همه چیز درباره آزمون تحصیلات تکمیلی المصطفی(ص)
کد خبر: 3859320
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸

همه چیز درباره آزمون تحصیلات تکمیلی المصطفی(ص)

گروه حوزه‌های علمیه - مدیرکل سنجش و پذیرش جامعةالمصطفی العالمیة(ص) آخرین نکات و دستورالعمل‌های آزمونی و رشته محل‌های تحصیلات تکمیلی و سطوح ۳ و ۴ المصطفی(ص) را تشریح کرد.

حمیدرضا قلی‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا، مدیرکل سنجش و پذیرش جامعةالمصطفی(ص)، با اشاره به آزمون‌هایی که جامعةالمصطفی(ص) هرساله برگزار می‌کند، گفت: جامعةالمصطفی(ص) در هر سال دو آزمون برگزار می‌کند و هدف از برگزاری آزمون‌ها، در حقیقت بررسی علمی، آموزشی، تربیتی و قرآنی متقاضیان تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی المصطفی(ص) است.

وی افزود: بدین ترتیب، متقاضیان ایرانی و غیرایرانی ابتدا در آزمون کتبی شرکت می‌کنند و در صورت دست‌یابی به حد نصاب لازم، از آن‌ها برای حضور در مصاحبه حضوری علمی دعوت می‌شود. در نهایت، پس از قبولی در مصاحبه، حکم تحصیلی برای آنان صادر می‌شود و برای آغاز تحصیل، به مراکز آموزشی جامعةالمصطفی(ص) معرفی می‌گردند.

آزمون داوطلبان المصطفی(ص) ۶ دی ماه

مدیرکل سنجش و پذیرش جامعةالمصطفی(ص)، با بیان این که آزمون جامعةالمصطفی(ص) در ۶ دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد و هیچ محدودیتی در پذیرش خواهران و برادران نداریم، اظهار کرد: آزمون اعلام‌شده در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری، سطح ۳ و ۴ برگزار خواهد شد. ثبت نام از متقاضیان از ۱۴ مهر آغاز و تا ۲ آبان ۹۸ ادامه داشت. با توجه به این که این ایام با اربعین حسینی(ع) مصادف بود، مهلت ثبت نام تا ۱۵ آبان‌ماه سال جاری تمدید شد.

وی تصریح کرد: در این دوره، بررسی شرایط داوطلبان و متقاضیان ثبت‌نام‌کننده را به پس از آزمون منتقل کردیم؛ بنابراین، همه ثبت نام‌کنندگان در آزمون شرکت خواهند کرد و پس از آزمون، صلاحیت قبول‌شدگان بررسی می‌شود. مسئولیت رد شدن صلاحیت افراد قبول‌شده نیز براساس شرایط از پیش‌اعلام شده، به عهده متقاضی است. در این صورت، بررسی صلاحیت قبول‌شدگان با تمرکز و دقت بیشتری انجام می‌شود و متقاضیان نیز خواهند توانست بنیه علمی خویش را در آزمون کتبی بسنجند.

قلی‌زاده با بیان این که لازم است متقاضیان برای ثبت‌نام، به سایت اداره‌کل سنجش و پذیرش به نشانی rsampa.miu.ac.ir مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: در این مرحله از آزمون، علاوه بر متقاضیان غیرایرانی، طلاب ایرانی هم می‌توانند ثبت نام کنند و در این باره، اطلاع‌رسانی لازم به واحد‌های آموزشی داخل و خارج انجام شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌گو بیان کرد: برای مقطع کارشناسی ارشد، ۱۵ حوزه آزمونی داریم؛ هشت حوزه در خارج در نظر گرفته شده است که عبارت است از؛ عراق، لبنان، سوریه، افغانستان، بوسنی، اندونزی، ترکیه، پاکستان و در داخل کشورهفت حوزه شامل؛ قم، اصفهان، مشهد، گرگان، آشتیان، تبریز و تهران در نظر گرفته شده است.

مدیرکل سنجش و پذیرش درباره رشته‌های مورد آزمون در مقطع کارشناسی ارشد گفت: در این مقطع، در حوزه آزمونی قم، آزمون برای پذیرش در رشته‌های اخلاق اسلامی، اصول و فقه اسلامی، اهل‌بیت‌شناسی، تاریخ اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، تاریخ تمدن اسلامی، تاریخ معاصر جهان اسلام، تفسیر علوم قرآن، حقوق خصوصی، دین و رسانه، روابط بین‌الملل، روان‌شناسی تربیتی، روان‌شناسی شخصیت، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، عرفان اسلامی، عرفان و تصوف، علوم حدیث، علوم سیاسی، علوم و فنون قرائات، فقه تربیتی، فقه خانواده، فقه سیاسی، فقه مقارن، فقه و حقوق قضایی، فقه و معارف اسلامی(قرآن، فلسفه، کلام، تاریخ)، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، مالیه و بانکداری اسلامی، مدیریت سیاست‌گذاری، مشاوره، مطالعات اسلامی برگزار می‌شود.

