رقابت دانشجویان نخبه قرآنی در شیراز و واکنش‌ها به تفسیری متفاوت از یک آیه
کد خبر: 3861994
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

رقابت دانشجویان نخبه قرآنی در شیراز و واکنش‌ها به تفسیری متفاوت از یک آیه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در این هفته برپایی مرحله پایانی سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری جشنواره مردمی تلاوت‌های مجلسی در چند استان‌، اعلام تمدید معافیت‌ مالیاتی مؤسسات قرآنی و از همه مهم‌تر واکنش‌ها به اظهارات ابوالفضل بهرام‌پور را شاهد بودیم.

رقابت دانشجویان نخبه قرآنی در شیراز و واکنش‌ها به تفسیری متفاوت از یک آیهبه گزارش ایکنا؛ از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی دومین هفته آذر ماه، برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور بود که به مدت سه روز در شهر شیراز در جریان بود، رویدادی که بعد از مسابقات سراسری قرآن که هر ساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود، به عنوان با سابقه‌ترین و معتبرترین رقابت قرآنی کشور از آن یاد می‌شود. در کنار این رویداد مهم، در این هفته شاهد خبر تمدید معافیت مالیاتی موسسات قرآنی نیز بودیم، خبری که شادمانی فعالان قرآنی و مدیران موسسات را به دنبال داشت. در کنار این دو رویداد مهم، باید سخنان «ابوالفضل بهرامپور» درباره آیه محاربه و حواشی آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای این هفته یاد کرد. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی دومین هفته آذر ماه داشته‌ایم.

ادامه واکنش‌ها به اظهارات جنجالی مفسر قرآن
در اولین روز این هفته شاهد واکنش یکی از فعالان قرآنی کشورمان به اظهارات ابوالفضل بهرامپور در مورد نحوه برخورد با اشرار و اغتشاشگران و اینکه خداوند در آیه 33 سوره مائده حکمی داده است که مخالفان را به شدیدترین وجه باید زجرکش کرد، بودیم. «عباس سلیمی»، پیشکسوت قرآنی کشور، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد. در بیانیه وی آمده بود: «در شرایطی که از یک‌سو مردم عزیز و نجیب ما با مشکلات عدیده دست به گریبانند و از سوی دیگر دشمنان خبیث و مزدوران سرسپرده درصدد لطمه زدن به حاکمیت نظام اسلامی و سربلندی ملت با صلابت و رشید ما هستند، در عین حالی که وظیفه همه ما جلوگیری از التهاب‌آفرینی در جامعه بوده و ما خود را ملزم به رعایت آن می‌دانیم، در واکنش به گفتار بی‌سلیقه یک کارشناس قرآنی باید ولو اختصارا گفت: «برادر! نیازی به زجرکش کردن نیست، زیرا مردم شریف ما از رهگذر سوء تدبیر برخی از مدیران نالایق و ناکارآمد به اندازه کافی زجر می‌کشند! لطفا خود را به زحمت میفکنید!»» در ادامه ابوالفضل بهرامپور با حضور در برنامه آفتاب شرقی شبکه یک سیما از اهالی قرآن به خاطر اظهارات خود عذرخواهی کرد. البته واکنش‌ها به این سخنان بسیار گسترده شد.

تقبل پرداخت هزینه‌های مناجات خوان مطرح
در پی بیماری استاد «سیدقاسم موسوی‌قهار» که چند روزی است در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است، روز سه‌شنبه، ۱۲ آذرماه، «سیدعلی سرابی»، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی اخوان‌صباغ»، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم و برخی از مدیران این سازمان، با مراجعه به بیمارستان توس، ضمن ملاقات با این پیشکسوت عرصه دعا و مناجات، از آخرین وضعیت درمانی ایشان مطلع شدند. سید‌قاسم موسوی قهار، ادعیه‌خوان و مداح اهل‌بیت(ع)، مدتی است به دلیل بیماری در بیمارستان بستری است. همچنین پس از آنکه خانواده وی گلایه‌هایی مبنی بر نبود بیمه و مشکل تأمین هزینه‌های درمان وی مطرح کرده بودند، شورای عالی قرآن در راستای پیگری این مشکل و تأمین هزینه‌های درمان این استاد فرهیخته، از هماهنگی‌ها با دفتر رهبر معظم انقلاب برای تأمین هزینه‌های درمانی موسوی قهار خبر داد.

برگزاری مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی
دبیرخانه چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی که امسال به صورت فراگیر در استان‌های مختلف کشور اجرا می‌شود، زمان و مکان برگزاری مرحله استانی (بخش اول استان‌ها) در شهرهای مختلف را اعلام کرد، در این هفته مرحله استانی جشنواره چهاردهم، در استان‌هایی همچون خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، کرمان، خوزستان و ... برگزار شد.

تبیین ابعاد یک مصوبه قرآنی مهم
اواخر آبان‌ماه جلسه ستاد هماهنگی‌اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور برگزار و یک مصوبه قرآنی‌ مهم داشت. این مصوبه عبارت بود از «به منظور تسریع و شفاف‌سازی مراحل اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان برنامه و بودجه موظف شد با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها در لایحه بودجه سالانه با مفاد اسناد راهبردی اقدام کند». «رضا سلامت‌پناه»، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این هفته ضمن تشریح ابعاد مصوبه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، اجرای این مصوبه را یکی از راه‌های برون‌‌رفت از مشکلات بودجه‌ای بیان کرد و گفت: «دبیرخانه شورای توسعه بر این باور است که نه‌تنها این روند تسهیل شود، بلکه دستگاه‌ها و نهادها بتوانند حامی خوبی برای توجیه اعتبارات در سازمان پیدا کنند».

تمدید معافیت مالیاتی موسسات قرآنی
در این هفته از سوی سازمان برنامه و بودجه از تمدید معافیت‌های مالیاتی در بخش فرهنگ و هنر خبر داده شد، تا در این هفته یکی از خوشحال کننده‌ترین خبرهای قرآنی برای فعالان این عرصه به ارمغان بیاید. در همین راستا اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و انجمن خادمان قرآن کریم در بیانیه‌ای از تلاش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر و مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت کشور در قانون بودجه سال ۱۳۹۹، قدردانی کردند.

جمعه ////// عذرخواهی مفسر قرآن، معافیت مالیاتی موسسات و برگزاری جشنواره قرآنی دانشجویان
آغاز بزرگ‌ترین رویداد قرآنی دانشگاهی
مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور، صبح روز ۱۲ آذرماه، در مجتمع پیامبر اعظم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و با سخنرانی عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس و آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز آغاز شد و در ادامه هم مسابقات در چهارسالن ویژه آقایان و بانوان برگزار شد. استاندار فارس در این مراسم طی سخنانی گفت: «برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها با حضور قاریان و حافظان جوان در بخش دانشجویی، نویدی برای ترویج فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور است و یقین دارم که برگزاری این قبیل جشنواره‌ها برکات معنوی را برای استان فارس به همراه دارد».

برگزاری اولین جلسه اجرایی سازی اسناد شورای توسعه
سرانجام و پس از یک بار تعویق، اولین جلسه هماهنگی اجرایی‌سازی اسناد راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه و با حضور دبیران کمیسیون‌های مختلف برگزار شد. در این جلسه، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نیز دبیران کمیسیون‌های مختلف شورای توسعه فرهنگ قرآنی(کمیسیون‌های آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج قرآن و پژوهش) حضور داشتند. جزئیات مطرح شده در این جلسه طی روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

تعریف رویکردهای جدید برای همایش تکریم چهره‌های قرآنی
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شفیعی، دبیر چهاردهمین همایش ملی تکریم چهره‌های قرآنی که هر ساله از سوی سازمان دارالقرآن الکریم برپا می‌شود از برگزاری اولین جلسه کمیته برگزاری این مراسم با ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی اخوان‌صباغ»، رئیس سازمان دارالقرآن، دبیر مراسم، مدیران سازمان دارالقرآن و متخصصان حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: «در این جلسه مقرر شد که برای معرفی چهره‌های شاخص در هر یک از بخش‌های اعلام شده، نقطه‌نظرات کارشناسان، اساتید و و پیشکسوتان قرآنی در نظر گرفته شود. همچنین در صدد هستیم که مراسم تکریم امسال را با رویکردی جدید طی بهمن‌ماه سال جاری و همزمان با ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی در تهران برگزار کنیم».

