اخلاق، اولویت اول در آموزش و پژوهش باشد
کد خبر: 3863508
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹

اخلاق، اولویت اول در آموزش و پژوهش باشد

گروه اجتماعی ــ استاندار فارس با تأكید بر اولویت دادن به اخلاق در تمام مباحث به ویژه موضوع آموزش و پژوهش، گفت: اخلاق، خصوصاً متخلق بودن به اخلاق اسلامی در روند زندگی فرد و رشد جامعه بسیار اثرگذار است.

به گزارش ایكنا از فارس، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، امروز، ٢٠ آذر در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و قدردانی و تجلیل از پژوهشگران برتر استان، ضمن تبریک کسب رتبه اول کشور در زمینه پژوهش و فناوری برای چهارمین سال متوالی، گفت: کسب رتبه برتر و وجود برترین‌ها متاثر از تلاش افرادی است که در عرصه علم، همواره برای تحقق آرمان‌های علمی کشور، تلاش می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت اول را در آموزش و پژوهش اخلاق است، افزود:‌ اخلاق اسلامی در جامعه اثرگذار است و اگر دانشجو با اخلاق اسلامی آشنا شود و استاد هم متخلق به آن باشد، قطعا شاهد رفع بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

استاندار فارس ادامه داد: از آنجا که دانشجو روحیه آزاداندیشی دارد و آرمان‌خواهی در او موج می‌زند، لذا اگر متخلق به اخلاق اسلامی شود، شاهد توسعه همه‌جانبه خواهیم بود.

رحیمی اضافه کرد: باید این امکان برای دانشجویان فراهم شود که بتوانند در محیط دانشگاه بدون لکنت زبان حرف بزنند اما در مقابل هم انتظار است تا دانشجویی که خود را پیش‌رو در این مباحث می‌داند، متخلق به اخلاق اسلامی باشد.

استاندار فارس همچنین با بیان اینکه با احترام می‌شود نقدها را مطرح کرد، گفت: امیدمان پس از خداوند، به اساتید و دانشجویان است تا با استفاده از فکر و اندیشه آن‌ها از پیچ خطرناک اقتصادی، پیروز و سربلند بیرون بیاییم.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر امروز فارس استان برتر پژوهش در کشور معرفی شده بدین معناست که در آینده باید نقش دو چندانی ایفا کند، ادامه داد: ممکن است استادی از سر بی توجهی و عصبانیت مباحثی مطرح کند اما حتما مقام آن‌ها را محترم می‌شماریم و تصور می‌کنیم مطالب از سر خیرخواهی مطرح شده و در راه اصلاح امور گام برخواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه یقین داریم در مقطع فعلی هیچ ضرورتی برای ما مهم‌تر از ایجاد امید و افزایش اعتماد در میان مردم و افزایش سرمایه اجتماعی نیست، گفت: امید اصلی ما بالندگی و افتخار هرچه بیشتر به دانشجو و دانشگاهیان است.

استاندار فارس افزود: امروز فارس ٢٠٠ مرکز آموزش عالی دارد و ۲ دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی، با بیش از ٢ هزار استاد صاحب نظر در سطح منطقه و جهان، گل سرسبد این مراکز محسوب می‌شود.

رحیمی خواستار توجه ویژه به کاربردی شدن پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری برای بهبود وضعیت اقتصادی و ورود به چرخه صنعت و نهایتا خلق ثروت شد، گفت: نیاز به پژوهش‌های هدفمند در مقطع تحصیلات تکمیلی داریم.

وی همچنین با بیان اینکه سر تعظیم بر صبر و تحمل این مردم برای حفظ استقلال کشور فرود می‌آوریم، گفت: در جنگ حلوا توزیع نمی‌کنند، جنگ با سختی همراه است؛ امروز هم جنگ اقتصادی بسیار پیچیده و سخت‌تر از جنگ نظامی است که تنها با اتحاد می‌توان از این عرصه سخت عبور کرد.

استاندار فارس یادآور شد: اقتصاد کشور ما از گذشته دور تک محصولی و وابسته به نفت بوده که برای عبور از آن به کاربردی شدن علم و تولید کالای حاصل از آن و نهایتا افزایش ثروت نیازمندیم.

رحیمی با تصریح بدون تنوع شغلی نمی‌توان فشارهای اقتصادی را بر مردم کم کرد و اگر فشاری مردم مستولی است بخش زیادی از آن به وابستگی به اقتصاد تک محصولی باز می‌گردد که در شرایطی مانند تحریم بسیار ضربه‌پذیر است، گفت: باید برای اعمال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به مواردی مانند افزایش مالیات و خلق ثروت‌های جدید روی بیاوریم تا اقتصاد نفتی را به اقتصادی چند وجهی تبدیل کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه فارس دومین استان از نظر نرخ بیکاری است که نشان از سرمایه‌گذاری و تلاش دارد، گفت: یقین داریم با افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و راه‌اندازی کارخانه نوآوری می‌توان زمینه اشتغال بیشتر را فراهم کرد.

استاندار فارس همچنین بر لزوم روشنگری دانشگاهیان در انتخابات پیش رو تأكید كرد و گفت: از آنجا که دانشگاه منشأ تحولات است، انتظار بر این است که این قشر فرهیخته با تحلیل‌های روشنگرانه خود، به ایجاد فضای بانشاط، رقابتی، مشارکتی، سالم و امن در انتخابات پیش‌رو کمک کنند.

انتهای پیام
captcha