وی افزود: در نمایندگی‌های جامعةالمصطفی(ص) در داخل کشور رشته‌ها محل‌هایی همچون؛ «مشهد مقدس: کلام اسلامی، تفسیر و علوم قرآن، روان‌شناسی تربیتی، حقوق جزا و جرم‌شناسی»، «تهران و البرز: مطالعات اسلامی، تفسیر و علوم قرآن، فقه خانواده»، «اصفهان: کلام اسلامی، فقه و معارف اسلامی(قرآن، فلسفه)، زبان و ادبیات عربی، حقوق جزا و جرم‌شناسی»، «گرگان: اصول و فقه اسلامی، فلسفه اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، حقوق خصوصی، تفسیر و علوم قرآن» و در «آشتیان: اصول و فقه اسلامی» آزمون گرفته خواهد شد.

قلی‌زاده ادامه داد: در نمایندگی‌های خارج کشور نیز وضعیت آزمون‌ها در «افغانستان: فقه و معارف(چهار گرایش)»، «عراق: اصول فقه اسلامی، مدرسی معارف اسلامی(تاریخ تمدن اسلامی)، زبان و ادبیات عربی»، «لبنان: تفسیر و علوم قرآن، کلام اسلامی» و در «سوریه: تفسیر و علوم قرآن، کلام اسلامی، علوم حدیث» برگزار می‌شود.

مدیرکل سنجش و پذیرش، با بیان این که تاکنون، نزدیک به نهصد نفر برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ثبت نام کرده‌اند و نسبت برادران به خواهران ۵ به ۱ است، گسترش حوزه‌های آزمونی را موجب تسهیل شرایط برای متقاضیان برشمرد و اظهار کرد: آزمون دوره دکتری در هشت حوزه برگزار خواهد شد که از این تعداد، چهار حوزه در عراق، لبنان، سوریه و افغانستان و در داخل کشور نیز در قم، اصفهان، مشهد و گرگان برگزار خواهد شد.

وی درباره رشته‌های حوزه آزمونی قم گفت: در قم، رشته‌های تفسیر تطبیقی، اندیشه معاصر مسلمین، تاریخ اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، جریان‌های کلامی معاصر، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق خصوصی، سیر پیامبر(ص)، علوم اقتصادی(اقتصاد اسلامی)، علوم حدیث تطبیقی، فقه اسلامی، فقه تربیتی، فقه خانواده، فقه سیاسی، فقه قضایی، فقه مقارن، فقه و معارف اسلامی(تاریخ اسلامی، تفسیر و علوم قرآن، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی)، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، قرآن و علوم(حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، مدیریت، اقتصاد، علوم تربیتی، روان‌شناسی، بهداشت و سلامت، نجوم)، مدرسی معارف اسلامی(اخلاق اسلامی) آزمون گرفته خواهد شد.

قلی‌زاده افزود: در حوزه‌های آزمونی نمایندگی‌های داخل کشور نیز رشته‌های تفسیر تطبیقی، اندیشه معاصر مسلمین، جریان‌های کلامی معاصر، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق خصوصی، قرآن و علوم(علوم تربیتی، حقوق)، فقه مقارن، فقه و معارف اسلامی(تاریخ اسلامی، تفسیر و علوم قرآن، کلام اسلامی)، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی به آزمون گذاشته خواهند شد.

وی ادامه داد: رشته‌های تفسیر تطبیقی، اصول فقه اسلامی، کلام اسلامی و مدرسی معارف اسلامی(تاریخ تمدن اسلامی) در حوزه‌های آزمونی خارج کشور نیز آزمون برگزار خواهد شد.

۴۰۰ نفر داوطلب ورود به مقطع دکتر المصطفی(ص)

مدیرکل سنجش و پذیرش، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان برای شرکت در آزمون دکتری را حدود چهارصد نفر عنوان کرد و گفت: نسبت برادران به خواهران ثبت‌نام کننده ۶ به ۱ است.

وی با اشاره به آزمون المصطفی(ص) برای پذیرش در سطح ۳ و ۴ بیان کرد: در این سطوح، از بین طلاب غیرایرانی جامعةالمصطفی(ص) ثبت نام به عمل آمده است و حوزه آزمونی قم شامل؛ مجتمع آموزش عالی فقه، مجتمع عالی حکمت و مطالعات ادیان، مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی(ویژه خواهران)، مدرسه امام علی(ع)، مدرسه امام مهدی(عج)، مدرسه شهید صدر، مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره، جامعة آل البیت(علیهم‌السلام)، مدرسه امام صادق(ع)، مدرسه امام کاظم(ع) هستند و البته این آزمون در جامعةالمصطفی(ص) واحد مشهد و اصفهان نیز برگزار می‌گردد.

قلی‌زاده در ادامه، گفت: براساس تصمیم معاونت آموزش جامعةالمصطفی(ص)، رشته‌های آزمونی را براساس تعداد داوطلبان و متقاضیان آزمون در هر واحد آموزشی تعیین کرده ایم. در نتیجه، در این دوره، براساس اقتضائات المصطفی(ص)، دایره رشته‌های آزمونی کمتر شده است، به این معنا که رشته‌ها براساس تعداد متقاضیان تعیین گردیده است تا از برگزاری آزمون در رشته‌هایی که متقاضی اندکی دارند، جلوگیری شود.

مدیرکل سنجش و پذیرش با بیان اینکه از مجموع قبول‌شدگان، ۲۰٪ از متقاضیان ایرانی را برای تحصیل در المصطفی(ص) می‌پذیریم، ابراز امیدواری کرد: با سیاست‌های در پیش‌گرفته‌شده در دوره جدید، آزمون‌های مزبور، متناسب با شرایط المصطفی(ص) برگزار شود.

انتهای پیام
captcha