علمای شیعه در صف اول جویندگان معارف قرآن هستند/ 100 تفسیر اهل سنت برابر با یک تفسیر شیعه نیست
کد خبر: 3866763
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

علمای شیعه در صف اول جویندگان معارف قرآن هستند/ 100 تفسیر اهل سنت برابر با یک تفسیر شیعه نیست

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو جامعه مدرسین حوزه قم گفت: ما تعصب نداریم بلکه قصد داریم بگوئیم فقهای بزرگی از جمله عبدالاعلی سبزواری تفسیری قیم در همین سده اخیر نوشته شده است لذا فقها در صف اول جوینگان معارف قرآن بوده و هستند و باید این تهمت کم توجهی را دور کنیم.

علمای شیعه در صف اول جویندگان معارف قرآن هستند/ 100 تفسیر اهل سنت برابر با یک تفسیر شیعه نیستبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، در همایش حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن که امروز 5 دی ماه در سالن همایشات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد گفت: حوزه‌های علمیه و شیعه را همواره با دو مطلب مورد اتهام قرار داده‌اند و ما هم از آن به آسانی عبور کرده‌ایم. یکی اتهام تحریف است تا اصل شیعه را در جهان اسلام منزوی کرده و کاری کنند که شیعه در مجامع علمی اسلامی زبان گویایی نداشته باشد.
دستان یهود در دامن زدن به مسئله تحریف

وی افزود: بیش از هزار سال است که بیش از 98 درصد علمای شیعه تحریف را انکار کرده‌اند ولی دشمنان روی حرف‌های دو درصد دیگر یعنی قائلان به تحریف تکیه کرده و آن را به نام مجموعه شیعه ثبت کرده‌ و نسبت می‌دهند که قطعا دستان یهود در کار است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه آیت الله مرعشی نجفی برای والد ما فرمودند که فردی که با محدث نوری کار می‌کرده است روایات دال بر تحریف را برای سوء استفاده در اتهام تحریف به شیعه برای کشور متبوع می‌فرستاده است افزود: برخی گفته‌اند فقها و علمای شیعه اصلا به قرآن اعتنایی ندارند و حتی تعبیر می‌کنند که شیعه و علمای آن، روایات را اصل قرار داده و قرآن را کنار گذاشته‌اند بر عکس علمای اهل سنت که اهل بیت را کنار گذاشته و قرآن را گرفته‌اند.

فاضل لنکرانی بیان کرد: این همایش برای زدودن این اتهام و افترا برگزار می‌شود و در صدد این هستیم تا ثبات کنیم شیعه در تفسیر دست کمی از علمای اهل سنت ندارد. صاحب الذریعه بیش از 600 تفسیر را به نام علمای شیعه مطرح کرده است و در هر قرنی ده ها و بلکه صدها تفسیر از علمای شیعه داریم.

100 تفسیر اهل سنت برابر با یک تفسیر شیعه نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: صد تفسیر اهل سنت از نظر علمی، گاهی با یک تفسیر شیعه هم مطابقت ندارد و در تفسیر شیعه مفتخریم که از سرمایه بزرگ روایات ائمه بهره ببریم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تمجید از مرحوم عقیقی بخشایشی برای نوشتن طبقات تفسیر تصریح کرد: ایشان در سال 75 همین دغدغه اتهام به علمای شیعه را داشته و به جمع آوری الذریعه در بحث تفاسیر شیعه برای رد آن اشاره کرده است.

وی افزود: کتب فقهی فقها در طول همین دو قرن اخیر نشان می‌دهد که علمای شیعه نه تنها فقط در آیات الاحکام بلکه در مباحثی مانند اختلاف قرائات و قرائات سبع و ... هم به بحث تفسیر و علوم قرآنی پرداخته‌اند؛ البته بر فرض که فقهای ما متمرکز بر هزار آیه آیات الاحکام بوده‌اند باز این اهتمام در هیچکدام از تفاسیر عامه وجود نداشته است؛ مثلا دقت و تتبعاتی که امام در مورد «اوفوا بالعقود» دارد خودش یک کتاب است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: آیات الاحکام اهل سنت یکصدم تحقیقات و دقائق سخنان مراجع و فقهای شیعه را ندارد.

وی با تشکر از آیت الله استادی در ارائه بحث مهم عدم حجیت خبر واحد در تفسیر در نگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: فقها و اصولیین مانند آیت الله فاضل در کتاب مدخل التفسیر که 50 سال قبل نوشته شده است اهتمام زیادی به مباحث تفسیری داشتند. وی درباره اثبات حجیت خبر واحد در تفسیر گفت: علامه طباطبایی فرموده برای فهم کلام خدا خبر واحد ولو معتبر، ظنی است و نمی توانیم به فهم کلام شارع براین اساس برسیم.

آیت الله فاضل با بیان اینکه والد ما خبر واحد را در تفسیر حجت می دانستند اظهار کرد: ضمن احترام به فرمایشات آیت الله استادی معتقدم این طور نیست که بگوییم علامه در این بحث، سهو قلم داشته است. همچنین در بحث تعداد روایات هم که علامه فقط 250 عدد را قابل اعتبار می داند نمی‌توان گفت تعداد انگشت شمار روایت معتبر  برای ما باقی مانده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه والد ما هر وقت سخن از محدث نوری می‌شد ضمن تمجید از خدمات ایشان می فرمود که این حرف او در باب تحریف دستاویز برای دشمنان شد افزود: آیت الله العظمی فاضل یکی از ادله برای عدم تحریف را خود قرآن می‌دانست زیرا قرآن مدعی شده که ما آن را هر تحریفی حفظ می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در اینجا شبهه دور مطرح می‌شود افزود: ایشان جواب‌های متعددی ذکر کرده و آخرین جواب همان جوابی است که آیت الله خویی مطرح کرده است.
بهترین کتاب در تفسیر آیه تطهیر

رئیس مرکز ائمه اطهار با بیان اینکه نه تنها خود قرآن بلکه علوم قرآن هم مورد توجه علمای ما بوده است افزود: قبل از پیروزی انقلاب مرحوم والد ما با همکاری آقای اشراقی تفسیر آیه تطهیر را نوشتند که بدون تعصب بهترین کتاب در اثبات علم معصوم از طریق آیات قرآن است؛ این کتاب با عنوان پاسداران وحی منتشر شده است و نشان می‌دهد فقها تنها به آیات الاحکام توجه نداشتند بلکه بحث امامت و ... هم مطرح شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: در مرکز فقهی ائمه اطهار تمامی آیات استناد شده ایشان(آیت الله فاضل) در فقه و اصول را استخراج و با عنوان فقه القرآن منتشر کرده‌ایم. ایشان در ذیل برخی آیات به ولایت تکوینی ائمه پرداخته و تاکید دارند که اعتقاد به ولایت تکوینی عین توحید است. ایشان استناد می‌کنند چگونه است که اماته و احیاء را از عیسی(ع) می پذیریم ولی در مورد ائمه تردید کنیم.

آیت الله فاضل بیان کرد: ما تعصب نداریم بلکه قصد داریم بگوئیم فقهای بزرگی از جمله عبدالاعلی سبزواری تفسیری قیم در همین سده اخیر نوشته شده است لذا فقها در صف اول جوینگان معارف قرآن بوده و هستند و باید این تهمت را که به قرآن بی توجهند دور کنیم.

وی با بیان اینکه حتی متاسفانه این تهمت در میان برخی حوزویان هم تلقی به قبول شده است تصریح کرد: الان بیش از 50 درس تفسیر عمومی در حوزه در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha