نهادهای مسئول رفع آلودگی هوا به فهم مشترک نمی‌رسند؛ مردم تاوان می‌دهند
کد خبر: 3866230
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد؛

نهادهای مسئول رفع آلودگی هوا به فهم مشترک نمی‌رسند؛ مردم تاوان می‌دهند

گروه جامعه ــ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نرسیدن به فهم مشترک بین نهادهای مسئول در رفع معضل آلودگی هوا یکی از کاستی‌هایی است که تاوانش را مردم می‌دهند، بر ضرورت استفاده از تجربه‌های موفق کشور‌های درحال توسعه در رفع و کاهش آلودگی هوا تأکید کرد.

الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارزیابی اقدامات شهرداری تهران در رفع معضل آلودگی هوا، و راهکار خروج از این بحران، گفت: براساس قانون، 14 نهاد مسئول و دست‌اندرکار کاهش آلودگی هوا هستند و شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند کاری را در این حوزه به پیش ببرد.  متأسفانه در این خصوص دولت هم در انجام تعهدات مالی و تأمین زیرساخت‌های مناسب در زمینه حمل و نقل همگانی همراه نبوده است.
 
مردم تاوان کاستی‌های شهری را می‌دهند
وی در ادامه با بیان اینکه مردم تاوان کاستی‌های شهری در رفع معضل آلودگی هوا را می‌دهند، افزود: سؤال اینجاست که چرا هیچ اراده‌ای برای مذاکره و همکاری مؤثر نهاد‌های مرتبط از جمله دولت، شهرداری و راهنمایی و رانندگی در رفع معضل آلودگی هوا وجود ندارد؟ شاید تعطیلی مدارس به عنوان راهکاری موقت و فوری سبب کاهش ترافیک شود، اما آیا این تنها کاری است که برای کنترل آلودگی از عهده دستگاه‌های مدیریتی برمی‌آید؟

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نرسیدن به فهم مشترک در اداره شهر برای رفع معضل آلودگی هوا با سایر نهاد‌های دست‌اندرکار در این حوزه یکی از کاستی‌هایی است که خسارتش را مردم می‌دهند، ادامه داد: نبود این فهم و زبان مشترک، باعث شده امروز وضعیت آلودگی هوا و حمل و نقل تهران به بحران برسد؛ چرا که منابع آلاینده هوای کلانشهر‌ها از جمله تهران متفاوت هستند، این در حالی است که نهاد‌های دست‌اندرکار در خصوص تشدید یا مهار این وضعیت هم متفاوت و گوناگون‌ هستند.

فخاری در ادامه با بیان اینکه ارزیابی‌های فنی و اجتماعی نشان می‌دهد که پروژه‌ها و اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طی دو سال گذشته اثری در کاهش آلودگی هوا نداشته و رو به جلو نبوده است، گفت: علت این امر به دو سال آزمون و خطا کردن در این حوزه و بی‌توجهی به نقد‌های کارشناسی متخصصان مربوط می‌شود. آنچه رخ داده طرح‌های نمایشی و مانور‌های تبلیغاتی بود که اثر مثبتی بر روند ترافیکی و آمد و رفت مردم نداشته است.
 
طرح ترافیک جدید گره‌ای را باز نکرد
وی اضافه کرد: طرح ترافیک جدید و برنامه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک نه تنها گره‌ای از آلودگی هوای تهران و کاهش بار ترافیکی باز نکرده است، بلکه درآمد‌های شهرداری تهران از محل عوارض طرح ترافیک را که قرار بود صرف نوسازی ناوگان شهری و وسایل حمل و نقل عمومی شود را به شدت کاهش داد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بسیاری از کشور‌های در حال توسعه مشکلی مشابه آلودگی هوای ما را داشته‌اند، اما توانسته‌اند اقدامات خوبی در این خصوص انجام دهند، گفت: متأسفانه تجربه‌های موفق سایر کشور‌ها توسط مسئولان ما نادیده گرفته و ترجیح داده می‌شود که طرح‌های کشور‌های اروپایی به شکل یک‌شبه و به یک‌باره در کلانشهر‌های کشور پیاده شود.

فخاری با اشاره به تجربه‌های موفق کشور‌های درحال توسعه در رفع و کاهش آلودگی هوا افزود: کشوری مانند هند امروز با هفت میلیون دستگاه اتومبیل هیبریدی، دهلی را از بحران آلودگی هوا نجات داده است. مکزیکوسیتی که به آلوده‌ترین شهر جهان مشهور بود با الگو گرفتن از اتوبوس‌رانی سریع در پایتخت کلمبیا، نوعی سیستم اتوبوس‌رانی به نام «متروباس» را راه‌اندازی کرده است که در این طرح، اتوبوس‌های فرسوده و کوچک با سرمایه گذاری سریع با اتوبوس‌های جدید با حجم مسافر بیشتر تعویض شدند. این طرح افزون بر افزایش حجم مسافران در اتوبوس، آلودگی این شهر را بسیار کاهش داده است.
 
دست از آزمون و خطا برداریم
وی با تأکید بر اینکه باید رویکرد سیستمی و مشترکی برای حرکت در مسیر کاهش آلاینده‌ها در کشور برنامه‌ریزی شود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌، بحث‌ها و سمینار‌ها به تنهایی کمکی به کاستن آلودگی هوا نمی‌کند و باید رویکرد مشترکی برای حرکت در مسیر کاهش آلاینده‌ها در کشور برنامه‌ریزی شود. کشمکش میان سازمان‌ها نتیجه روشنی هم در برنداشته است، لذا باید دست از آزمون و خطا برداریم و با تکیه بر تجربه‌های موفق و با مذاکره بین‌نهادی به این وضعیت بحرانی پایان دهیم.
انتهای پیام
captcha