این احزاب قبلاً توسط نهادهای نظام تأیید شده‌اند، تأییدشدگان اینگونه احزاب نیازی به گزینش مجدد نخواهند داشت. با این وضع اگر در عمل، کاندیداهای این احزاب (همچون کاندیداهای احزاب اصلاح‌طلب) مرتکب خطا شدند، دیگر این احزاب حق نخواهند داشت که مدعی بشوند فلان گروه به ما اجازه شرکت در انتخابات را نداده یا ما را در قالب خاصی محدود کرده است».
«وداع با ۲ ماه عاشقی/کمِ ما رو قبول کن»، «ایجاد تمدن مهدوی غایت هجرت نبوی»، «کسی که شیوه خاص ترور پیامبر اکرم(ص) را طراحی کرد» و «وقایع و اعمال ماه ربیع الاول» از دیگر عناوین منتشر شده در صفحه دین، ‌قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.
ایسنا
در بین خبرهای منتشر شده در صفحه دین و اندیشه ایسنا همچنان شاهد خبرهایی با موضوع ایام آخر ماه صفر به چشم می‌خورد که از جمله آنها می‌توان به «گزارش تصویری شام غریبان امام رضا(ع)»، «رد پای خورشید طوس در بافت تاریخی یزد» و «آمار نهایی ورود زائران پیاده دهه آخر صفر به مشهد» اشاره کرد.
خبرگزاری دانشجویان ایران همچنین از سومین گردهمایی مربیان و حافظان قرآن کریم استان قزوین گزارشی مخابره کرده و در آن بیش از هر چیزی به صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمصطفی حسینی»، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این گردهمایی پرداخته است. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در بخشی از صحبت‌های خود در این گردهمایی گفته است: «در حالی ما در زندگی خود دچار ناملایمات هستیم که خداوند راهنمای بشریت را در قالب کلام‌الله مجید و نبوت برای ما ارسال کرده، اما هنوز یاد نگرفته‌ایم که چگونه از این راهنما استفاده کنیم».
«برکات و اعمال ماه ربیع الاول»، «مسئولان بر حل مشکلات مردم تمرکز کنند» و «آیت‌الله علی‌اصغر قاضی‌زاده درگذشت» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز هشتم آبان‌ماه است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف از انتشار کتاب «لشکر خوبان» به زبان اردو خبر داده است. این کتاب با هدف ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد پاکستان از زبان فارسی به زبان اردو ترجمه و منتشر شده است. کتاب مذکور از کتاب‌های پُرمخاطب و جدیدی است که اخیراً در حوزه خاطرات دوران دفاع مقدس چاپ و منتشر شده است. کتاب لشکر خوبان خاطرات «مهدی قلی رضایی»، از رزمندگان دفاع مقدس است که از سوی «معصومه سپهری»، پژوهشگر و نویسنده گردآوری شده است. در این کتاب تقریظ و فرمایشات رهبرمعظم انقلاب حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (مدظله العالی) در خصوص اهمیت مطالعه کتاب‌های دفاع مقدس و جایگاه والای شهدای گرانقدر دفاع مقدس نیز درج شده است.
این خبرگزاری در مطلب دیگری به پایان ماه صفر و رونق گرفتن درس و بحث در حوزه علمیه قم اشاره کرده است. دروس عظام تقلید طبق معمول در طول هفته بغیر از پنجشنبه‌ها برگزار می‌شود. برخی مراجع تقلید نیز علاوه بر مسجد اعظم، ساعتی از روز را در دفاتر خود نیز به تدریس دروس فقهی و همچنین درس اخلاق می‌پردازند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با دو خبر به روزرسانی شده است. در یکی از این مطالب حدیثی از امام صادق(ع) در مورد لباس و پوشش منتشر شده است.
این خبرگزاری همچنین در گزارش دیگری وقایع و رویدادهای مهم ماه ربیع‌الاول را معرفی کرده است. از جمله این وقایع می‌توان به «دفن بدن مطهر پیامبر(ص)، «لیله المبیت»، «هجرت پیامبر(ص)»، «مسمومیت امام حسن عسکری(ع)، «تخریب خانه کعبه از سوی یزید»، «آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج)» و ... اشاره کرد.
میزان
خبرگزاری میزان نیز تنها مطلب منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را به اعمال روز اول ماه ربیع‌الاول در قالب گفت‌وگو با یکی از کارشناسان مذهبی انجام داده و آن را با تیتر «پیام‌های مهمی در هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه نهفته است» منتشر کرده است.

مهر و ایبنا
دو خبرگزاری مهر و ایبنا نیز صفحات قرآن و متون دینی و دین خود تا زمان تهیه این گزارش (ساعت 14) را به روزرسانی نکرده‌اند. آخرین خبر منتشر شده در صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر مربوط به روز اول آبان‌ماه و آخرین خبر منتشر شده در صفحه دین ایبنا نیز مربوط به روز گذشته است.

انتهای پیام
captcha