حتی یک کلمه نامأنوس در قرآن وجود ندارد
کد خبر: 3857394
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه:

حتی یک کلمه نامأنوس در قرآن وجود ندارد

گروه حوزه‌های علمیه ــ مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حتی یک کلمه نامأنوس و سخت در قرآن وجود ندارد، اظهار کرد: در مواردی که مفرد یک کلمه ثقیل است حتماً جمع آن به کار رفته و اگر جمعش ثقیل باشد، مفرد آن استعمال شده و اگر کلمه‌ای جذاب نباشد، عبارت دیگری به کار رفته است.

حتی یک کلمه نامأنوس در قرآن وجود ندارد / حافظان قرآن؛ چهره‌های ماندگاربه گزارش ایکنا حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه، شامگاه جمعه، 24 آبان‌ماه، در همایش تجلیل از برگزیدگان مسابقات کشوری حفظ قرآن همسر و فرزندان طلاب و روحانیون گفت: امیدوارم برگزاری چنین مسابقاتی برای خانواده‌های روحانی آثاری ارزشمند و تأثیرگذار داشته باشد.

وی خطاب به حافظان قرآن کریم بیان کرد: ملاصدرا در پایان عمر خود حسرت می‌خورد که کمتر به قرآن پرداخته است و امام(ره) با اینکه گاهی ماه رمضان کار خود را برای خواندن قرآن تعطیل می‌کرد، حسرت می‌خورد که کمتر به قرآن پرداخته است.

عضو هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه قرآن واقعاً از همه جهات ویژه است، اظهار کرد: هیچ نثری نیست که بتوان آن را با آواز خواند؛ گاهی کسانی که معتقد به قرآن نیستند نوای دلنشین قرآن را گوش می‌دهند، چراکه چینش کلمات قرآن دلنشین است.

جذابیت الفاظ قرآن

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های قرآن ویژگی لفظ این کتاب آسمانی است؛ یک کلمه نامأنوس و سخت در قرآن وجود ندارد، اگر مفرد یک کلمه ثقیل است، حتماً جمع آن به کار رفته و اگر جمعش ثقیل باشد، مفرد آن استعمال شده و اگر کلمه‌ای جذاب نباشد، عبارت دیگری به کار رفته است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه جذابیت قرآن در هیچ‌چیز دیگری نیست، افزود: بخش‌هایی از قرآن بسیار زیباست و در برخی جاها به آن زیبایی نیست که آن هم دلیل دارد؛ در جایی که سطح موضوع پایین است از الفاظ معمولی استفاده شده و در جایی که سطح بالایی دارد از الفاظ فوق‌العاده بهره برده است.

وی بیان کرد: زمانی که موضوع درباره ابولهب است نیازی نمی‌بیند که الفاظ زیبا به کار ببرد، ولی زمانی که خداوند درباره خودش توضیح می‌دهد یا درباره فرشتگان صحبت می‌کند از الفاظ بسیار زیبا استفاده می‌کند.

قرآن با تار و پود جان بازی می‌کند

رحیمیان گفت: کلمات قرآن با تار و پود و جان آدمی بازی می‌کند، اگر این معنا را از این قالب خارج کنید در هیچ قالب دیگری کشف نمی‌شود و با ترجمه نمی‌توان آن معنی را رساند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه با بیان اینکه در محتوای قرآن هیچ تناقضی وجود ندارد، ابراز کرد: کسی 23 سال صحبت کرده و در این مدت حوادث بسیاری رخ داده، اما محتوای صحبت‌هایش فرقی نکرده است.

عضو هیئت‌مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه هیچ کتابی را نمی‌توانید بیابید که تناقض نداشته باشد، گفت: سعدی در جایی می‌گوید «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند» و در جای دیگر می‌گوید «در آن سالی که ما را سال خوش بود/ ز هجرت 656 بود»؛ در سال 656 هجری مغول‌ها به ایران حمله کردند و به همه جای ایران هجوم بردند، غیر از شیراز و سعدی این سال را سال خوش می‌داند که با گفته قبلی‌اش متناقض است. این تناقض را در همه گفته‌های دانشمندان و فلاسفه و متفکران می‌بینید و فقط قرآن استثنا است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: 1400 سال از قرآن می‌گذرد و تمدن‌های بسیاری آمده و رفته است ولی قرآن با همان عظمت مانده است، چون کلام خدا است.

حاملان کلام الهی

وی مطرح کرد: این ویژگی‌های قرآن باعث شده است از خود به عنوان «مهیمن» یاد کند و این نشان از هیمنه و تسلط قرآن بر همه مکاتب است و هیچ بزرگی نمی‌تواند حرفی بزند که در سطح قرآن باشد.

رحیمیان با بیان اینکه کسانی که با قرآن مأنوس هستند قطعاً بیشترین استفاده را می‌برند، گفت: شما هرچه برای قرآن هزینه کنید سود خواهید برد؛ مردم عمرشان را صرف چیزهایی می‌کنند که به دردشان نمی‌خورد، ولی شما به دنبال حفظ قرآن هستند.

وی ادامه داد: پدرانی که فرزندانشان حافظ قرآن هستند باید به آن افتخار کنند؛ این فرزندان برکتی برای خانواده و افتخاری برای فامیل هستند، حافظان قرآن چهره‌های ماندگار و الگویی برای هم‌نسلانشان هستند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: شما حاملان کلام الهی هستید و بزرگ‌ترین خدمت را به بشریت به فضل الهی شما خواهید کرد.
انتهای پیام
captcha