جمعه ////// عذرخواهی مفسر قرآن، معافیت مالیاتی موسسات و برگزاری جشنواره قرآنی دانشجویان
تجلیل از برترین حافظان بسیجی تهران
مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره تخصصی حفظ قرآن کریم بسیج تهران با عنوان «الحافظون»، عصر روز چهارشنبه، ۱۳ آذرماه با حضور سردار «محمدرضا یزدی»، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران و «رحیم قربانی»، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در محل حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ برگزار شد. رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در این مراسم ضمن ارائه آماری از فعالیت‌های این سازمان، گفت: «سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تمامی سنین از چهار تا شش سال گرفته تا سنین بالاتر، برنامه‌های قرآنی فراوانی را تدارک دیده است. برای سنین چهار تا شش سال، مهدهای قرآنی و پیش‌دبستانی‌های قرآنی در نظر گرفته شد که هم‌اکنون تعداد ۲۱۱ مهد کودک قرآنی در سطح تهران ایجاد شده و تعداد ۳۳۴۵ نفر در آن‌ها مشغول آموزش هستند».

تمدید ثبت نام در بزرگ‌ترین آزمون قرآنی کشور
ثبت نام برای حضور در هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت که به آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن نیز شناخته می‌شود، در آخرین روز این هفته برای یک دوره هفت روزه دیگر تمدید شد. ثبت نام برای حضور در این آزمون پس از چند دوره تعویق از روز ۲۵ آبان‌ماه آغاز شد و تا ۱۵ آذرماه ادامه داشت که با تمدید صورت گرفته، متقاضیان تا روز ۲۲ آذر ماه برای ثبت نام مهلت خواهند داشت.

جمعه ////// عذرخواهی مفسر قرآن، معافیت مالیاتی موسسات و برگزاری جشنواره قرآنی دانشجویان
پایان جشنواره قرآنی دانشجویان کشور
سرانجام پس از سه روز رقابت سخت و فشرده، سی و چهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برترین‌ها در روز ۱۴ آذرماه به کار خود پایان داد. این مراسم در شبستان امام خمینی(ره) حرم احمد بن موسی الکاظم(ع) با حضور مسئولان استانی و کشوری و همچنین مدیران دستگاه‌های دانشگاهی و متسابقان برگزار شد و در نهایت در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن آقایان مهدی شایق از دانشگاه پیام‌نور و میلاد عاشقی از وزارت بهداشت، رتبه‌های اول را کسب کردند تا به رقابت انتخابی برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان راه یابند.

بکارگیری مربع وحی، عقل، خیال و حس برای هنر دینی
در مراسم اختتامیه این جشنواره، که با سخنرانی‌های متعددی نیز همراه بود، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان بر قرار گرفتن قرآن در متن زندگی تاکید کرد. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، معاون دانشجویی ـ فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی حضور ۳۰۰ هزار دانشجو در جشنواره را کافی ندانست و بر لزوم تلاش بیشتر دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان تاکید کرد. قائم مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان گفت: هنرمند باید مربع وحی، عقل، خیال و حس را برای هنر دینی و معرفتی در حوزه ملکه وجودی و باورمندی خود نهادینه کند و پیامی را دسته‌ و بسته‌بندی کند و در معرض مخاطب قرار دهد. مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌های كشور، میزبان سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد.

اختتامیه مسابقات کارکنان بانک صادرات

مرحله فینال و مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات قرآن «روایت نور» ویژه پرسنل بانک صادرات، ۱۴ آذرماه با شرکت ۵۰ نفر از متسابقین و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت حرم امام خمینی(ره)، مدیران ارشد بانک صادرات و جمعی از فعالان و مدیران امور قرآنی در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha